گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار ژانت مُخَطَّس در گالری زرنا برگزار شد. مخطس در گفت و گو با هنرآنلاین با بیان اینکه حدود ۱۵ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است که با استفاده از متریال‌های مختلف مانند زغال، اکریلیک و... کار شده‌اند گفت: کار‌هایم در سبک‌های رئال، سورئال و مدرن قرار می‌گیرد و هدفم از برگزاری این نمایشگاه این است که گوشه‌ای از تمدن و فرهنگ آشور را به تصویر بکشم. با توجه به اینکه خودم آشوری هستم از نماد‌ها و روایات آشور در این آثار استفاده کردم. 

مخطس ادامه داد: یکی از تابلو‌هایم «تمدن آشور» نام دارد و در آن از سمبل‌های مختلف استفاده کردم. در این اثر برج بابل، گاو‌های بالدار و آشوربانیپال آخرین پادشاه آشور دیده می‌شود. سمبل‌های مختلف را در این تصویر نشان دادم و خواستم بگویم که اگرچه خیلی از این‌ها دیگر نیستند ولی نباید این فرهنگ و تمدن را فراموش کنیم و در قلب ما این تمدن زنده است. سمبل‌ها را بر اساس آنچه همیشه دیده‌ایم کارکردم و برای کشیدن مجسمه‌ها از مدل‌های موجود در موزه‌ها استفاده کردم. تعدادی کار سورئال با موضوع زمان هم دارم که سعی کردم در آن‌ها نیز نماد‌هایی از مسیحیت آشوری در آن بیاورم تا کار‌هایم به هم مرتبط باشند.

او با اشاره به آثار خط نقاشی خود گفت: در کار‌های مدرن ضروری نیست که اصول خطاطی رعایت شود و آزادی بیشتری وجود دارد تا هنرمند بتواند درونیات شخصی خود را بیرون بریزد. من هم دوست داشتم کار‌هایم آزاد باشد و خط چندان کتابی نباشد. در تابلو‌های خود از خط آشوری استفاده کرده و سعی کردم به این خط قدیمی با رنگ‌ها حال و هوای متفاوتی بدهم و تغییراتی در فرم نوشتاری خط آشوری ایجاد کنم تا مدرن‌تر شود. در این آثار کلماتی که بار مثبت دارد و ما را به خدا اتصال می‌دهد، مانند محبت، ‌امید، شادی و... را به کار بردم.

این هنرمند افزود: مخاطبان غیرآشوری محتوای نقاشی‌هایم را متوجه نمی‌شدند و سؤال می‌کردند که موضوع آن‌ها چیست. ولی برایم جالب بود که وقتی به کار‌های نقاشیخط می‌رسیدند می‌گفتند انرژی خاصی از آن‌ها می‌گیرند و من فکر می‌کنم این به خاطر کلمات انرژی بخش داخل کار است. در سال‌هایی که کار کرده‌ام به این نتیجه رسیدم که آنچه در تابلو می‌آوریم جدا از اینکه باعث می‌شود هنرمند به آرامش روحی برسد، مخاطب هم می‌تواند این حس را دریافت کند. او حتی اگر موضوع کار را متوجه نشود می‌تواند حس خوب و انرژی آن را دریافت کند.