سرویس تجسمی هنرآنلاین: مراسم گرامیداشت روز خبرنگار ظهر روز چهارشنبه 11 مرداد ماه در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم که با حضور مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران برگزار شد از خبرنگاران فرهنگی و هنری رسانه‌های خبری و مطبوعات تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم علیرضا غفاری مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل خانه هنرمندان در قالب اینفوگرافیک، گزارشی را از میزان تولید اخبار، گزارش‌های و گزارش‌های تصویری توسط این معاونت خانه هنرمندان را تشریح و سپس به میزان انتشار این اخبار در رسانه‌های مختلف پرداخت.

در ادامه این مراسم مدیرعامل خانه هنرمندان ضمن گرامیداشت خاطره شهدای خبرنگار از آموزه‌های دکتر معتمدنژاد و دکتر قندی از اساتید برجسته روزنامه‌نگاری یاد کرد و گفت: گزارش گری یک هنر است. هنر خوب درک کردن و هنر خوب نقل کردن هر دو از ویژگی‌های هنری یک خبرنگار است. از این بابت خانه هنرمندان ایران به خبرنگاران نیز تعلق دارد.

رجبی معمار در ادامه به اهمیت خانه هنرمندان ایران به عنوان یک مکان خاص فرهنگی اشاره کرد و گفت: این مکان به دلیل آمد و رفت پیشکسوتان و بزرگان هنر ایران مکان ویژه و مهمی است و متعلق به همه جامعه هنری ایران است. اگرچه در سال‌های مختلف به دلیل گرایش مدیران به یک رشته هنری خاص برنامه‌های این خانه به سمت و سوی برخی هنرها بیشتر حرکت کرده است اما تلاش ما این بوده که بتوانیم به یک نقطه اعتدال برسیم و برای همه سلیقه‌ها  و همه رشته‌ها امکاناتی را محیا کنیم.

او اظهار داشت: اولویت ما در خانه هنرمندان رسیدگی به خواسته‌های و نیازهای اصلی انجمن‌هاست. ما با سنجش این نیازها فضای‌های مختلف خانه هنرمندان را در اختیار این انجمن‌ها قرار می‌دهیم که بالغ بر 90 درصد این خدمات به صورت رایگان انجام می‌شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: ما تلاش کردیم راندمان کمی خانه را بالا ببریم و این کاملا مشهود است که چقدر بر تعداد برنامه‌های ما افزوده شده است. هرچند ما بر سر کیفیت آن‌ها ادعایی نداریم و این صاحب نظران و اهالی رسانه هستند که باید درباره کیفیت این نمایشگاه‌ها سخن بگویند.

رجبی معمار گفت: ما در طی یکسال گذشته 120 نمایشگاه را در 8 گالری این مجموعه برگزار کردیم که از لحاظ آماری هیچ کدام از موزه‌ها و گالری‌های ما چنین وضعیتی را نداشتند. دو سالن خانه هنرمندان بلاانقطاع برنامه دارند. ما دو تماشاخانه ایرانشهر و انتظامی را داریم که سالیانه با 300 تا 400 درخواست مواجه است و در نهایت ما مجبوریم 30 تا 40 نمایش را برای اجرا انتخاب کنیم. علاوه بر این ما نشست‌های مختلف، مراسم رونمایی کتاب و نقد فیلم نیز در برنامه‌ها گنجانده‌ایم و خوشبختانه فصل نامه شیوه را هم منتشر می‌کنیم.

او گفت: ما تلاش کردیم با امکانات اندک و بودجه ناچیز خانه همه این برنامه‌ها را سروسامان ببخشیم. اما به واقع بودجه سالیانه ما اندازه بودجه ساخت یک فیلم سینمایی هم نیست. ما با بودجه 3 میلیارد و هفتصد میلیون تومانی کل هزینه‌های خانه هنرمندان را تامین می‌کنیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان گفت: جدی‌ترین کمک‌ها به خانه از زمان افتتاح آن تا به امروز از سوی شهرداری صورت گرفته است و ما امیدواریم که شورای شهر جدید نیز نه تنها این روند را ادامه دهد بلکه آن را توسعه ببخشد. ما طرح جامع باغ هنر را به شهرداری ارائه کردیم و در آن خواستیم که کل فضای این پارک را در اختیار ما بگذارند.

رجبی معمار گفت: ما ساختمان‌هایی در پیرامون این خانه داریم که بلااستفاده افتاده است که ما آمادگی داریم یکی از این ساختمان‌ها را به کتابخانه تخصصی هنر تبدیل کنیم و اساتید برجسته هنری نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند و من و بسیاری از هنرمندان قول دادیم کتاب‌های خود را وقف این کتاب خانه کنیم.

این مراسم برای تجلیل از مقام خبرنگاران برگزار شد که به دلیل تعطیلات تابستانی خانه هنرمندان ایران یک هفته قبل‌تر از روز خبرنگار برگزار شد.