سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی فهیمه امینی در گالری گلستان، نمایشگاه نقاشی همایون حیاتی در گالری هفت‌ ثمر، نمایشگاه نقاشی آوین فرهادی با نام "دور مشهود" در گالری وارطان و نمایشگاه نقاشی علیرضا ظریف با نام "به من نگاه کن" در نگارخانه چهارده سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

واقعیت‌های ساده

نمایشگاه نقاشی فهیمه امینی در گالری گلستان برپاست. آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است را می‌توان به چند بخش تقسیم کرد. دسته‌ای از آثار امینی نگاهی مینی‌مال به طبیعت دارند. بر روی زمینه‌های رنگین و تخت، چند ضربه قلم، تداعی‌کننده برگ‌های درخت است یا لکه‌های رنگ سفید، موج‌های آب و ساحل دریا را نمایان می‌کنند.

اما در تعدادی از این مناظر حضور انسان نیز محسوس است. یک صندلی تاشو که در میان دشت قرار گرفته، بند رختی که لباسی سفید بر آن آویزان است، یا قایق‌ها و موشک‌های کاغذی که بر زمینه آبی قرار گرفته‌اند، به طور غیرمستقیم نشانه‌های حضور انسان در این مناظر هستند.

نمایشگاه نقاشی فهیمه امینی در گالری گلستان

بخش دیگری از نقاشی‌ها به سوژه انسان پرداخته و دیگر اثری از محیط طبیعی در آنها نیست. در فضای خالی کاغذ، خطوط ساده و رها در کنار هم قرار گرفته و فیگورهای انسانی را شکل داده‌اند. در همه این تصاویر انسان به تنهایی دیده می‌شود و خطوط منحنی فیگورها بیانگر کنش‌های متفاوت اوست. تاش رنگی که بر روی هر فیگور قرار گرفته است گاه مانند حضور انسانی دیگر عمل می‌کند و گاه تداعی‌کننده ارتباط او با عناصر طبیعی است.

نمایشگاه نقاشی فهیمه امینی تا 24 بهمن ماه در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.

 

نمایش انرژی طبیعت

نمایشگاه نقاشی همایون حیاتی در گالری هفت‌ ثمر برپا است. حیاتی در نقاشی‌های خود به بازنمایی طبیعت پرداخته و مناظری که مشاهده کرده را با دیدگاه شخصی بر روی بوم آورده است. اگرچه مناظر به شکل واقعی و بدون دخالت عناصر خیالی به تصویر کشیده شده‌اند اما شیوه نمایش آنها باعث شده است با تصاویری مواجه شویم که گاه به نقاشی‌های انتزاعی شباهت دارند.

حیاتی از نمایش دقیق و با جزییات مناظر پرهیز کرده و با نگاهی کلی‌گرایانه به آنها پرداخته است. تاش قلم‌های بزرگ او سطوح رنگی را به وجود آورده‌اند که کنار هم قرار گرفتن آنها تداعی‌کننده اجزای مختلفی مانند درخت و دشت و صخره است. ضربات آزاد قلم باعث شده‌اند انرژی و جنبش فراوانی در سطح تصویر جاری باشد و این فضای سیال با نحوه استفاده از رنگ‌ها تشدید شده است.

نمایشگاه نقاشی همایون حیاتی در گالری هفت ثمر

حیاتی در استفاده از رنگ محدودیتی برای خود قائل نشده و انواع رنگ‌های طبیعی و غیرطبیعی را در مناظر به کار برده است اما دشت‌های قرمز و آسمان‌های صورتی برای بیننده باورپذیر هستند. رنگ‌های مکمل و متضاد بر سطح بوم پراکنده هستند و جریانی از انرژی را به وجود آورده‌اند که نمایانگر قدرت طبیعت است. در تعدادی از آثار لکه‌های رنگ به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که دیگر فرم‌های طبیعی در آنها چندان مشهود نیست و اثری آبستره را به وجود آورده‌اند.

نمایشگاه نقاشی همایون حیاتی تا 24 بهمن‌ماه در گالری هفت ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 برپا است.

 

خاطرات رنگ باخته

نمایشگاه نقاشی آوین فرهادی با نام "دور مشهود" در گالری وارطان برپاست. دستمایه فرهادی برای خلق این نقاشی‌ها طبیعت است اما کار او منظره‌پردازی نیست. کوه‌ها و جاده‌ها سوژه اصلی این تابلوها هستند اما نکته چشمگیر در این آثار حذف رنگ از مناظر است. سیاه و سفید و خاکستری، مناظری یکدست را به وجود آورده‌اند که با وجود طبیعی بودن آنها، غیر واقعی به نظر می‌رسند.

این تصاویر مانند خاطره‌ای دوردست هستند که در ذهن انسان باقی مانده و جزییات آن رنگ باخته است، اما شاید این بی‌رنگی روایتی از آینده‌ای محتوم باشد. طبیعتی که در سال‌های نه چندان دور نابود شده و نشانی از آن برای انسان آینده باقی نخواهد ماند، به شکلی نمادین به تصویر کشیده شده است. فرهادی در این تابلوها خاطره‌ای از گذشته را در آینده به تصویر کشیده است.

نمایشگاه نقاشی آوین فرهادی در گالری وارطان

خطوط افقی و عمودی که بر روی مناظر قرار گرفته و حجم‌هایی هندسی را تداعی می‌کنند نشانه‌ای از تکنولوژی و دخالت‌های انسان در طبیعت هستند. اگرچه هیچ کدام از آنها آشکارا به ابزار یا شیئ خاصی اشاره نمی‌کنند، اما تضاد آنها با فضای طبیعی و پیوند غیرممکن آنها با طبیعت، نشانه‌ای از تهاجمی است که به محیط وارد شده و آن را نابود می‌کند.

نمایشگاه نقاشی آوین فرهادی با نام "دور مشهود" تا 5 اسفند در گالری وارطان به نشانی میدان فلسطین، طالقانی غربی، شماره 514 برپاست.

 

تجسم رنگین احساس

نمایشگاه نقاشی علیرضا ظریف با نام "به من نگاه کن" در نگارخانه چهارده برپاست. ظریف در این مجموعه نقاشی‌هایی را به نمایش گذاشته است که سوژه آنها زنان هستند. در همه تابلوها فضای کادر به نمایش یک چهره اختصاص داده شده و از پرداخت و نمایش محیط اطراف پرهیز شده است.

اغلب سوژه‌ها رو به مخاطب دارند و با چهره‌ای بی‌احساس به او خیره شده‌اند، اما رنگ‌ها و بافت‌هایی که بر روی چهره قرار گرفته می‌تواند احساسات او را نمایان کند. ظریف از رنگ‌های تند و غیرطبیعی برای نمایش چهره‌ها استفاده کرده و به این ترتیب وجهی غیر واقعی و اکسپرسیو به آنها بخشیده است.

 علیرضا ظریف

یکی از ویژگی‌های مشترک تعدادی از تابلوها خطوط افقی و عمودی است که در کنار هم قرار گرفته و بافت تکه‌ای پارچه را تداعی می‌کنند. پارچه‌ای که تار و پود آن از هم گسسته و رو به نابودی دارد می‌تواند نمادی از فروپاشی انسانی باشد و در عین حال رهایی از قید و بندهای اطراف او را تجسم کند.

نمایشگاه نقاشی علیرضا ظریف با نام "به من نگاه کن" تا 6 اسفند در نگارخانه چهارده به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک برپاست.