سرویس تجسمی هنر آنلاین، سرقت مجسمه‌ها و آثار هنری فاجعه‌ای است که از سال 89 در  تهران چهره نشان داد. کابوسی که در مدت‌زمان کوتاهی به ناپدید شدن بیش از 12 مجسمه متعلق به هنرمندان برجسته شد. بعد از کشمکش‌های پیاپی اما، سرقت مجسمه‌ها که به گفته مسئولان وقت باهدف انگیزه‌های مالی انجام‌ شده بود، با پیگیری مسئولان راه به‌جایی نبرد و همچنان به‌عنوان معمایی مجهول باقی ماند. در این میانه اما جای گمانه‌زنی‌های متعدد دراین‌باره که شاید آثار توسط خود شهرداری و یا گروه‌های افراطی از سطح شهر حذف‌ شده است، نیز خالی نماند. پس از سال‌ها اگرچه سرقت مجسمه‌ها و آثار هنری اندکی کمرنگ شده و اذهان عمومی در حال فراموش کردن آن بودند، اما به سرقت رفتن اثری دیگر در خیابان ولیعصر این زخم کهنه را دوباره باز کرد.

سرقت مجسمه

سید مجتی موسوی سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران در خصوص دزدیده شدن، مجسمه کودک در خیابان ولیعصر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر متعلق به مجموعه مجسمه‌هایی است که ما در سازمان زیباسازی بر طبق برنامه‌ریزی‌هایی که داشتیم و باهدف تعامل بیشتر با مخاطبان پیاده در سطح شهر نصب‌ کرده بودیم.

وی افزود: این آثار در حاشیه فضای سبز و پیاده‌روها نصب شد تا عابران پیاده بتوانند ارتباط بهتری با اثر برقرار کنند، بر همین اساس این اثر نیز در دومین رویداد بهارستان اجراء و نصب شد.

موسوی در خصوص به سرقت رفتن مجسمه کودک در خیابان ولیعصر توضیح داد: این مجسمه شامل 3 فیگور کودک بود که در محور خیابان ولیعصر نصب شد اما متأسفانه طی چند روز اخیر یکی از این مجسمه‌ها به سرقت رفته است.

وی ادامه داد: کاملاً مشخص است که این مجسمه با یک وسیله برش داده‌ شده و به سرقت رفته است لذا ما حدس می‌زنیم که مانند دفعات قبل این اثر هنری به طمع ارزش مواد برنز و خام آن به سرقت رفته است. ما بررسی‌های لازم را انجام داده‌ایم و کاری که به لحاظ اداری و حقوقی می‌توانیم انجام دهیم، تنظیم شکایتی برای ارایه به مراجع انتظامی است که این شکایت در دستور کار است و از آن پس مراجع انتظامی باید آن را پیگیری کنند.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران تصریح کرد: بدیهی است که ارزش هنری مجسمه بسیار بیشتر از مواد خام آن است و قیمت برنز خام آن چشمگیر نیست اما متأسفانه ما همچنان شاهد این اقدامات هستیم.

موسوی با اشاره به وظیفه سازمان زیباسازی در راستای توسعه فضای هنری گفت: طبیعتاً مسئولیت ما این است که در حوزه هنرهای شهری اقداماتی را انجام دهیم و بر اساس نیاز شهروندان آثار هنری را وارد فضای شهر کنیم زیرا این از جمله حقوق مردم و شهروندان است.

وی تصریح کرد: زمانی که آثار هنری وارد فضای شهر می‌شوند، از اختیار و حیطه نظارت ما خارج می‌شوند و به اموال عمومی شهر می‌پیوندند لذا ما اقدام خاصی در این راستا نمی‌توانیم داشته باشیم.

سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران بیان کرد: منطقی نیست که ما برای هر اثر هنری یک دوربین یا نگهبان بگماریم لذا من فکر می‌کنم که لازم است حساسیت بیشتری را از سوی مردم نسبت به آثار هنری داشته باشیم تا کسی به تخریب و سرقت آثار نپردازد. البته امیدواریم که توجه بیشتری را نیز از جانب کسانی که عهده‌دار امنیت فضای شهر هستند نیز در این خصوص شاهد باشیم.

بر اساس این گزارش، اثر دزدیده‌شده متعلق به محمد مروستی، هنرمند مجسمه ساز است که به صورت 3 فیگور کودک در خیابان ولیعصر بالاتر از میدان ونک نصب شده بود.