گروه تجسمی هنرآنلاین: دوسالانه بین‌المللی طراحی گرافیک شومون ۲۰۲۱ در فرانسه در حال برگزاری است. این رقابت بین‌المللی سال ۱۹۹۰ در شهر شومون فرانسه، به منظور ارج نهادن به خلق پوستر در سطحی جهانی آغاز به کار کرد و اعتبار روزافزون آن باعث شد که این شهر  به عنوان پایتخت طراحی گرافیک شناخته شود.

آثاری که طراحان سراسر دنیا در طول دوره‌های گذشته به این دوسالانه ارسال کرده‌اند به شکل مجموعه‌ای با بیش از ۴۵۰۰۰ اثر در شومون نگهداری می‌شود و به این ترتیب مجموعه‌ای از پوسترهای معاصر به همراه مجموعه پوسترهای تصویرسازی شده سده ۱۹ میلادی، باعث ایجاد یک مرکز دائمی اختصاصی برای طراحی گرافیک در شومون شد که سال ۲۰۱۶ آغاز به کار کرد.

امسال دوسالانه شومون بخشی را به مرور فعالیت‌های استودیو کارگاه از ایران اختصاص داده است. این اتفاق به مناسبت ۲۰ سال فعالیت این مجموعه در صحنه طراحی گرافیک ایران شکل گرفته است و به نقش مهم طراحان این مجموعه در تولیدات فرهنگی و فرهنگ تجسمی ایران پرداخته است.

دوسالانه شومون در توصیف فعالیت‌های این مجموعه آورده است: «طراحان گرافیک استودیو کارگاه با تلفیق مهارت‌های تایپوگرافی، عکاسی و طراحی در جایی که حروف الفبای لاتین و فارسی با هم ترکیب می‌شوند، محدودیت‌های انتزاع روایی را کنار می‌زنند و شما را به پشت صحنه طراحی گرافیک ایرانی می‌رسانند، چیزی که هنوز در فرانسه چندان شناخته نشده است.»

آثار این استودیو در مجموعه‌ای با نام «خالی هراسی، شهر و قصه‌ها» به نمایش درآمده و علاوه بر نمایش پوسترهای طراحی شده در این مجموعه، المان‌های گوناگون فرهنگی، تاریخی و اجتماعی، نگارگری‌ها، تصاویر و ویدئوهایی از آنچه بر این آثار تاثیرگزار بوده است نیز به نمایش درآمده است.

دوسالانه بین‌المللی طراحی گرافیک شومون ۲۰۲۱ تا ۷ آگوست ادامه دارد.