به گزارش هنرآنلاین، رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اعلام این خبر گفت: اولین دوره جشنواره «تهران کارتون» در اسفندماه در عمارت عین‌الدوله برگزار شد و پس از ارزیابی و داوری این آثار ۱۵ اثر منتخب جشنواره، به همراه ۵۰ اثر از هنرمندان مدعو این رویداد هنری، برای اکران در سازه‌های تبلیغات فرهنگی انتخاب شدند که همزمان با برگزاری هفتمین سالانه هنر‌های شهری بهارستان در نوروز ۱۴۰۱ اکران می‌شوند.

صیادی با اشاره به موضوع این آثار، اظهار کرد: با توجه به اینکه در آستانه نوروز باستانی هستیم، طبیعتاً آثار بر موضوع بهار، نوروز و فضای جشن و شادی متمرکز هستند. کارتون و کاریکاتور ابزار هنری بسیار مناسبی برای بیان موضوعات است زیرا این هنر بر خلاف بسیاری از هنر‌های دیگر، که عموماً به بیان احساس می‌پردازند، موضوع محور است و می‌تواند در کنار شادی‌آفرینی عمومی، جنبه آموزش شهروندی نیز داشته باشند.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران درباره هدف از اکران آثار کاریکاتور در فضای عمومی شهر گفت: بدیهی است که برگزاری رویدادی با محوریت کاریکاتور به معنای بها دادن به این هنر است. متأسفانه امروز مانند گذشته نشریات کاریکاتور به قوت گذشته وجود ندارد و روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها نیز کمتر از این هنر برای بیان موضوعات بهره می‌گیرند. بنابراین اختصاص دادن بیلبورد‌های شهری به هنر کاریکاتور می‌توان فقدان رونق گذشته این هنر در نشریات را اندکی پوشش دهد.

صیادی، خاطرنشان کرد: کارتون و کاریکاتور به واسطه طنز بودن و موضوع محوری، امکان بسیار مناسبی برای بیان موضوعات شهری و شهروندی را دارد؛ زیرا افراد تلخ‌ترین مسائل را با کمک طنز می‌پذیرند، بنابراین این رویکرد یک اتفاق بسیار مثبت در شهر است که علاوه بر تأثیرگذاری روی شهر و شهروندان، فضای هنر کاریکاتور را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

همچنین مجید قادری معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: از اقدامات متعدد این بخش در راستای زیباسازی شهر تهران خبر داد و گفت:‌امیدواریم که با تلاش‌های انجام شده، توانسته باشیم گامی در راستای بهبود حال مردم شهر و شهروندان برداریم و همگی با حال خوب و بهارانه به استقبال نوروز باستانی برویم.

قادری با اعلام این خبر و بیان اینکه بهارستان از رویداد‌هایی است که طی چند سال گذشته در آستانه بهار و در استقبال از نوروز انجام می‌شود، افزود: در آستانه بهار ۱۴۰۱ ما سعی کردیم که بهارستان را در بخش‌های مختلفی نظیر تخم‌مرغ‌های نوروزی، هنر‌های محیطی، دیوارنگاری و... اجرا کنیم تا شهروندان بتوانند با احساس بهتر و فضای زیباتری به استقبال بهار و نوروز بروند.

وی ادامه داد: هنر‌های محیطی، در این دوره تحت عنوان بخش «هنرستان» و با انتخاب ۱۰ پروژه در سطوح مختلف شهر اجرا می‌شود. در این قسمت ۳۰ المان موقت شهری که در راستای نوروز، نوید ایام عید و بهار هستند، در سطح شهر اجرا می‌شوند. تمام تلاش ما این بود که بتوانیم از آثاری خلاقانه در این بخش استفاده کنیم تا احساس بهتری نسبت به فضا در آستانه بهار و سال نو، درون شهروندان ایجاد شود.

معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران همچنین گفت: در بخش «درختستان» نیز بیش از ۶۰ درخت خشکیده با استفاده از آثار خلاقانه هنرمندان، به اثری زیبا و هنری تبدیل می‌شود. تلاش ما این بود که بتوانیم حال و هوای این درختان خشکیده را نیز با فضای بهارانه شهر همراه کنیم.

قادری درباره دیگر اقدامات انجام شده در رویداد بهارستان، گفت: در دیگر بخش‌های بهارستان، المان‌های هفت‌سین‌های نوروزی نیز در ۲۲ منطقه شهر نصب می‌شوند. همچنین در بخش حجم‌های خلاقانه نیز آثاری با شکل‌های اوریگامی و حال و هوای نوروزی، مورد توجه قرار گرفته‌اند. در این بخش نزدیک به ۲۰۰ اثر حجمی نظیر فرفره، توپ و... ، با حال و هوای بهاری، در سطح شهر نصب می‌شوند.

وی از اجرای ۱۵ آکواریوم در سطح شهر خبر داد و اظهار کرد: آکواریوم‌های ماهی نیز از دیگر المان‌های نوروزی هستند که در ۱۵ نقطه تهران نصب می‌شوند. مردم نیز می‌توانند ماهی‌های قرمز سفره‌های هفت سین خود را در صورت تمایل درون این آکواریوم‌ها ر‌ها کنند.

معاون فرهنگی و هنر‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران ادامه داد: در بخش دیگری از اقدامات نوروزی، دوربین‌های عکاسی با تصاویر از بهار تهران، در ورودی‌های شهر جانمایی شده است تا شهروندان و گردشگران بتوانند از آن استفاده کنند. همچنین تعداد المان‌های حجمی به شکل تمبر در سطح شهر و با نمایش آثار مختلف شهر تهران، مورد توجه قرار گرفته است. در این تمبر‌ها، تمامی آثار برجسته صد سال گذشته تهران نظیر میدان‌ها تاریخی، بنا‌ها، آثار هنری و... دیده می‌شود و به نوعی علاوه بر معرفی جذابیت‌های توریستی شهر، به زیباسازی فضای شهر نیز کمک می‌کند.

قادری از مرمت مجسمه‌های قدیمی شهر خبر داد و گفت: در این دوره بالغ بر ۲۰ مجسمه نیز در مناطق مختلف شهر، مرمت و بازسازی می‌شوند. بر مبنای اقدامات انجام شده می‌توان گفت که اقدامات متعددی نسبت به سال‌های گذشته در سبک و کمیت کار‌ها انجام شده است. ‌امیدواریم که با تلاش‌های انجام شده، توانسته باشیم گامی در راستای بهبود حال مردم شهر و شهروندان برداریم و همگی با حال خوب و بهارانه به استقبال نوروز باستانی برویم.