گروه تجسمی هنرآنلاین: هری مکلو و همسر پیشین او لیندا در مدت بیش از ۵۰ سال این گنجینه بسیار ارزشمند هنری را جمع کردند که در فهرست آنها نام هنرمندانی چون پیکاسو، جاکومتی، وارهول، پولاک، مارک روتکو، گرهارد ریشتر و سای تومبلی به چشم می‌خورد. مکلو که از میلیاردرهای آمریکایی فعال در عرصه املاک و ساختمان‌سازی است، پس از ۵۹ سال زندگی مشترک از لیندا جدا شد و حراج شدن این گنجینه هنری بخشی از فرآیند قانونی شدن جدایی این دو است.

مکلو و لیندا سال ۲۰۱۶ اعلام کردند به حدود شش دهه زندگی کنار یکدیگر پایان می‌دهند. فرآیند تقسیم دارایی‌ها و قانونی شدن طلاق حدود پنج سال طول کشید و سه سال پیش یک قاضی نیویورکی اعلام کرد گنجینه هنری این زوج میلیاردر باید حراج و درآمد آن بین دو نفر تقسیم شود. از آنجا که هری و لیندا بر سر میزان ارزش گنیجنه توافق نداشتند، قاضی یک دلال سرشناس آثار هنری به نام مایکل فایندلی را مامور نظارت بر فرآیند حراج مجموعه ملکو کرد.

قرار بود گنجینه خاندان مکلو ماه مارس ۲۰۲۰ چوب حراج بخورد اما به دلیل همه‌گیری کرونا کار به تاخیر افتاد. مدیران دو حراج‌خانه بزرگ و معتبر دنیا یعنی ساثبیز و کریستیز برای به دست آوردن حق قانونی برگزار کردن این حراجی استثنایی با هم رقابت کردند و سرانجام قرعه به نام ساثبیز افتاد. کریستیز پیش‌تر یکی از بزرگ‌ترین حراجی‌های تاریخ را به نمایندگی از خاندان راکفلر (دیوید و پگی) میزبانی کرده بود که سال ۲۰۱۸ رقمی در حدود ۸۳۵ برایش آورده داشت.

Warhol
«بینی» آلبرتو جاکومتی و «۹ مریلین» اندی وارهول

انتظار می‌رود حراج گنجینه مکلو بیش از ۶۰۰ میلیون دلار گردش مالی برای ساثبیز داشته باشد. مرحله اول این حراجی نوامبر امسال با نمایش و عرضه ۳۴ اثر هنری برگزار می‌شود و آزمونی خواهد بود برای بازار هنر پساکرونا. یکی از ارزشمندترین تابلوهای موجود در این مجموعه «۹ مریلین» اندی وارهول است که سال ۱۹۶۲ کشیده شده و با قیمت پایه ۴۰ تا ۶۰ میلیون چکش می‌خورد. وارهول ۲۰ تابلو با چهره مونرو خلق کرده که فقط در شش مورد آن چهره بازیگر آمریکایی ۹ بار تکرار شده است.

یک تندیس از جاکومتی به ارزش ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلار، تابلو «شماره ۷» از روتکو به ارزش ۶۰ تا ۸۰ میلیون دلار، یک نقاشی از تومبلی به ارزش ۴۰ تا ۶۰ میلیون دلار و اثری ۴۶ ساله از ریشتر به ارزش ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلار دیگر آثار ارزشمند مجموعه مکلو هستند. این گنجینه ابتدا در هنگ‌کنگ و تایپه و لندن به نمایش درمی‌آید و سپس در نوامبر ۲۰۲۱ و می ۲۰۲۲ در ساثبیز نیویورک چوب حراج می‌خورد.