گروه تجسمی هنرآنلاین: نسخه کپی ۴۰۰ ساله «مونا لیزا» که در حراج‌خانه آرتکوریال بروکسل پایتخت بلژیک به نمایش و تماشا گذاشته شده بود، روز سه‌شنبه به کریستیز پاریس پایتخت فرانسه منتقل شد تا برای حراج آماده شود. کارشناسان آرتکوریال برای این نسخه کپی شاهکار نقاش ایتالیایی رقم ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار یورو پیش‌بینی کرده بودند که در نهایت با ۱۰ هزار یورو بیش از برآورد ابتدایی فروخته شد.

نسخه کپی «مونا لیزا» مربوط به سال‌های ۱۶۰۰ چنان به نسخه اصلی شبیه است که برخی می‌گویند خالق آن از نزدیک به نقاشی داوینچی دسترسی داشته است. نسخه اصلی «مونا لیزا» را فرانسوای یکم، پادشاه وقت فرانسه سال ۱۵۱۸ (یک سال پیش از مرگ داوینچی) از نقاش نامدار ایتالیایی خرید و امروز در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود. این نسخه برای فروش نیست و کسی هم نمی‌تواند ارزش آن را تعیین کند.

Artcurial in Brussels1

نسخه‌ای که روز سه‌شنبه در کریستیز پاریس فروخته شد، موسوم به نسخه هکینگ است. ریموند هکینگ، مالک پیشین نسخه کپی «مونا لیزا» این تابلو را در دهه ۱۹۵۰ در شهر نیس فرانسه از یک دلال آثار هنری خریده بود و وقتی خودش سال ۱۹۷۷ از دنیا رفت، این تابلو کپی به نام او شناخته شد. هکینگ تابلو را به بهای فقط ۲.۵۷ یورو از آن خود کرد و سال‌ها کوشید ثابت کند این نسخه اصلی «مونا لیزا»ست.