سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی گروهی "وارونا ۴" در گالری احسان برپاست. سمانه محمدزاده یکی از کیوریتورهای این نمایشگاه درباره آثار روی دیوار گفت: سبک و تکنیک آثار کاملا آزاد است و فقط به دنبال این بودیم که آثار نفیسی از هنرمندان انتخاب کنیم.

وی افزود: هنرمندانی که برای شرکت در نمایشگاه‌های وارونا انتخاب می‌کنیم صاحب نام نیستند ولی آثار زیبا و درخوری خلق می‌کنند. در این نمایشگاه‌ها به دنبال کشف این استعدادها هستیم و به نوعی هدف نمایشگاه معرفی هنرمندان خوب به جامعه هنری کشور است.

او گفت: ملاک مهم ما در گلچین کردن آثار این است که کارها را تنها از فارغ‌التحصیلان رشته هنر انتخاب نکنیم. بلکه باور داریم در میان کسانی که هنر نخوانده‌اند هم استعدادهای بسیار خوبی و خلاقی وجود دارد که باید در کنار فارغ‌التحصیلان این رشته دیده شوند.

محمدزاده توضیح داد: در مجموع ۲۴ اثر از ۱۲ هنرمند در این نمایشگاه به نمایش درآمده‌اند که ۲۳ اثر از آنها نقاشی و یک اثر فوتو مونتاژ است. گرچه هنرمندان را در تکنیک و سبک کار آزاد می‌گذاریم ولی سعی می‌کنیم در هر نمایشگاه یک خط خاص را پی بگیریم تا آثار یکدست شوند برای همین در این نمایشگاه آثار بیشتر انتزاعی هستند.

او گفت: آثار به گونه‌ای انتخاب شده که یک مخاطب اهل هنر تشخیص نمی‌دهد که خالق آثار در این زمینه تحصیل آکادمیک کرده یا نه؛ زیرا آثار را از هنرمندانی انتخاب کردیم که نزد استادان خوب آموزش دیده‌اند و برای آثار وقت گذاشته‌اند. درواقع مقصودمان از هنر تجربی، هنر بدون استاد و بدون آموزش نیست.

کیوریتور نمایشگاه "وارونا ۴" گفت: حقیقت این است که هنرمندانی که هنر را تجربی و عملی آموخته‌اند، این روزها با مطالعه آزاد و جستجو در منابع در دسترس می‌توانند سواد نظری خود را با فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد این رشته برابر کنند.

محمدزاده گفت: نمایشگاه وارونا ادامه خواهد داشت. این اسم را از یکی از اساطیر هندی با معنای حکومت و قدرت گرفته‌ایم و در پی نشان دادن قدرت هنرمندان شناخته نشده، هستیم. مهر ماه در گالری احسان شماره بعدی این نمایشگاه را خواهیم داشت. گرچه نمایشگاه شهریور همان طور که گفتم با هدف کنار هم قراردادن هنرمندان آکادمیک و غیرآکادمیک بود اما در شماره پنج نمایشگاه وارونا اهداف تازه‌ای را دنبال خواهیم کرد.

نمایشگاه "وارونا٤" با آثار پریزاد نوروز ناصری، رویا امامی، شبنم شافعیان، نگین مستوفی، لیلا اکبرزاده، فاتیما کریمی، گلناز اکبری، صنم خودکار، بهاره شیخ‌الاسلامی، ملیحه معصومی، نازی سعادتمند و پروین اصانلو ٢٣ تا ٢٧ شهریور در گالری احسان واقع در اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره ٢٢ برپا است.