به گزارش هنرآنلاین، بهمن نامور مطلق، رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی- ایرانی استاد فرشچیان، از کارگاه نقاشی "در رثای سیمرغ تجلی" که به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برپا شده، روز شنبه 20 دی‌ماه 1399 بازدید کرد. در این بازدید علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر نیز حضور داشت و توضیحاتی درباره این کارگاه توسط حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته و رئیس گروه هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر، ارائه شد.

 در این بازدید، بهمن نامور مطلق با تکیه بر اهمیت این اثر معاصر گفت: این کاری بی‌نظیر از یک نقاش و استاد انقلابی است. باید از هنرمندش، استاد حبیب‌الله صادقی تشکر کرد و همچنین از فرهنگستان هنر که این امکان را فراهم کرد. شاید بشود گفت، ما چنین کاری را با این ابعاد وسیع و با این همه مضامین در یکجا، از جمله مضامین حماسی، درام و مقاومت تا به حال نداشته‌ایم. ما در واقع اینجا یک نوع کلکسیونی از حوادث بعد از انقلاب تا به الان داریم. کلکسیونی با محوریتِ مقاومت و با محوریتِ شهید سلیمانی. این اثر، به‌خوبی معلوم می‌کند که ما چقدر هم زجر کشیده‌ایم و هم مقاومت کردیم و توانسته‌ایم، شخصیت‌های بزرگواری را در این دوره پرورش دهیم تا در مقابل استکبار و وابستگانش در منطقه، همچون داعش ایستادگی کنیم".

 رئیس دانشگاه فرشچیان همچنین افزود: این اثر به‌خوبی نشان می‌دهد که اگر این حماسه‌سازان ایرانی نبودند، چه‌بسا منطقه دچار آشوبی بزرگ می‌شد. آشوبی که داعش در منطقه شروع کرده بود و ادعاهای زیادی هم داشت. خوشبختانه هم دوران زندگی این شهید پربرکت بود و ما شاهد بودیم که چقدر مقاومت کرد و چقدر موجب دفع بلایا شد و هم شهادت ایشان. در زمان شهادت این سردار، بزرگ‌ترین مراسم‌ها برگزار شد و با برکت خونشان، همه مردم برای عزاداری وی دور هم جمع شدند. شکست ترامپ و استکبار جهانی در اینجا، به عیان به نمایش گذاشته شد و خوشبختانه، ما آخر و عاقبتِ مسبب شهادت ایشان را دیدیم. زمانی شد که همه جهانیان، از جمله سازمان‌هایی که همیشه حامی و همراه آمریکا بودند، این کشور را محکوم کردند. کشوری که ما امروز می‌بینیم به چه فلاکتی افتاده است. به نظر من، به خاطر خون این شهید است که امروزه، فلاکت این فرد و آن سیستم را شاهد باشیم. فلاکتی که در تاریخ سابقه نداشته است. چنین بی‌حرمتی در داخل خود آمریکا، نسبت به رئیس‌جمهورهای سابق این کشور و نسبت به کنگره بی‌سابقه است. به نظر من این حاصل برکتِ خون شهدا و به‌ویژه سردار سلیمانی بوده است.

 همچنین حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، از کارگاه نقاشی "در رثای سیمرغ تجلی" که به مناسبت شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی برپا شده بود، روز شنبه 20 دی‌ماه 1399 بازدید کرد. در این بازدید که علیرضا اسماعیلی، سرپرست فرهنگستان هنر نیز حضور داشت، حبیب‌الله صادقی، عضو پیوسته و رئیس گروه تخصصی هنرهای تجسمی فرهنگستان هنر توضیحاتی پیرامون این کارگاه ارائه کرد.

 حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی اثر استاد صادقی را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: نخست باید سپاس قلبی خودم را نسبت به استاد حبیب‌الله صادقی که از دوستان صمیمی و همکاران بنده در دانشگاه تهران هستند، عرض کنم و همچنین از فرهنگستان هنر و موسسه صبا تشکر کنم که کار بسیار ارزشمندی را انجام دادند و اینجا را محفل خلق این اثر هنری بی‌نظیر کرده‌اند.

 وی این اثر را روح سه هزار ساله تاریخ سلحشوری نامید و افزود: در این اثر، روح سه هزار ساله تاریخ سلحشوری ملت ایران تا به اکنون را، به‌ویژه در دوره معاصر و قهرمانانی چون سردار سلیمانی می‌شود دید. از این لحاظ واقعا اثری بی‌نظیر است. جای این آثار، موزه قلبِ ملت ایران است. من اینجا واژه موزه را به خاطر مسئله مکانی و جغرافیایی‌اش استفاده نمی‌کنم. موزه جایی است که خاطره ملت‌ها حفظ می‌شود و این ویژگیِ مکانی موزه است. ما همه‌ در درونمان یک موزه داریم. جایی داریم که خاطره‌هایمان و آنچه که برایمان مقدس و مهم است را در درون آن نگه می‌داریم. من جای این اثر و این‌گونه آثار را، در قلب ملت ایران و قلب فرهنگ ایران می‌دانم. این یک اثر صرفاً فرمالیته نیست که بخواهد یک فرمی را به رخ بکشد. این تاریخ هویت ما و تاریخ سلحشوری ماست.

 بلخاری افزود: نکته‌ای به شدت ضروری است، ادامه این کارها توسط کسانی است که این اعتقاد را دارند. آقای صادقی را 30 سال است که می‌شناسم. ایشان اعتقادش را بر بنیاد آنچه که تاریخ به ما یادآور شده است، به‌ویژه تاریخ معاصر و سلحشور‌هایی امثال سردار سلیمانی به تصویر درآورده است. کسانی که در این قلمرو عاشقی می‌کنند و اعتقاد دارند، باید وارد این عرصه شوند. این کار باید نهضت هنری باشد. که به نحوی، تأثیر ردپای فرهنگ ایرانی را از گذشته و پس از آن، از حال برای آینده ارائه دهد. این اثر یکی از موارد نابی است که یک پرورش‌یافته انقلاب، یعنی آقای صادقی با آن اعتقادش به تصویر می‌کشد و من این اثر را، یکی از آثار برجسته مکتب هنر انقلاب اسلامی می‌دانم. هیچ تردیدی در آن نیست؛ این اثر در موزه انقلاب اسلامی ایران، اثری بسیار برجسته است.

 این کارگاه که به مناسبت سالگرد شهادت سردار سلیمانی از 16 دی‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبای فرهنگستان هنر آغاز به کار کرد؛ تا پایان هفته جاری تمدید شده است.