به گزارش هنرآنلاین، بازار کتاب هنری بن‌گاه در چهارمین دوره خود که از هفتم تا دهم دی ۱۴۰۰ در آواسنتر برپا می‌شود، در کنار میزبانی هنرمندان، ناشران هنری، گالری‌ها، طراحان، عرضه‌کنندگان محصولات فرهنگی و استودیو‌های چاپ و گرافیک، برگزارکننده نشست‌های روزانه‌ای نیز هست و در روز افتتاحیه، تعدادی از چهره‌های فرهنگی از جمله رضا عابدینی سخرانی می‌کنند.

بازار کتاب هنری بن‌گاه، میزبان گفت‌وگو، کارگاه و نمایش آثاری با محوریت نشر هنری است تا فضایی برای تعامل میان ناشران، هنرمندان و علاقه‌مندان کتاب فراهم کند. هنرمندان، ناشران هنری، گالری‌ها، طراحان و عرضه‌کنندگان‌محصولات فرهنگی و استودیو‌های چاپ و گرافیک با آثاری از جمله کتاب مجله، کتاب هنرمند، کتاب عکس چاپ‌های دستی، آثاری با نسخه‌های محدود از هنرمندان، محصولات فرهنگی و پروژه‌های تحقیقاتی و کیوریتوریال در آن شرکت می‌کنند.

در کنار برگزاری کارگاه و نمایش آثاری با محوریت نشر هنری باید به اختصاص فضایی برای نمایش پروژه‌های کیوریتوریال- پژوهشی یا اجرا در هر دوره اشاره کرد.

همچنین از دیگر بخش‌های بازار کتاب هنری بنگاه، برگزاری نشست‌های تخصصی طی روز‌های برگزاری رویداد است. اولین نشست این دوره ساعت ۱۴روز سه‌شنبه، ۷ دی با موضوع «نقش رسانه‌های هنری در اشاعه فرهنگ دیداری» برگزار می‌شود که گفت‌وگویی است میان زروان روحبخشان و مریم کهوند. این گفت‌وگو با همکاری گالری‌اینفو گردآوری شده است.

در همین روز نشست دیگری با عنوان «تصویر – واژه – صفحه / کتاب به مثابه شی هنری» در ساعت ۱۶ و با سخنرانی رضا عابدینی برپا می‌شود. این سخنرانی با همکاری فرهاد فزونی گردآوری شده است.

نشست پایانی روز سه‌شنبه، ۷ دی نیز با موضوع «نشر معمول» در قالب گفت‌وگویی میان آیا کریشت و لیلا عبدالرزاق از بنیانگذاران نشر معمول در ساعت ۱۸ برگزار می‌شود. معمول نشریه‌ای چندرشته‌ای کوچک و جمعی برای خلق، برگزاری و انتشار هنر در فصل مشترک کمیک‌، چاپ و کتاب‌های هنری است و این گفت‌وگو با همکاری لیلا ناظمیان گردآوری شده است.

در چهارمین بازار کتاب هنری بن‌گاه بیش از ۱۰۰ شرکت‌کننده داخلی حضور دارند. به دلیل محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان خارجی به صورت مجازی و در بخش برنامه‌های بازار از جمله گفت‌وگو و سخنرانی شرکت می‌کنند.

سه دوره اول این رویداد در استودیو یا دفتر نشر بن‌گاه برگزار شد اما با توجه به افزایش مخاطبان بازار (شرکت‌کننده‌ها، بازدید‌کننده‌ها و خریداران) نسبت‌به سال‌های گذشته، چهارمین دوره نیازمند فضایی با مساحت و امکانات بیشتر و عمومی‌تر بود. با توجه به این موضوع «آوا پلت» (آوا سنتر) به عنوان حامی اصلی چهارمین بازار کتاب هنری بن‌گاه، طبقه هشتم مجموعه خود را به برگزاری این رویداد اختصاص داده است. پلتفرمی شهری، تجاری و اجتماعی که با همکاری هنرمندان، طراحان و کارآفرینان و با تمرکز بر فرهنگ و رشد پایدار برای ارتقای سبک زندگی می‌کوشد.

همچنین حامیان دیگر این رویداد شامل استودیو‌ها، مجله‌ها و رسانه‌های فعال هنر‌های تجسمی از جمله «استودیو تهران»، «زمینه»، «گالری اینفو»، «درز» و «پیوست» هستند.

بازار کتاب هنری بنگاه از سال ۱۳۹۷راه‌اندازی شد. البته نمونه‌های این رویداد پیش از این در کشور‌های دیگر فعالیت خود را آغاز کرده بودند چراکه استقلال هنرمندان در این رویداد‌ها که بدون پشتوانه نهاد‌های هنری، دولتی و خصوصی و با بودجه کمی می‌توانند آثار خود را منتشر و برای نمایش و فروش ارائه کنند، حفظ می‌شود. علاوه‌بر این، چنین رویداد‌هایی فضایی معتبر و در عین‌حال باز، همگانی و در دسترس برای گفتگو و تبادل نظر فراهم می‌کنند. با توجه به این دیدگاه بود که «بازار کتاب هنری بن‌گاه» به عنوان رویدادی سالانه در زمینه انتشارات هنری در کشورمان شروع به کار کرد.

چهارمین بازار کتاب هنری بن‌گاه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ روز‌های هفتم تا دهم دی ماه در طبقه هشتم مجموعه «آوا پلت» (آوا سنتر) واقع در منطقه اقدسیه، خیابان موحد دانش، نبش خیابان فیروزبخش برگزار می‌شود.