گروه هنرهای تجسمی خبرگزاری هنرآنلاین: در پی اهانت شهروندان مقیم کشورهای سوئد و دانمارک به ساحت مقدس قرآن کریم جوامع هنری مختلف این اقدامات را محکوم کرده و آن را جنایتی نابخشودنی بر ضد انسانیت دانستند. در همین راستا نمایشگاه کاریکاتور، کارتون و پوستر «جدال نار با نور» با بیان اعتراض به این اقدام، در نگارخانه عالی حوزه هنری افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل ۵۰ اثر از ۲۱ هنرمند از جمله سیدمسعود شجاعی طباطبایی،‌ عباس گودرزی،‌ محمدرضا دوست محمدی، ‌سالار عشرت خواه،‌ حسین نقیبی،‌ عامر الجازع‌ و احمد خلیل از عراق و کمال شریف از یمن است.

محمدرضا دوست محمدی از هنرمندان کاریکاتوریستی که در این نمایشگاه شرکت کرده است در گفتگو با هنرآنلاین گفت: تناقض عجیبی در دنیا وجود دارد و آن این است که دنیای متمدن برای بیان پیشرفت، روشنفکری و آزادی‌اش اجازه می‌دهد کتاب که معجزه آخرالزمان است به ویژه قرآن را بسوزانند.  من به عنوان یک ایرانی مسلمان نمی‌توانستم در مقابل این عمل سکوت کنم و اگر سکوت می‌کردم از خودم بدم می‌آمد. به همین دلیل تصمیم گرفتم این کار هرچند کوچک را ارائه دهم.در همان روزهای اول تمام وقتم را گذاشتم تا بتوانم وظیفه‌ام را به خوبی انجام دهم.

این هنرمند با اشاره به این که معمولا اولین واکنش‌ها در چنین موقعیت‌هایی از سمت هنرمندان کاریکاتوریست صورت می‌گیرد بیان کرد: یکی از علت‌های این امر این است که این هنر زود به نتیجه می‌رسد. پوستر،کاریکاتور و کار تصویری پر سرعت هستند. ساختن فیلم،مستند و انیمیشن و دیگر هنرها زمان زیادی می‌طلبد. علت دیگر هم این است که کاریکاتور زبان بین‌المللی دارد و مردم جهان به سرعت با آن ارتباط برقرار می‌کنند. بعضی از هنرها ممکن است دیده شوند اما مفهومش برای مردم عادی جا نیافتد اما کاریکاتور این گونه نیست.

محمدعلی رجبی از دیگر هنرمندانی که در نمایشگاه «جدال نار با نور» شرکت کرده است با بیان این که هنر کارتون زبان بین‌المللی دارد گفت: با توجه به اقدامی که در سوئد و دانمارک انجام شد و بازتاب رسانه‌ای هم داشت، لازم است که از طریق رسانه به این عمل پاسخ داده شود. قطعا پاسخی که داده می‌شود مشابه عمل آن‌ها نیست. یعنی ما نیامدیم کتاب ادیان دیگر را آتش بزنیم. بهترین ابزار که گویا است و می‌تواند پیام ما را منعکس کند هنر است. هنر کارتون و یا کاریکاتور یکی از بسترهایی است که سریعترین انتقال پیام را دارد. این نمایشگاه و آثاری که تولید شده است قدمی در همین راستا است که تاثیر آن هم بر مخاطب داخلی و هم بر مخاطب خارجی است. من به همراه دیگر هنرمندان به عنوان یک هنرمند مسلمان که از این توهین دلخور شدیم، تلاش کردیم تا بتوانیم نقش و رسالتی که بر عهده ما است را به خوبی ایفا کنیم.