به گزارش هنرآنلاین، سومین روز از چهارمین بازار کتاب هنری بنگاه با برپایی دو نشست ادامه دارد. اولین نشست «از مسجد سلیمان تا شوشتر نو» نام دارد که ساعت ۱۳ روز پنج‌شنبه ۹ دی برگزار می‌شود.

این نشست گفت‌وگویی میان کامران دیبا و مهران دشتی است که با همکاری‌امین بداغی گردآوری شده. همچنین در بخشی از آن دو کتاب «باغی میان دو خیابان؛ چهار هزار و یک روز از زندگی کامران دیبا» و «مسجد سلیمان؛ خاستگاه نخستین مسکن غربی در ایران» رونمایی خواهد شد.

دلیل انتخاب این دو کتاب به این موضوع برمی‌گردد که تحقیقات محدودی در زمینه سرآغاز تأثیر فرهنگ غرب بر معماری مسکونی شهر‌های ایران در دسترس است. مهران دشتی در کتاب «مسجد سلیمان؛ خاستگاه نخستین مسکن غربی در ایران» و دیگر مقالاتش به دنبال ریشه‌های این دگرگونی در صدسال اخیر و معماری سکونت‌گاه‌های کارکنان مشغول در صنعت نوپای نفت بوده است که در سال‌های ۱۲۸۰ تا ۱۳۳۰ توسط مستشاران انگلیسی احداث شد.

در دهه ۵۰ خورشیدی نیز کامران دیبا در تقابل با این وضعیت، طراحی مجموعه مسکونی کارگرانِ شرکت کشاورزی صنعتی کارون در حومه شهر شوشتر را بر عهده می‌گیرد. او با بهره‌گیری از الگوی شهرسازی ایرانی و ترکیب آن با‌ایده‌هایی تازه‌، پیشنهادی برای توسعه این شهر ارائه می‌کند. این طرح در آن زمان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و امروز شهرک شوشتر نو وضعیتی نابسامان و نگران‌کننده دارد.

دومین نشست نیز ساعت ۱۸ روز پنج‌شنبه ۹ دی برگزار می‌شود. این نشست گفت‌وگویی میان علی تاپتیک و اکای کارادایلار از بنیانگذاران نشر ا«ُناگوره» است که با همکاری لیلا ناظمیان گردآوری شده. اُناگوره انتشاراتی مستقل است که در سال ۱۳۸۵ در استانبول تأسیس شد.

بازار کتاب هنری بن‌گاه در هر دوره میزبان گفت‌وگو، کارگاه و نمایش آثاری با محوریت نشر هنری است تا فضایی برای تعامل میان ناشران، هنرمندان و علاقه‌مندان کتاب فراهم کند. هنرمندان، ناشران هنری، گالری‌ها، طراحان و عرضه‌کنندگان‌محصولات فرهنگی و استودیو‌های چاپ و گرافیک با آثاری از جمله کتاب مجله، کتاب هنرمند، کتاب عکس چاپ‌های دستی، آثاری با نسخه‌های محدود از هنرمندان، محصولات فرهنگی و پروژه‌های تحقیقاتی و کیوریتوریال در آن شرکت می‌کنند.

در کنار برگزاری کارگاه و نمایش آثاری با محوریت نشر هنری، باید به اختصاص فضایی برای نمایش پروژه‌های کیوریتوریال- پژوهشی یا اجرا و برگزاری نشست‌های تخصصی اشاره کرد. این نشست‌ها به صورت حضوری در طبقه هشتم آوا پلت (آوا سنتر) برپا اما به منظور تسهیلات بیشتر، همزمان به صورت آنلاین از طریق برنامه زوم و صفحه اینستاگرام بن‌گاه نیز پخش می‌شوند.

بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده داخلی در این دوره حضور دارند و شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان خارجی به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا به صورت مجازی و در بخش برنامه‌های بازار از جمله گفت‌وگو و سخنرانی شرکت می‌کنند.

چهارمین بازار کتاب هنری بن‌گاه با حمایت مالی «آوا پلت» (آوا سنتر)، «استودیو تهران»، «زمینه»، «گالری اینفو»، «درز» و «پیوست» صورت گرفته و از ساعت ۱۲ تا ۲۰ روز‌های هفتم تا دهم دی ماه در طبقه هشتم مجموعه «آوا پلت» (آوا سنتر) واقع در منطقه اقدسیه، خیابان موحد دانش، نبش خیابان فیروزبخش پذیرای علاقه‌مندان است.