گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار محمد مستان‌دهی با عنوان «ولنتاین ایرانی» در گالری کاما برپاست. مستاندهی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این مجموعه از آثارش گفت: نمایشگاه فعلی من در ادامه کار‌های قبلی و در همان فضای نقاشی ایرانی است که چند سالی است به آن می‌پردازم. در مجموعه قبلی با عنوان «گفتمان مسالمت‌آمیز» کمترین میزان تأثیرپذیری را از سنت‌های نگارگری داشتم، اما در این مجموعه بار دیگر به مکتب رضا عباسی اصفهان رجعت کرده و از آن کاراکتر‌ها استفاده کردم.

مستان‌دهی ادامه داد: در این آثار فضای نوری ایجاد کرده و المان‌هایی مانند لامپ و فشفشه را در کار آوردم. رنگ‌ها بسیار تند است و آن ظرافتی که در نقاشی ایرانی وجود دارد را حذف کردم. کار‌ها را به قالب اکسپرسیو انتزاعی بردم و همه این عوامل برای نشان دادن هیجان جشن است. در عین حال موتیف‌های گل و اسلیمی و ختایی را به کار بردم، چون این کار‌ها برایم یک تلخند است و نشانه هجمه وارد شده به فرهنگ ایرانی است. در این کار‌ها دیگر چیزی از نقاشی ایرانی باقی نمانده و فقط موتیف‌هایی دیده می‌شود که تداعی‌کننده آن آثار قدیمی است.

او درباره میزان ارتباط این آثار با نگارگری‌های قدیمی گفت: در این مجموعه به تک‌برگ‌های رضا عباسی پرداختم و بعضی آثارم دقیقاً مشابه آنهاست، اما کار را در قالب انتزاع بردم و فضا را عوض کردم. تک برگ‌هایی که از مکتب اصفهان باقیمانده نیز معمولاً درباره معشوق هستند، ولی در آثار من آن‌ها در قالب ولنتاین غربی دیده می‌شوند که به فرهنگ ما ارتباطی ندارد. در سال‌های اخیر جشن‌های خارجی در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است و آن‌ها جایگزین جشن‌های ایرانی شده‌اند که متأسفانه به آن‌ها توجه نشده است.

این هنرمند افزود: مجموعه جدید تمرینی بود برای شخصی‌سازی کردن نقاشی ایرانی که در ۳۰ اثر انجام شد. جدا از مفهوم و کانسپت کار‌ها، تلاش کردم نگارگری را در فضایی با آب و رنگ دیگر امتحان کنم. کوچک شدن ابعاد تابلو‌ها نیز به این دلیل بود که قصد داشتم شیوه کارم را عوض کنم و این تغییر در کار‌هایی با ابعاد بزرگ دشوار است.