سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی شیرین معیا با عنوان "انسان و فراموشی" در گالری آیریک، نمایشگاه نقاشی "گنج سفر" با آثاری از شهین قیدر شاداتی در گالری احسان، نمایشگاه نقاشی آناهیتا غضنفری با عنوان "باغ مقدس" در گالری شیرین و نمایشگاه "خانه یک نام است" با آثاری از مونا نجفی‌زاده، میریم هامان و متین صوفی‌پور در گالری آ سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.  

از خود‌ بیگانگی انسان

نمایشگاه نقاشی شیرین معیا با عنوان "انسان و فراموشی" در گالری آیریک برپاست. سوژه تمام تابلوها انسان است و معیا در این نقاشی‌ها نمایی از زندگی انسان امروزی را به تصویر کشیده است. چهره‌هایی دفرمه و غیرطبیعی که به مخاطب خیره شده‌اند او را وادار می‌کنند تا درباره موقعیت این افراد تعمق کند.

در بیشتر تصاویر آدم‌ها به تنهایی در فضایی ناشناخته قرار گرفته‌اند. آنچه چهره و فضا را می‌سازد سطوح رنگی است که در کنار یکدیگر قرار گرفته و فرم‌هایی آزاد را به وجود آورده‌اند. حتی گاه نقاش هیچ تلاشی برای نمایش یک صورت نکرده است و لکه‌های رنگ روشنی که از میان رنگ‌های تیره زمینه بیرون آمده‌اند، می‌توانند فرم چهره‌ را به مخاطب القا کنند.

نمایشگاه نقاشی شیرین معیا در گالری آیریک

فضای اکسپرسیو آثار معیا، با انبوهی از رنگ‌ها و خطوط شکل گرفته است. تاش قلم‌های بزرگی که بر روی زمینه سیاه قرار گرفته‌اند، زندگی آشفته انسانی را به نمایش می‌کشند که از پیشینه خود جدا مانده است. چهره‌هایی بدون بدن که یادآور از خود‌ بیگانگی و فراموشیِ داشته‌های فرهنگی و تاریخی انسان است. روابط اجتماعی انسان نیز در این تابلوها به چالش کشیده شده و اگر چند نفر در یک کادر قرار گرفته باشند هیچ ارتباطی میان آنها دیده نمی‌شود.

نمایشگاه نقاشی شیرین معیا با عنوان "انسان و فراموشی" تا 25 مردادماه در گالری آیریک برپاست. این گالری در اتوبان ستاری، بلوار فردوس شرق، نبش وفا آذر، مجتمع ایریک سنتر جنوبی، طبقه 3، واحد 102 قرار دارد.

 

حاصل سفر بر بوم نقاش

نمایشگاه نقاشی "گنج سفر" با آثاری از شهین قیدر شاداتی در گالری احسان برپاست. قیدر شاداتی در این مجموعه آثاری متنوع را به نمایش گذاشته است که بیشتر آنها برگرفته از طبیعت هستند. فرم‌های دایره‌ای که درون کادر مربع سفید قرار گرفته‌اند، دربردارنده تصاویری رنگارنگ هستند که می‌تواند یادآور دریای مواج، آسمان ابری، یا جنگلی انبوه باشد. با این وجود آنچه نقاشی شده است هیچ کدام از این سوژه‌ها را به شکل آشکاری نمایان نمی‌کند.

طبیعت و اجزای آن از خیال هنرمند بر بستر بوم آمده‌اند و در این میان عناصری از هنر نگارگری نیز در آنها قرار گرفته است. لکه‌های رنگی که مانند یک کاغذ ابر و باد در کنار هم قرار گرفته‌اند، گاه فرم‌هایی از ابرهای تیموری را بازسازی می‌کنند و یا پرنده‌ای شبیه سیمرغ از میان آنها بر می‌آید.

 نمایشگاه نقاشی شهین قیدر شاداتی در گالری احسان

دسته دیگری از آثار این مجموعه با ترکیبی از فرم‌ها و خطوط شکل گرفته‌اند و آنچه در نهایت دیده می‌شود فرم‌هایی است که برگرفته از عناصری مانند مردمک چشم، پرندگان و... است. اگرچه نام این مجموعه "گنج سفر" است و به نظر می‌رسد آثار حاصل مشاهدات گوناگون هنرمند باشند، اما تنوع زیاد در آثار به نمایش درآمده باعث شده است خط فکری مشخصی در مجموعه آثار قیدر شاداتی وجود نداشته باشد و به نظر برسد هر کدام از تابلوها با دیدگاهی متفاوت و گاه برای پر کردن زمان به وجود آمده‌اند.

نمایشگاه نقاشی "گنج سفر" با آثاری از شهین قیدر شاداتی تا 24 مردادماه در گالری احسان به نشانی اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره 22 برپاست.

 

گل‌هایی از رنگ و نخ

نمایشگاه نقاشی آناهیتا غضنفری با عنوان "باغ مقدس" در گالری شیرین برپاست. آثار این مجموعه در نگاه اول تابلوهایی آبستره هستند که از کنار هم قرار گرفتن لکه‌های رنگ شکل گرفته‌اند، اما با نگاهی دقیق‌تر مخاطب می‌تواند فرم‌ها و نقوش آشنایی را ببیند که نه تنها هر روز در معرض دید او قرار می‌گیرند بلکه حافظه تاریخی او را پر کرده‌اند.

