گروه تجسمی هنرآنلاین: «Nature of the Book» نمایشگاهی جدید در موزه ملی تاریخ طبیعی اسمیتسونیان در واشنگتن آمریکا، به تاریخچه بی‌نظیری از کتاب‌ها می‌پردازد که بر استفاده صنعتگران قدیمی از اقلام طبیعی مانند چرم، کتان، سرب و حتی جواهرات نیمه قیمتی تمرکز دارد.

این نمایشگاه بر هنر کتاب‌سازی با چاپ دستی تمرکز دارد که از اختراع حروف متحرک در قرن ۱۴۰۰ تا قرن ۱۹، زمانی که صحافی کتاب به صورت مکانیزه انجام شد، را دربرمیگیرد. در آن روزگار، کتاب‌سازان از آخرین پیشرفت‌های علم و فناوری استفاده می‌کردند و خلاقیت‌های آن‌ها برای جلد و تکنیک‌های چاپ، به اندازه اطلاعاتی که در کتاب‌ها وجود داشت جالب بود.

به عنوان مثال، پوشش‌های رنگارنگ به منابع مختلفی متکی بودند - مانند مواد معدنی موجود در خاک یا سوسک‌های مکزیکی، که برای تولید رنگ دانه زرشکی استفاده می‌شد. برخی از پوشش‌ها دارای چوب یا پوست حیواناتی مانند گوساله و خوک بود. سایر موارد شامل سنگ مرمر با استفاده از خزه کاراگین یا جواهرات و طلا برای نشان دادن ثروت و موقعیت صاحبان کتاب بود.

گاهی اوقات دنیای طبیعی الهام‌بخش تکنیک‌های جدید کتاب‌سازی است، مانند زمانی که کشیش آلمانی و گیاه‌شناس، یاکوب کریستین شافر، از الیاف چوبی که توسط زنبور‌ها برای لانه آن‌ها جویده شده بود استفاده کرد تا برای یک کتاب شش جلدی کاغذ بسازد. هنگامی که این کتاب در قرن هجدهم منتشر شد، بیشتر کاغذ‌ها از پنبه بازیافت شده از پارچه ساخته می‌شدند. کار شافر به استفاده مدرن از خمیر چوب در تولید کاغذ کمک کرد.

البته در این آثار گاه نشانه‌هایی از آلودگی و سم نیز وجود دارد، مانند رنگدانه آرسنیک-مسی که احتمالاً در لبه‌های سبز روشن کتاب کانی‌شناسی قرن نوزدهمی استفاده شده است.