به گزارش هنرآنلاین، حجت الله ایوبی در این مراسم با تقدیر از همراهان برپایی نمایشگاه رقص قلم عنوان کرد: همه ما افتخارات اینروزها را به عنوان زادروز استاد امیرخانی به پیشگاه این استاد تقدیم می کنیم.

احمد پاکتچی سفیر ایران در یونسکو با قدردانی از برپایی نمایشگاه رقص قلم عنوان کرد: ایران در مسیر جاده ابریشم یک نقطه عطف است و نقشی ویژه در این جاده به عنوان حلقه وصل شرق و غرب داشته است.

وی ادامه داد: ایرانیان در مسیر جاده ابریشم همواره در کنار تجارت فرهنگ و دانش و هنر صادر کرده و می‌کنند.

سفیر ایران در یونسکو تاکید کرد: اگر بخواهیم به جایگاه ویژه ایران در جاده ابریشم بنگریم در هنر ایرانی غلبه محتوا بر فرم را داریم برخلاف هنرهای امروزی که فرم زده هستند و خواستگاه انسانی را درنظر ندارند هنرمندان ایرانی در گذشته و در زمان حال نشان دادند برای آنان محتوی اهمیت دارد و اگر این محتوی در رقص قلم نمود پیدا می کند از جایی برمی خیزد که در این نمایشگاه به نمود می رسد.

پاکتچی ادامه داد: پیشنهاد می کنم با توجه به اینکه ما کلیت فلسفه هنر را داریم و در حوزه فلسفه خوشنویسی کم کار کردیم به این مهم بپردازیم تا گوهرهای نهفته در خوشنویسی را نمایان کنیم.

وی توضیح داد: نگاه هنرمندان و مورخان ما به خوشنویسی اهمیت دارد. این نگاه کمک می کند فرم های آفریده شده به دست هنرمندان چگونه محتوای عالم را به تصویر می کشد.

وی با اشاره به نوشتار استاد شیبانی از ادیبان ۱۲۰۰ سال پیش گفت: نگاه وجود شناسانه ای را در تعابیر این اندیشمند ملاحظه می کنیم و گویی این کلام را امروز در باب خوشنویسان نگاشته اند.

سفیر ایران در یونسکو گفت: زیبایی شناسی خط از وجودشناسی خط مبرا نیست. این محتوی باید مورد توجه باشد تا در فضای راه ابریشم و در دنیای کوچک شده امروز، بتوانیم به جهانیان بگوییم که هنر و جهان پیرامون درهم تنیده اند.

 استاد محمد حیدری در این مراسم اظهار کرد: ما گرفتار افسون راز آلود خوشنویسی شدیم و دستهامان را در زیبایی برگ برگ خوشنویسی شستیم و پشت دانایان اردو زدیم و حق است از دکتر ایوبی نام ببرم که دغدغه برگزاری باشکوه این همایش را داشتند.

وی ادامه داد: از دوستان خوشنویس افتخار آفرین تقدیر دارم؛ ای کاش این شرایط به ما اجازه می داد در افتتاحیه نمایشگاه رقص قلم در مشهد در خدمت همه عزیزان باشیم.

این استاد خوشنویس توضیح داد: پس از بازگشت از همدان و برگزاری راه ابریشم، موضوع رقص قلم در دستور کار قرار گرفت و در نهایت به اجرا رسید. با هنرمندان کشورهای دیگر از طریق هنرمندان، رایزنان و همکاران رایزنی کردیم و از ۳۰ کشور بیش از ۱۰۰۰ اثر دریافت کردیم و ۶۵۰ اثر در نمایشگاه های مجازی قرار داده شد و هرشب بخشی از این آثار افتتاح می شود.

حیدری یادآور شد: نمایشگاهی نیز در بازار بزرگ ایران افتتاح می شود که در اختتامیه این رویداد از این بخش رونمایی می شود.

وی گفت: پاکستان بیشترین مشارکت را در این نمایشگاه داشته است. از همه نهادهای همراه سپاسگزارم و با همراهی دستگاه های همراه برپایی این‌نمایشگاه میسر نمی شد و از همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، وزارت امور خارجه، فرهنگستان هنر، شهرداری مشهد و دیگر نهادها تقدیر می کنم.

در ادامه این مراسم اسماعیلی رییس فرهنگستان هنر با خیرمقدم به اساتید و هنرمندان و مقامات حاضر و تبریک زادروز استاد امیرخانی و فرشچیان در این مراسم اظهار کرد: وجود مبارک اسنوهنرمندان موجب تعالی هنر خوشنویسی و نگارگری بوده است. راه ابریشم مسیر زندگی است و جلوه هایی از فرهنگ و هنر و اقتصاد در آن جاری است. جهان انسان غربی و شرقی از طریق راه ابریشم ارتباط یافته است.

وی ادامه داد: در مسیر زندگی است که هنر و خلاقیت شکل نی گیرد و این هنر را در مسیر همه مردمان راه ابریشم می توان دید و ظرافت در هنر و زندگی این مردمان دیده می شود.

رییس فرهنگستان هنر عنوان کرد: ملت های کهن این مسیر با تکیه بر استحکام و ظرافت، از تمدن های کهن باقی مانده اند تا حال و آینده جهان انسانی را بسازند.

