گروه تجسمی هنرآنلاین: رقم ۲۱۲.۵ میلیون دلاری برای حراج کریستیز لندن و پاریس در حالی رقم خورد که فروش نهایی همین حراج‌خانه در پاییز گذشته ۱۱۸ میلیون دلار بود. در واقع، این بهترین عملکرد حراج آثار هنری قرن‌های ۲۰ و ۲۱ در شاخه اروپایی کریستیز از سال ۲۰۱۷ به این سو بود و برنامه هم برخلاف رویدادهای مشابه در دوران پیشاکرونا، در نوبت عصر برگزار شد.

در بخش لندن اثر «عشق در آسمان است» بنکسی مربوط به سال ۲۰۰۳ به دلیل نداشتن خریدار از حراجی بیرون کشیده شد. در این بخش ۲۱ اثر به مبلغ ۱۱۹ میلیون دلار چکش خورد که البته ۵۶ درصد آن به سه اثر مربوط می‌شد. بسان چند حراجی اخیر، خریداران آسیایی حضوری چشمگیر داشتند و پولی که آنها برای خریدن آثار هنری هزینه کردند، از سهم همیشگی ۳۰ تا ۳۵ درصدی بسیار بالاتر بود.

یکی از گران‌ترین تابلوهایی که روز چهارشنبه فروخته شد، «آغوش» پابلو پیکاسو مربوط به سال ۱۹۶۹ بود که نقاش نامدار اسپانیایی و همسر سومش ژاکلین روکه را به تصویر کشیده است. دو خریدار از نیویورک و لندن برای به دست آوردن این تابلو ۵۲ ساله رقابت کردند و در نهایت «آغوش» در نخستین حضور در حراجی‌ها با مبلغ بیش از ۲۰ میلیون دلار به خریدار آمریکایی رسید. برآورد ابتدایی برای این اثر کمتر از ۱۵ میلیون دلار بود.

تندیس برنزی «مرد سقوط‌کرده» از آلبرتو جاکومتی مربوط به حوالی سال ۱۹۵۰ توجه سه خریدار را جلب کرد؛ دو خریدار تلفنی از نیویورک و پایتخت انگلیس و یک خریدار حاضر در سالن کریستیز لندن. این تندیس در نهایت ۱۶ میلیون دلار چکش خورد. در کریستیز پاریس هم یک تندیس دیگر از استاد ایتالیایی به حراج گذاشته شد و سرانجام یک نفر توانست «لوتار دوم» را که تندیسی از الی لوتار عکاس است، به رقم ۳.۵ میلیون دلار بخرد؛ سه برابر برآورد ابتدایی.

در کریستیز پاریس رنه ماگریت در قامت یک ستاره ظاهر شد و تابلو «انتقام» او مربوط به سال ۱۹۳۶ در یک رقابت سنگین و طولانی به فروش رسید. شش خریدار برای به دست آوردن این تابلو نقاش نامدار بلژیکی با هم رقابت کردند و جریان چکش زدن چند بار هم متوقف شد. سرانجام نماینده یک مجموعه‌دار شخصی با پیشنهاد دادن رقم ۱۷.۳ میلیون دلار «انتقام» ماگریت را از آن خود کرد. ضمن اینکه آثاری از آنری ماتیس و وینستن چرچیل بدون خریدار ماند.