نقاشی‌های غضنفری با الهام از نقش قالی شکل گرفته‌اند. گل‌هایی با شکل‌های مختلف که در رنگ‌هایی متنوع همیشه در معرض دید ایرانیان هستند و به دلیل در دسترس بودن، مورد توجه قرار نمی‌گیرند، این بار سوژه آثار نقاش شده‌اند تا با نگاهی دیگر به تصویر کشیده شوند. خصوصیت فرش ایرانی تنوع طرح در مناطق مختلف کشور است و بر همین اساس فرم‌های گیاهی، حیوانی و اشکال هندسی مختلف در آنها دیده می‌شود، بنابراین فرش استعاره‌ای از زندگی است.

نمایشگاه نقاشی آناهیتا غضنفری در گالری شیرین

در این تابلوها مخاطب با گل‌های شاه عباسی و نقوش خطایی مواجه می‌شود که گویی از زیر لایه‌های رنگ سربرآورده‌اند. بیننده می‌تواند با دو دیدگاه متفاوت به این آثار نگاه کند. از سویی می‌تواند نقوشی را تجسم کند که از دل گرد و غبار تاریخ بیرون آمده، لایه‌های فراموشی را پس زده و بار دیگر خودنمایی می‌کنند. از سوی دیگر می‌تواند هجوم مدرنیته را بر گذشته‌ای تاریخی تجسم کند و بیندیشد که گذر زمان با میراث انسان چه کرده است.

طبیعت به عنوان یکی از موضوعات مورد توجه هنرمندان، در دنیای امروز شکل‌هایی متفاوت پیدا کرده است. بی‌راه نیست اگر گل‌های برآمده از قالی را نمادی از طبیعت بدانیم و نقاشی‌های غضنفری را آثاری طبیعت‌گرایانه بدانیم که در حد وسع انسان شهرنشین در تلاش برای نزدیک شده به اصل او هستند.

نمایشگاه نقاشی آناهیتا غضنفری تا 31 مرداد در گالری شیرین برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به آدرس خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه 13 شماره 5 مراجعه کنند.

جهان به منزله خانه

نمایشگاه "خانه یک نام است" با آثاری از مونا نجفی‌زاده، میریم هامان و متین صوفی‌پور در گالری آ برپاست. این پروژه که با همکاری هنرمندان اتریشی و ایرانی شکل گرفته است موضوعی آشنا و فراگیر را مورد بررسی قرار داده و هنرمندان تلاش کرده‌اند در نمایشگاهی خلوت با آثاری محدود، سوژه خانه و معنای آن را در آثار خود نمایان کنند.

هر خانه از اجزایی مختلف تشکیل می‌شود و با وجود تفاوت فراوان در شکل ظاهری، تفاوت چندانی در اجزای بنیادین خانه‌ها وجود ندارد. بر این اساس چند قطعه تیرآهن رنگ شده می‌تواند در میان گالری قرار بگیرد تا نخستین مراحل ساخت یک خانه را نمایان کند. اما این اثر که متعلق به هنرمند اتریشی، میریم هامان است، وجه دیگری جدا از آنچه ابتدا به نظر می‌رسد را در نظر دارد. رنگ آبی که درون تیرآهن‌ها قرار دارد نمادی از آب است که در رودی روان شده، و خانه‌هایی را به یاد می‌آورد که روزگاری جوی آب در آنها وجود داشت.

نمایشگاه گروهی هنرمندان اتریشی و ایرانی در گالری آ

اثر دیگری که در گالری دیده می‌شود یک چهاردیواری ابری است. چهاردیواری، اصطلاحی که ایرانیان درباره خانه به کار می‌برند، در این اثر کاملا تجلی یافته است. 4 دیوار که با چیدن آجرها روی هم ساخته شده‌اند و هیچ پنجره یا روزنی در آنها وجود ندارد. اما جنس آجرها بر خلاف آنچه باید باشد، ابر نرم و آسیب‌پذیری است که اعتماد صاحب این خانه را درباره محل سکونت خود متزلزل می‌کند. خانه برای انسان به معنای اعتماد و آرامش است، اما شخصی که نتواند چنین اعتمادی را کسب کند چه جایگاهی در دنیا خواهد داشت؟ آیا سبکی و حس قابل حمل بودن این خانه می‌تواند مفهوم "خانه به دوشی" یا "جهان وطنی" را دربرداشته باشد؟

سومین اثر موجود در نمایشگاه در ظاهر هیچ نشانی از خانه ندارد. تنها کلمه‌ای ناخوانا و نورانی است که بر سطحی شفاف قرار گرفته و از میله‌ای آویزان شده است. مخاطب با کمی دقت و گردش در اطراف این اثر متوجه انعطاف‌پذیری سطح پلاستیکی شده و حروفی را می‌بیند که پشت آن قرار دارند. حال می‌توان کلمه  آلمانی paradies را تشخیص داد و متوجه شد که هنرمند بهشت را مترادف خانه دانسته است. 

نمایشگاه "خانه یک نام است" تا 24 مرداد در گالری آ برپاست. گالری آ به نشانی خیابان کریمخان زند، خیابان عضدی (آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 قرار دارد.