به گزارش هنرآنلاین، چراغ حراج‌های بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ با برپایی حراج هنر مدرن و معاصر خاورمیانه بونامز روشن شد. در این حراج که از ۱۷ تا ۳۱ ژانویه (۲۷ دی تا ۱۱ بهمن) به شیوه برخط برگزار شد، آثاری از شش هنرمند مطرح ایرانی از جمله اثری از صادق تبریزی، پیشگام فقید مکتب سقاخانه با استقبال خریداران روبه رو شد. این در حالی بود که بیش از نیمی از آثار هنرمندان عرب کشور‌های مصر، عراق و لبنان فروخته نشد. 

در این حراج اثری کوچک از مجموعه «عشاق» صادق تبریزی مربوط به دهه هفتاد میلادی که با تکنیک رنگ روغن روی بوم در ابعاد ۴۵ در ۳۵ سانتی‌متر اجرا شده بود، با بر آورد اولیه ۴ تا ۶ هزار پوند به قیمت ۶۱۲۰ پوند به فروش رفت. گران‌ترین اثر فروخته شده این حراج، تابلوی «فیگور نشسته» از عمر النّجدی هنرمند فقید مصری به ابعاد ۸۵ در ۵۷ سانتی‌متر مربوط به سال ۱۹۹۱ میلادی بود که به مبلغ ۲۵۵۰۰ پوند فروخته شد. تابلویی بدون عنوان (مربوط به ۱۹۶۹ میلادی) از سیراک ملکونیان هنرمند بنام ایرانی نیز که دارای ابعاد ۶۹ در ۹۷ سانتی‌متر و متعلق به مجموعه‌ای خصوصی در آمریکا بود؛ به رقم ۱۵۳۰۰ پوند فروش رفت و جزء گران‌ترین آثار ایرانی این حراج بود. همچنین حسین زنده رودی (۳۱۸۷ پوند)، لیلی متین دفتری/ دو اثر (۲۵۵۰ و ۲۸۲۵ پوند) منیر فرمانفرمایان (۲۵۵۰ پوند) و اردشیر محصص / دو اثر (۵۱۰ پوند)؛ از دیگر هنرمندان ایرانی این حراج بودند که آثار آن‌ها با اقبال خریداران مواجه شد. در این حراج که به شکل آنلاین برگزار شد، یکصد و یک اثر از هنرمندان صاحب نام منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از جمله کشور‌های ایران، ترکیه، مصر، عراق، لبنان، سوریه، فلسطین، سودان، مراکش و... عرضه شده بود.

آنچه دو ویژگی مهم اثر تبریزی در حراج امسالِ بونامز محسوب می‌شود، کوچک بودن اثر و تعلق آن به مجموعه «عشّاق» است؛ این در حالی است که معمولاً سوار‌های تبریزی در حراج‌ها ارائه شده‌اند. در واقع آثار تبریزی به لحاظ موضوعی شامل نقاشی‌هایی است که ذیل موضوع «سواران» و «عشاق» جای می‌گیرند؛ نقاشی‌هایی با موضوع خسرو و شیرین، مجموعه مینیاتور‌ها و مجموعه نقاشیخط‌ها. به لحاظ تکنیکی نیز تبریزی طیف وسیعی از انواع مدیا‌های هنری را در طول دوران پرکار خود تجربه کرد و در استفاده از آن‌ها چنان تبحر یافت که غالباً بسیاری از تکنیک‌ها را در نقاشی‌های خود به صورت ترکیبی به‌کار می‌برد. آبرنگ، گواش، آکریلیک، رنگ‌روغن، مرکب روی پوست، نقاشی پشت‌شیشه تنها بخشی از انواع تکنیک‌هایی است که در آثار او با استادی تمام بر روی مقوا و یا بوم و شیشه کار شده و آثار بدیعی را موجب شده است.

صادق تبریزی پایه‌گذار نقاشی‌خط در ایران و از پیشگامان مکتب «سقاخانه» زمستان سال ۹۶ در سن ۷۸ سالگی در لندن درگذشت.