سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی شیرین اتحادیه با عنوان «آدم‌ها، دیروز، امروز و همیشه» در گالری شیرین برپاست.

اتحادیه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره آثار جدید خود گفت: در طول سال‌های کارم موضوعات متفاوتی مانند طبیعت، طبیعت بی‌جان، آبستره منظره و... داشتم، اما در سال‌های اخیر بیشتر به آدم‌ها پرداختم. البته در همان سال‌های ابتدایی که موضوع کارم بیشتر طبیعت بود، طراحی‌های زیادی هم از آدم‌ها انجام می‌دادم، اما چند سال است که آثاری درباره مهاجران، عشایر و... کار کرده‌ام. در تمام سال‌هایی که کار کرده‌ام نقاشی‌هایم هیچ‌وقت تکرار نشده و در هر دوره از زوایای مختلف و با دیدگاه‌های متفاوت به مسائل نگاه کرده‌ام.

اتحادیه ادامه داد: پس از آنکه چند سال به نقاشی از عشایر ایران پرداختم، کم‌کم به سمتی رفتم که کارهایم از فضای عشایر جدا شد و آدم‌هایی با تکنیکى کاملا متفاوت از رنگ و روغن‌های قبلى به وجود آمدند. اکنون که به آن‌ها نگاه می‌کنم به نظرم می‌آید که نوعى بیگانگی نسبت به هم در آن‌ها موج میزند.

اتحادیه افزود: آدم‌ها در تابلوهای عشایر متعلق به یک منطقه خاص بودند، اما در این تابلوها افراد تعلق به جای خاصی ندارند و عمومی‌تر هستند. طبیعت نیز در این آثار دیده نمی‌شود و آدم‌ها در فضای خالی قرار دارند. زمانی که مشغول کار هستم به آنچه می‌کشم فکر نمی‌کنم و همه‌چیز از ناخودآگاهم می‌آید. هیچ نقشه از پیش تعیین‌شده‌ای ندارم زیرا اگر بخواهم نقشه بکشم کارم خراب می‌شود. اما در پایان کار وقتی تابلوها را نگاه کردم احساس کردم که این آدم‌ها از یکدیگر بیگانه هستند. در واقع حسی که در زمان کار داشتم این بیگانگی را در کارهایم به وجود آورد و آنچه عمیقاً حس کرده بودم وارد تابلوهایم ‌شد.

او با اشاره به این که در این مجموعه مسیر تازه‌ای در کارش ایجاد شده است گفت: کارهای مداد رنگی قدیمی داشتم که چندان خوب نبودند و تابستان امسال تعدادی از آن‌ها را بریدم و شکل‌های جدا شده را با هم ترکیب کردم. در نهایت طراحی‌های ساده‌ای به وجود آمد که حاصل از بریدن بود. این حس بریدن کاغذ، جدا کردن و کنار هم قرار دادن اجزاء، در نقاشی‌هایم نیز تأثیر داشت و مجموعه‌ای از تابلوها شکل گرفت که حس جدا بودن فیگورها از یکدیگر و از فضا در آن‌ها دیده می‌شود. حتی این مسئله به صورت فیزیکی هم وارد کارم شد و در دو تابلو، اجزای نقاشی‌ها به صورت فیزیکی نیز با قیچی از هم جدا شده‌اند و این بیگانگى عملا نشان داده می‌شود.

اتحادیه درباره رنگ‌هایی که در آثارش به کار می‌برد گفت: از ابتدای فعالیت من در نقاشی، ‌رنگ برایم جزء اصلی‌ترین مسائل بوده است و از همان ابتدا که هنرجویان کار را با طراحی سیاه‌وسفید آغاز می‌کنند من با پاستل رنگی کار می‌کردم. رنگ جزئی از وجودم است و حتی وقتی عجیب‌وغریب‌ترین رنگ‌ها را کنار هم می‌گذارم آن‌ها تعادل پیدا می‌کند. بنابراین روی انتخاب رنگ اصلاً فکر نمی‌کنم و کنار هم قرار گرفتن رنگ‌ها برایم مسئله‌ای حل شده است.

او با اشاره به این که تاکنون سه کتاب از آثارش منتشر شده است گفت: کتاب منتخب آثار من شامل آثاری از سال ۵۹ تا ۸۶ است و  کتاب دیگری با موضوع نقاشی از چهره حاوی آثار سال ۸۰ تا ۸۸ است. بعد از آن نقاشی‌های عشایری من که مربوط به سال‌های ۸۸ تا ۹۲ هستند در کتاب عشایر منتشر شده است. دوست دارم کتاب دیگری را هم منتشر کنم زیرا کارهای متفاوت دیگری نیز دارم که در این کتاب‌ها موجود نیستند.

نمایشگاه نقاشی شیرین اتحادیه تا ۶ اسفند در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه ۱۳ شماره ۵ مراجعه کنند.