اسماعیلی توضیح داد: در بیان شاعران و ادبیان در هنر راه ابریشم تجلی یافته و ادبیات و هنر زبان و فهم مشترک مردمان راه ابریشم است و با صلح و سلامت به اقتصاد شکوفا رسیدند.

وی ادامه داد: مرزهای فرهنگی ایران فراتر از مرزهای جغرافیایی است و هنرمندان با هنرشان مرزهای فرهنگی این مملکت را ساختند.

اسماعیلی یادآور شد: هنر خوشنویسی همچون خطی مرزی شرق و غرب آسیا را بهم متصل می کند. این هنر مقدس در فرهنگ و هنر اسلامی جاری بود و مفاهیم را نهادینه کردند و این صورت، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی را ساخته است.

photo_2021-01-22_19-33-30

استاد امیر خانی در ادامه این مراسم اظهار کرد: خوشنویسی باید به عنوان یک میراث گرانقدر جایگاه خود را حفظ کند و شاگردان باید حق شناسی کنند و اگر غیر از این باشد باید این امر جبران شود.

وی افزود: براساس سخن جامعه شناسان بزرگ، سه رکن دانش و کار و اخلاق در جهان اهمیت دارد. ما افتخار می کنیم نسخه تربیت کننده آسمان را که در آیات قرآن برای ما سرمشق دارد در این حرکت تاریخی بایستیم.

این استاد خوشنویسی توضیح داد: ما در دنیای امروز تامل و توجه را نداریم زیرا سرعت این دوره اجازه نمی دهد و شتاب بی اندیشه را شاهدیم.

امیرخانی تاکید کرد: رفتار و کردار فرهنگ ها باهم سنجیده نمی شود بدانیم چه کسی پیشرو است. ما بهترین نسخه را از هر بابی از فرهنگ و هنر و دین داریم و باید بدانیم شاگرد چندم هستیم در این باب.

وی عنوان کرد: از طرف اجداد فرهیخته خود آق نشویم این بخشی از فرهنگ ما است و ایا امروز از ما راضی هستند؟ چقدر حق نعمت را ادا کردیم؟ باید در نشستی علمی و فرهنگی و غیرسیاسی به آن جواب بدهیم.

این استاد خوشنویسی ادامه داد: بعد از جنگ های جهانی بشر به این نکته رسید که چه شد همدیگر را کشتیم؟ چه چیزی کم دارد بشر؟ این نقص از کمبود اخلاق است با اینکه بیشترین راهنمایی ها را ما ایرانی ها داریم.

امیرخانی توضیح داد: ما باید خرد و اخلاق را سرلوحه خود قرار می دادیم و سرمشق های بزرگی داشتیم که نمی توانیم امروز آنها را قبول کنیم وای به حال منتقدان ما.

وی گفت: امکانات در کنار همت و شجاعت و احساس وظیفه می تواند کاروان زندگی را در جامعه به صحت برساند.  امروز نیرومندی یک کشور ایا به سیاست و سلاح است یا اندیشه و تربیت فرزندان و فرهیختگان و فرزانگان؟ چرا ما به استاد شجریان میدان ندادیم؟ اگر مثنوی قبل افطار استاد وسیع استفاده می شد کدام شنونده زانو نمی زند در برابر آن صدا؟ چه کسانی این مشق غلط را می دهند که این صدای آسمانی محدود شود؟

این استاد خوشنویس یادآور شد: وقتی سال حافظ بود ۴ تن به دفتر ملی یونسکو در پاریس رفتیم و دولت ما یک سخنران نداشت و ۷۰ پژوهشگر از دنیا درباره حافظ حرف زدند و سخن حافظ را می شناختند. خیلی تلاش کردم نام دکتر الهی در کنداکتور گنجانده شود و موفق شدیم. لابه لای سخن از انگلیسی و فرانسوی استفاده می کردند و صدای تشویق حاضران قطع نمی شد.

وی تاکید کرد: ما باید امکان رساندن صدای ناب را به گوش های منتظر برای اندیشه این فرهنگ فراهم کنیم. امروز سخن از چین و راه ابریشم است و ما یک نمونه از مدیریت آقای ایوبی را در مراسم امروز دیدیم که کلامی گفت و نشست.

امیرخانی افزود: راه ابریشم مقدمه ای است که مدیران، اندیشه را به گونه ای به جهانیان ارائه کنند که آغوش جهانیان برای این مهم باز باشد. در فرهنگ ما تک ستاره پیدا می شود اما اینکه رشد به معنای مشارکت جمعی ایجاد نشده است. امروز همه رقیب هستند و باید همه کوشش کنند سازمان مللی از منتخبین فرهنگی به دور از سیاست تشکیل شود.

photo_2021-01-22_19-33-43

همچنین در این افتتاحیه استاد فلسفی، استاد کابلی، استاد امیرخانی (اساتید خوشنویسی)، استاد خدایی، دکتر یارزاده رییس موسسه فرهنگی صبا، آقای کیانی مدیرکل آقای کیانی مدیر کل همکاری های بین المللی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات، دکتر نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی، دکتر پاکتچی سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو، دکتر علی نوریجانی رییس فدراسیون باشگاه ها و معاون حقوقی و پارلمانی در مجلس، دکتر جواد صباغ معاون اجرایی و دکتر امیر روشن معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو و دکتر احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم و رییس کمیسیون حافظه جهانی حضور داشتند.

در انتهای این  برنامه از تمبر یادبود رقص قلم رونمایی شد.