گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار چاپ دستی قدرت‌الله عاقلی با عنوان «خیام، لحظه‌های حضور» در گالری ثالث برگزار شد. عاقلی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۰ رباعی از خیام را به صورت چاپی در این مجموعه به نمایش گذاشته گفت: از چند سال پیش بر اساس تعدادی از رباعیات خیام طراحی و آن‌ها را به صورت چاپ فلز اجرا کرده بودم. پس از آخرین نمایشگاه مجسمه‌هایم فرصتی پیش آمد این آثار را تکمیل و برای نمایش آماده کنم. علاوه بر ۲۰ اثری که روی دیوار نمایش داده شد و هر کدام ۵ نسخه دارند، ۱۰ نسخه کتاب دست‌ساز هم از مجموعه این کار‌ها ساخته شده است. این پروژه دوزبانه است و هر اثر به دو زبان فارسی و فرانسوی نوشته شده است. محوریت این کار‌ها بر اساس خوشنویسی نبود بلکه بر اساس طراحی‌های انتزاعی شکل گرفتند.

عاقلی ادامه داد: من به ادبیات علاقه زیادی دارم و بیشتر روی ادبیات کلاسیک ایران تامل می‌کنم. سال‌ها پیش سی غزل مولانا را کار کرده بودم و رباعیات خیام نیز مدت‌ها ذهنم را مشغول کرده بود و احساس می‌کردم باید این کار را انجام دهم. با توجه به اینکه مجسمه‌سازی پروسه طولانی دارد، پس از پایان کار روی یک مجموعه برای اینکه فراغتی داشته باشم به ادبیات کلاسیک پناه می‌برم و با آن به آرامش می‌رسم.

او درباره نحوه انتخاب این رباعیات گفت: معمولاً تصاویری که بر مبنای رباعیات خیام دیده‌ایم نشان دهنده مرد و زنی با پیاله شراب هستند و بیشتر روی این نوع اشعار خیام تأکید می‌شود. ولی من خیام فیلسوف، ریاضیدان، منجم و تقویم‌نویس را مورد توجه داشتم. خیام حکیمی همه‌چیزدان بود که جهان به او افتخار می‌کند و یک سیارک به نام او ثبت شده است.

عاقلی با بیان اینکه تصویرسازی‌های این مجموعه انتزاعی است افزود: این تصاویر بازتابی از تفکر خیام به صورت انتزاعی و با خطوط و نقوش است. همچنین برای هر اثر تعدادی مُهر طراحی کردم که مرتبط با اشعار هستند. کلیت طرح‌ها انتزاعی و اکسپرسیو بوده و مهر‌ها چیز‌هایی هستند که از تفکر خیام استنباط کردم و قصد داشتم نشانه‌های تصویری قابل شناسایی در کنار فضای انتزاعی حضور داشته باشد.

این هنرمند درباره گرایش خود به چاپ دستی گفت: خودم را محدود نمی‌کنم و علاوه بر مجسمه به طراحی و چاپ نیز می‌پردازم. مجسمه‌سازی بسیار زمان‌بر است و نیاز به مکان خاص و امکانات زیادی دارد ولی چاپ با ظرافت و لوازم حساس و دقت زیاد کار می‌شود. کار چاپ شلوغی و استرس مجسمه را ندارد و آرامشی که در آن هست مرا به تعادل می‌رساند.