گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حسنعلی جهانشاهی افشار با عنوان «تنازع» در گالری با برپاست. جهانشاهی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت هنری خود گفت: من متولد سال ۴۹ و دانش‌آموخته نقاشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران هستم. از سال ۷۲ که اولین نمایشگاه انفرادی خود را برگزار کردم تا امروز مشغول نقاشی بودم، اما از آخرین نمایشگاهم در سال ۷۶ برای ۲۵ سال فعالیتی در گالری‌ها نداشتم.

این هنرمند ادامه داد: دلیل این اتفاق آن بود که سه بار برای نمایشگاه اقدام کردم اما هر بار بدون هیچ دلیلی گفته می‌شد که باید تعدادی از آثارم را حذف کنم. با توجه به این موضوع من نتوانستم نمایشگاه برگزار کنم و از نظر روحی وضعیت بدی پیدا کردم. از آن زمان فقط در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی آثارم را عرضه می‌کردم، اما امسال بار دیگر تصمیم گرفتم نمایشگاهی از آثارم برگزار کنم و با همکاری گالری با این اتفاق رخ داد.

او درباره عنوان «تنازع» برای نمایشگاه جدید خود گفت: من هیچ‌وقت برای کار‌هایم اسم نمی‌گذارم اما تنها چیزی که بعد از این همه سال گویای کار‌هایم است همین واژه «تنازع» است که می‌تواند مفاهیمی که دنبال آن بودم پوشش دهد. در این ۲۵ سال که از آخرین نمایش رسمی آثارم می‌گذرد، با چالش‌های بسیار در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی روبرو شدم. من برای اینکه نقاش باشم همیشه مبارزه کرده‌ام و با تضاد‌های بسیاری مواجه بودم. از طرف دیگر من در زنجان زندگی می‌کنم و در شهرستان‌ها فضای هنری بسیار محدود است و امکاناتی که هنرمند نیاز دارد تا بتواند پویا باشد فراهم نیست. همه این شرایط باعث شد احساس کنم عنوان «تنازع» برای این مجموعه مناسب است.

حسنعلی جهانشاهی افشار

جهانشاهی ادامه داد: من برای گذران زندگی مجبور بودم ۲۴ سال در یک محیط صنعتی کار کنم. اما تابستان امسال شغلم را ر‌ها کردم و تصمیم گرفتم تمام وقتم را برای کار هنری بگذارم. علاوه بر نقاشی، به عکاسی و گرافیک هم می‌پردازم و این‌ها کمک می‌کنند به فضایی که می‌خواهم برسم.

او درباره حضور پررنگ کلاژ در آثارش گفت: در دانشگاه برای اولین بار از کلاژ در کار‌هایم استفاده کردم. آن زمان در کلاس عکاسی، پروژه‌ای داشتم و عکاسی پرتره انجام دادم. پس از چاپ عکس‌ها از آن‌ها کپی ‌گرفتم و آن‌ها را در کار‌هایم استفاده ‌کردم. از همان زمان تا امروز کلاژ با من مانده و از اجزای مهم کار‌هایم است.

این هنرمند افزود: همیشه در حال جستجو و حذف و اضافه هستم و تمام تلاشم این بوده که کار‌هایم در حیطه نقاشی باقی بماند. از اینکه داستانی وارد کارم شود یا از ادبیات و هنر‌های دیگر استفاده کنم تا کارم را معنادار کنم می‌پرهیزم. تمام ابزاری که در اختیارم هست در راستای نقاشی به کار می‌برم و دیگر برایم تصاویر و چهره و... مهم نیست بلکه خود متریال و رنگ اهمیت دارد و همه چیز از فیلتر نقاشی عبور می‌کند.

جهانشاهی ادامه داد: زندگی یک جنگ مداوم است که پایان ندارد و انگار برای بقای خود همیشه باید مبارزه کنیم. شرایط زندگی و نزاعی که در تمام این سال‌ها به خاطر هنر در خانواده و اجتماع داشتم نیز بر من تأثیر گذاشته و در کار‌هایم به صورت ریتم قلمزنی، کلاژ، بافت‌ها و... دیده می‌شود. اگرچه در این مجموعه رنگ‌های روشن به ویژه صورتی وجود دارد که به نظر خیلی زنده و شاداب می‌رسند، اما نمی‌تواند آن نزاع، اندوه و اضطراب را بپوشاند. در زندگی نیز همینطور است و گرچه ممکن است پوسته ظاهری زندگی ما زیبا باشد، اما نمی‌تواند آن درد و جدال درونی را پوشش دهد.

او درباره ابزار کار خود گفت: از رنگ به شکل‌های مختلف استفاده و بافت یا حجم ایجاد می‌کنم. علاوه بر عکس، در قسمت‌هایی از کارم از صفحات چاپ‌شده رنگی روزنامه‌ها و مجله‌ها استفاده می‌کنم و مواد دیگر مانند موی خود را به کار می‌برم. به نوعی می‌خواستم خودم را درگیر دو فضای واقعی و خیالی کنم و حتی عناصر نیز در کارم با یکدیگر در حال نزاع هستند.