گروه تجسمی هنرآنلاین: انجمن سلطنتی هواشناسی انگلستان که سالانه مسابقه عکاسی آب و هوا را برگزار می‌کند، یک سؤال جالب مطرح کرده است: آیا هوش مصنوعی (AI) می‌تواند در مسابقه عکاسی برنده شود؟

برای پاسخ به این سؤال، انجمن از آزمون تورینگ استفاده کرد که در آن از بیننده دعوت می‌شود حدس بزند کدام تصویر هوش مصنوعی و کدام عکس واقعی برنده جایزه است. آزمون تورینگ را آلن تورینگ سال ۱۹۵۰ انجام داد و آزمونی است برای توانایی ماشین در نشان دادن رفتار هوشمند غیر قابل تشخیص از انسان.

انجمن سلطنتی هواشناسی تلاش کرد عکس‌های برنده مسابقه عکاسی هواشناسی را با هوش مصنوعی بازسازی کند. از میان تصاویری که در معرض دید مخاطبان قرار گرفت، پنج عکس‌ واقعی بودند که در فهرست نهایی رقابت‌های بهترین عکاس آب و هوا در سال ۲۰۲۱ قرار داشتند. ۱۱ مورد دیگر با استفاده از سه مولد تصویر هوش مصنوعی با نام DALL-E ، Midjourney و Stable Diffusion تولید شده‌اند.

این تصاویر نشان می‌دهد هوش مصنوعی تلاش می‌کند با استفاده از المان‌های اصلی که در عکس‌های واقعی وجود دارد، تصاویری را بازسازی کند. برای این کار درخواست‌های متنی را اپراتور‌ها به هوش مصنوعی اطلاع می‌دهند که چه تصویری تولید کند.

برای مثال در یک عکس منظره‌ای مه‌آلود دیده می‌شود که از یک کلیسای بالای تپه گرفته شده است. به مولدهای هوش مصنوعی اطلاعاتی داده می‌شود تا مشابه این عکس را تولید کنند، اما ابهامی که در استفاده از کلمات، اشاره به موضوع و توصیف آن وجود داشته، باعث شده Midjourney و Stable Diffusion  عکس‌هایی از یک کلیسای روستایی به سبک ایتالیایی که در مه صبحگاهی احاطه شده است تهیه کنند، اما DALLE  تصویری بسیار نزدیک‌تر به عکس واقعی ایجاد کرد.

عکس هوش مصنوعی

برای واداشتن هوش مصنوعی به تولید تصاویر رقابتی که می‌توانند مردم را فریب دهند تا تصور کنند این عکس‌ها واقعی هستند، انجمن شیوه‌نامه‌ها را تغییر داد تا عباراتی مانند «برنده جایزه»، «4k » و توصیف مکان‌ها و رویداد‌های واقعی را درج کند.

در نهایت انجمن سلطنتی هواشناسی DALL-E را به‌عنوان «عالی در ثبت فیزیکی و ویژگی‌های ساختاری» Midjourney را به‌عنوان «خلاق‌ترین با توجه به آنچه به او اعلام شده و شاید بهترین نورپردازی» و Stable Diffusion را «عالی در ترکیب‌بندی» توصیف می‌کند.

انجمن نتیجه‌گیری کرد: «در رویاپردازی پیام‌های متنی، در اصلاح آن‌ها برای مناسب‌تر کردن تصاویر تولید شده، و در انتخاب بهترین تصاویر از بین تصاویر تولید شده و ارتقا دادن آن‌ها، هنوز به میزان معقولی از خلاقیت انسان نیاز است.»

بسیاری از تصاویر تولید شده همچنان حاوی مصنوعاتی هستند که فوراً تقلبی بودن آن‌ها را نشان می‌دهد. آن‌ها هنوز در ایجاد سبک‌های هنری بسیار بهتر از تصاویر فوتورئالیستی عمل می‌کنند، اما این شکاف‌ها با توجه به توسعه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری جدید کاهش می‌یابد.

در تصویر زیر مجموعه همه تصاویر استفاده شده در آزمون تورینگ دیده می‌شود و پنج عکس واقعی عبارتند از (b)، (d)، (i)، (l) و (n).

عکس هوش مصنوعی