گروه تئاتر خبرگزاری هنر ایران: نخستین دوره از جشنواره «هم‌آغاز» در اواخر دی ماه سال گذشته به دبیری امیرموسی کاظمی برگزار شد. هدف از برگزاری این جشنواره مستقل دیده شدن آثار جوانان و همراهی آثار برگزیده برای اجرا در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر بود.

در سال جدید هم زمان با آغاز اجراهای نمایشی، اولین اثر برگزیده در جشنواره «هم‌آغاز» به نام «پس از» به کارگردانی مرتضی کوهی و تهیه‌کنندگی امیرموسی کاظمی به روی صحنه رفت. این اثر در جشنواره هم‌آغاز جایزه بهترین، جایزه اول نمایشنامه نویسی، جایزه اول کارگردانی، جایزه اول بازیگری مرد (مهران مرادی)، جایزه سوم بازیگری مرد (پیمان محسنی) و جایزه دوم طراحی صحنه را کسب کرد.

نمایش «پس از» یک اثر دقیق است

امیرموسی کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با تهیه‌کنندگی نمایش « پس از» بیان کرد: در تمام مدتی که دبیر اولین دوره از جشنواره «هم‌آغاز» بودم، تاکید من به تمام افراد این بود که کار ما یک کار مداوم است و همانطور که از اسم جشنواره پیداست ما یک راهی را با هم آغاز کردیم و تا پایان با هنرمندان و گروه‌ها خواهیم بود. نه تنها من، بلکه دیگر دوستان در هیئت انتخاب، هیئت داوران و مجموعه تئاترشهر هم همین نظر را داشتند.

وی ادامه داد: بعد از جشنواره و انتخاب 14 اثر برگزیده برای اجرای عمومی، بر مبنای همان همکاری که با تمام گروه‌ها داشتیم، چند گروه درخواست داشتند که در کنارشان باشیم و اولین اثر نمایشی هم «پس از» بود. عنوان تهیه‌کننده برای ما، اصلا به معنای کمک مالی نیست و بیشتر بحث حمایتی است. مثلا سجاد افشاریان و کوروش شاهونه هم در کنار گروه‌های دیگر هستند. هدف ما همراهی این گروه‌ها و تحقق این شعار است که جشنواره در اختتامیه به پایان نرسد و یک راهی را که آغاز کردیم، ادامه دهیم.

 

کاظمی در رابطه با نمایش «پس از» گفت: همانطور که ما در جریان روند کار کلیه گروه‌ها بودیم، در جریان روند شکل‌گیری نمایش «پس از» هم بودم. این اثر یک کار کارگاهی بود و حتی متن آن هم کارگاهی نوشته شد. برای نگارش متن به تناسب موضوع، تحقیقات زیادی در مورد سوژه صورت گرفت و در نهایت یک متن کامل شکل گرفت. در واقع این نمایش از ابتدا هم این اثر یک اثر دقیق بود. این اثر انتخاب بازیگر و کارگردانی بسیار خوبی دارد و همه این موارد دست به دست هم داد تا اثر برگزیده هیئت داوران در جشنواره باشد و اکنون هم در اجرای عمومی استقبال خوبی از آن شده است.

IMG_20240429_105549_165(1)

برگزاری جشنواره خوب نیاز به بودجه‌ها میلیاردی ندارد

دبیر نخستین دوره جشنواره هم‌آغاز با اشاره بر این که 14 اثر انتخابی این جشنواره تا پایان شهریور امسال روی صحنه می‌روند، بیان کرد: حسن این جشنواره به غیر از کیفیت آثار، مستقل بودن آن بود که بدون هیچ حمایتی از هیچ نهادی حتی مرکز هنرهای نمایشی برگزار شد. ما از محل فروش نمایش‌ها و کمک سایت تیوال این جشنواره را برگزار کردیم و به نظرم این جشنواره ثابت کرد که برگزاری جشنواره خوب نیاز به بودجه‌ها میلیاردی ندارد.

او ادامه داد: فراخوان دوره دوم جشنواره هم‌آغاز نیز آماده شده اما درگیر مجوز جشنواره از طرف اداره کل هنرهای نمایشی هستیم و بعد از  دریافت آن، منتشر خواهد شد.

کاظمی در رابطه با جبران خلاء جشنواره دانشگاهی گفت: البته که جایگذاری جشنواره هم‌آغاز به جای جشنواره تئاتر دانشگاهی هدف ما نبود؛ چرا که هم‌آغاز دایره گسترده‌تری از هنرمندان را شامل می‌شد. اما خلاء جشنواره تئاتر دانشگاهی حس می‌شود و کاش دوباره این جشنواره شروع به کار کند. کاش برگزاری جشنواره‌های پویا مانند هم‌آغاز و جشنواره تئاتر دانشگاهی تداوم داشته باشند تا خروجی خوبی را برای بدنه تئاتر شاهد باشیم.  

 

بیشتر بخوانید»»«دشمن خدا» کار ساده و بی ادعایی است اما حرف عمیقی می‌زند/ کمرنگ شدن مسائل انسانی دغدغه من است