سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حسنا کارنما با عنوان "مارش" در گالری ثالث برپاست. کارنما در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: من از دوران دانشجویی روی صحنه‌های نبرد کار می‌کردم و موضوع پایان‌نامه‌ام در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد نیز اسطوره‌شناسی بود. وقتی درباره اسطوره‌ها مطالعه می‌کردم دیدم بخشی از تصاویر تاریخی ایران که مفهوم اسطوره‌شناسی دارند یک ارجاع تاریخی به زمان حال خودشان نیز داشته‌اند. من هم در این مجموعه همین شیوه را در پیش گرفتم و سعی کردم در عین الهام گرفتن از اسطوره‌ها، به جهان پیرامون خود توجه داشته باشم.

کارنما ادامه داد: مفهوم جنگ و نبرد همیشه در داستان‌های اسطوره‌ای وجود دارد. وقتی به مطالعه در این زمینه پرداختم متوجه شدم که زندگی بشر همیشه همراه با نبرد بوده است. چه به صورت درونی و چه به صورت بیرونی، انسان همیشه با خودش یا دیگران در جنگ است. همین مسائل در مباحث اسطوره‌ای هم مطرح می‌شود و من هم در آثار خود جنگ‌های اسطوره‌ها را مورد توجه قرار دادم.

او با بیان اینکه فیگورهای آثارش برگرفته از تصاویر دوران اشکانی و سلوکی هستند، گفت: آثار آن دوران تحت تاثیر هنر یونان هستند و با توجه به اینکه اسطوره‌ها نیز اغلب متعلق به یونان هستند، استفاده از این فیگورها با موضوع کارم تناسب داشت. در این فیگورها جنسیت وجود ندارد و زن و مرد می‌تواند در آن میان حضور داشته باشد. اگرچه شیوه کشیدن فیگورهای این مجموعه آثار، ارجاع تاریخی دارد، اما خود اتفاق‌ها و لحظات در ارتباط با تصاویر وقایعی است که در جهان اطراف خود می‌بینیم. این تصاویر می‌تواند یادآور صحنه‌های مدرن باشد و می‌بینیم که چه عجیب است که انسان در روزگار گذشته و امروز همین واکنش‌ها را در مقابل رنج، حادثه یا مواقعی که نیاز به کمک دارد، نشان می‌دهد.

 کارنما افزود: من بر اساس تصاویر نبردها و وقایع اجتماعی معاصر شروع به طراحی کردم و بعد دیدم که وقتی لباس‌های مدرن یا حس‌ها و دلایل امروزی را از آنها حذف می‌کنیم، همه چیز شبیه آن چیزی می‌شود که سه هزار سال پیش هم وجود داشت. تنها مسئله این است که همه این اتفاقات برای ما عادی شده است و آن‌قدر این قبیل اتفاقات را دیده‌ایم که فاجعه‌ها دیگر برای‌مان دردناک نیست. درحالی‌که در زمان گذشته وقتی مردم اسطوره‌ها و شرح نبردهای آنها را می‌خواندند بسیار تحت تاثیر قرار می‌گرفتند.

او با اشاره به کادر دایره‌ای آثارش گفت: دایره نماد زندگی و چرخه تکرارپذیر اتفاقات است. درعین‌حال سیال بودن دایره باعث تلطیف شدن فضاست. من نمی‌خواستم که فقط بخش تاریک قضیه را ببینم بلکه همه این وقایع یک بخش روشن هم دارد که به انسان می‌گوید اوضاع همیشه به این شکل نمی‌ماند و این امید وجود دارد که اتفاق بهتری رخ بدهد.

 کارنما ادامه داد: در این آثار از رنگ‌های مونوکروم استفاده کردم و تلاش کردم هر حسی که بیننده را به جغرافیا، زمان یا مسیر خاصی ارجاع می‌دهد از کارم حذف کنم. به همین دلیل سعی کردم رنگ‌ها خیلی خلاصه شوند تا بیشتر روی خود اتفاق تاکید کنم. قصدم این بود که با مستقیم‌ترین و خلاصه‌ترین حالت ممکن، موضوع موردنظر را انتقال دهم.

 او درباره ظروفی که در این مجموعه وجود دارد گفت: با توجه به سنت تاریخی نقاشی روی سفال، من هم قصد داشتم تعدادی از این صحنه‌ها را روی سفال آورده و با لعاب کار کنم. اما خاطره بصری که ایرانیان با لعاب دارند حس لطیفی دارد که نمی‌تواند با صحنه‌های جنگ و نبرد هماهنگ شود. در طول تاریخ همیشه روی ظروف سفالی صحنه‌های نبرد، شکار و داستان‌های عاشقانه وجود داشته است، اما وقتی دقیق‌تر نگاه کنیم می‌بینیم که در سفال‌های یونان به صحنه‌های نبرد و اسطوره‌ها بیشتر توجه شده و در سفال‌های ایران بیشتر صحنه‌های عاشقانه دیده می‌شود. درعین‌حال ایرانیان صحنه‌های نبرد را روی ظروف سیمین می‌آوردند و این نشان دهنده آن است که سفال را بستر مناسبی برای این صحنه‌ها نمی‌دانستند. بنابراین من هم برای کار روی سفال از رنگ ماشین و پارچه استفاده کردم و چروک‌های پارچه باعث می‌شود تشویشی که در صحنه‌های نبرد وجود دارد روی ظروف دیده شود. درعین‌حال آوردن صحنه‌های نبرد روی ظروف به معنای "مظروف کردن" آن است، یعنی این اتفاقات همه جا و در همه مراحل زندگی همراه ما است.

نمایشگاه آثار حسنا کارنما تا 29 مهر در گالری ثالث واقع در کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره ١٤٨ میزبان علاقه‌مندان به هنر است.