به گزارش هنرآنلاین، هدف از برگزاری این نمایشگاه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان و آموزش مفهوم عمل به مسئولیت اجتماعی به کودکان و نوجوانان بود. مشارکت نیکوکارانه کودکان و نوجوانانی که هنر را از بهبهانی آموخته‌اند و با رنگ و قلم‌مو همدلی و همراهی‌شان را با فرزندان محک به تصویر می‌کشند پیشینه‌ای 12 ساله دارد، امسال نیز 69 هنرمند 6 تا 16 ساله دست به کار شدند و حاصل تلاش یک سال خود را برای کمک به تأمین هزینه‌های دارو و درمان دوستان مبتلا به سرطانشان به نمایش گذاشتند.

تارا بهبهانی در خصوص تفاوت نمایشگاه آینده روشن با دیگر نمایشگاه‌های برگزار شده در سال‌های قبل گفت: "آینده برای هر کسی معنی خاصی دارد. کودکان آینده را زیبا و پر از اتفاقات مثبت می‌بینند. کودکان مبتلا به سرطان نیز تلاش می‌کنند تا با شکست سرطان آینده‌ روشنی برای خود بسازند. از این رو نام این نمایشگاه را "آینده روشن" گذاشتیم تا فرزندان محک و خانواده‌هایشان بدانند در مسیر درمان این بیماری تا رسیدن به سلامتی تنها نیستند."

وی با بیان اینکه آثار به نمایش گذاشته در آینده روشن مسائل اجتماعی را تحت پوشش قرار می‌دهد ادامه داد: "کودکان امروزی آگاهی خوبی نسبت به  معضلات اجتماعی دارند و این مسائل بخشی از دغدغه‌ آنها به شمار می‌رود. از این رو در این نمایشگاه ضمن خلق آثار هنری و خلاقانه که ارزش اقتصادی دارد، تلاش کردند تا با اهدای عواید حاصل از فروش آثارشان به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند و حس همدلی و همراهی با کودکان مبتلا به سرطان را تجربه کنند."

بهبهانی همچنین به نهادینه شدن فرهنگ نوعدوستی در بین هنرجویان کوچکش با برگزاری 13 دوره نمایشگاه از سال 85 تا کنون اشاره کرد و افزود: "هنرجویان کودک و نوجوان امسال نیز با کمک گرفتن از هنر و خلق نقشی ماندگار از  احساسات خود نسبت به دوستان هم سن و سالشان، درد و رنج حاصل از بیماری سرطان را با نیت خیرخواهانه به تصویر کشیدند. همین امر باعث می‌شود تا آنها نیز در ساخت آینده‌ای روشن برای فرزندان محک سهیم باشند."

6 سال حمایت یک کودک از محک

در ادامه پارمیس محرابی، یکی از هنرجویانی که ششمین سال است با نمایش نقاشی‌اش در این نمایشگاه قهرمانان کوچک مبتلا به سرطان را همراهی می‌کند در خصوص آشنایی‌ با فعالیت‌های مؤسسه خیریه محک گفت: "از کودکی قلک‌های محک را در خانه‌مان داشتیم. آن زمان فقط می‌دانستم این قلک سفالی باید پر شود تا بتوانیم از طریق آن به کودکانی کمک کنیم که بیمار هستند. ولی حالا که 13 سال دارم و می‌دانم محک چگونه به دوستان هم‌سن و سالم که مبتلا به سرطان هستند کمک می‌کند، با آگاهی و با هدف تأثیرگذاری بیشتر فعالیت‌های داوطلبانه و هنری‌ام را ادامه می‌دهم. می‌دانم کودکان هم سن و سال من چه احساساتی دارند و چه موضوعاتی خوشحال‌شان می‌کند. همچنین می‌دانم اگر نتوانند به آنچه که می‌خواهند دست پیدا کنند چه احساس بدی خواهند داشت. پس برای اینکه کودکان مبتلا به سرطان بتوانند حس‌های خوب را تجربه کنند و به خواسته‌هایشان برسند، من و دوستانم به آنها کمک می‌کنیم."

آرزو می‌کنم هیچ کودکی در محک نباشد

فرحناز رضایی، مادر هلنا خرقانی از هنرجویان شرکت کننده در نمایشگاه آینده روشن، نیز با اشاره به نقش والدین در آموزش مسئولیت اجتماعی به کودکان توضیح داد: "هلنا از زمان زلزله کرمانشاه با موضوع کمک به دیگران آشنا شد، آن زمان ما برایش توضیح دادیم که چه اتفاقی افتاده و او می‌تواند هر طوری که می‌خواهد به مردم کمک کند. به او پیشنهاد دادیم که اگر می‌خواهد اجازه دهد تا ما عروسک‌هایش را برای کودکان زلزله‌زده ارسال کنیم."

وی افزود: "همیشه دلیلی برای حمایت از دیگران وجود دارد. بعضی وقت‌ها ما نمی‌‌توانیم مستقیم به افراد کمک کنیم مؤسساتی مثل محک، قابل اعتماد هستند و خوشبختانه کمک‌های مردم را به بهترین شکل ممکن به دیگران می‌رسانند."

مادر هلنا ادامه داد: "قطعاً جامعه‌ای که در آن کودکان آموزش مقابله با مشکلات‌ را ببینند و خود را مسئول بدانند، جای بهتری برای زندگی خواهد بود."

همراهی محک فقط با 5 هزار تومان

آریو رایمند، هنرمند 10 ساله نمایشگاه آینده روشن نیز در خصوص موضوع نقاشی‌ا‌ش گفت: "من زمین تنیس را نقاشی کردم و امیداورم همه بچه‌های محک که دوست دارند مثل من در آینده ورزشکار شوند به آرزویشان برسند."

آریو افزود: "زمانی که مهد کودک می‌رفتم دوستی داشتم که مبتلا به سرطان بود. به خاطر همین خیلی خوب می‌دانم کودکان مبتلا به سرطان چقدر مشکلاتی دارند. به همین دلیل تصمیم گرفتم 5 هزار تومان از پول تو جیبی‌ام را به صورت ماهیانه به دوستانم در محک اهدا می‌کنم تا در مسیر رسیدن به سلامتی تنها نباشند."

محک در بیانیه مأموریت خود ترویج فرهنگ کمک به همنوع را در دستور کار خود قرار داده است و همواره کوشیده است تا به آن جامعه عمل بپوشاند. این مؤسسه در طول 28 سال فعالیت خود تلاش کرده است تا سهمی در آموزش عمل به مسئولیت اجتماعی و کمک به همنوع به کودکان و نوجوانان داشته باشد. برگزاری این نمایشگاه که حاصل مشارکت مؤسسه خیریه محک و تارا بهبهانی بود نیز گامی بلند در راستای تحقق این امر به شمار می‌رود.