گروه تجسمی هنرآنلاین: این تخته فرش ابریشمی زربفت پیش‌تر در اختیار خاندان روتشیلد بود که از خانواده‌های بسیار پولدار و پرنفوذ آلمان بودند. این فرش اواخر قرن ۱۶ و اوایل قرن ۱۷ در نواحی مرکزی ایران بافته شد و سال‌ها در گنجینه آثار هنری آدولف کارل فون روتشیلد (۱۸۲۳ تا ۱۹۰۰) نگهداری می‌شد. به گفته مسئولان حراج‌خانه کریستیز، برچسب اصالت این فرش همچنان روی آن باقی مانده و قرار است در حراجی آخرین روز مارس ۲۰۲۲ در لندن با رقم ۱.۳۵ تا دو میلیون دلار فروخته شود.

تخته فرش پارسی پس از آن به موریس دو روتشیلد رسید که سیاستمدار و بانکدار فرانسوی بود و در ۱۹۵۷ از دنیا رفت. در ۱۹۶۸ یک خانواده سرشناس آلمانی این فرش را در پاریس خرید و از آن زمان تا امروز در گنجینه خود نگه داشت. در بافتن این فرش ابریشمی نفیس از تار و پود طلا و نقره هم استفاده شده و در ترکیب آن ۱۲ رنگ بسیار زنده و چشمنواز دیده می‌شود.

لوییس برودهرست، مدیر بخش فرش در کریستیز لندن فرش ابریشمی پارسی را از مهم‌ترین و سالم‌ترین یادگارهای مانده از دوران طلایی هنر ایران در عصر صفویان می‌داند. قرار است این فرش در حراج «هنر بهاری جهان‌های اسلامی و هندی» روز ۳۱ مارس در حراج‌خانه کریستیز لندن به بهای ۱.۳۵ تا دو میلیون دلار کنار ۲۱۰ اثر دیگر چکش بخورد.