سرویس استان‌های هنرآنلاین: جمشید جعفرپور و مهندس فرج الله رجبی اعضای مجمع نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی ظهر پنجشنبه 24 فروردین ماه پس از دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از پروژه تالار مرکزی شیراز بازدید کرده و در جریان ساخت و ساز این بنای فرهنگی و هنری که نمادی از گذشته و اکنون تاریخ شیراز به شمار می رود قرار گرفتند.

در این دیدار مهندس رجبی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خواسته هایی که از آن نام برده شد امکان به سرانجام رسیدن دارند اظهار کرد: ما به دنبال این مطالبه ایم و این کار شدنی است، زیرا کار فرهنگی نیازمند معاضدت ماست که قطعا این کار امکان پذیر است.

وی در عین حال تاکید کرد: دست کم باید ماهی یک بار این مسایل یادآوری شود تا در طول سال اتفاقاتی بیفتد که مثمر ثمر باشند؛ اگر پنج درصد بودجه فرهنگی شهر شیراز در اختیار بنیاد فرهنگ و هنر فارس قرار بگیرد، بسیاری از معضلات این بخش کاهش یافته و با توجه به نیازها و اولویت های اصحاب فرهنگ، ادب وهنر ، فضایی را بوجود بیاوریم تا این بخش از جامعه احساس کنند که مقبولیت دارند و کارشان مورد حمایت و ارزشگذاری قرار می گیرد

رجبی گفت: ما باید فضای امنی توام با آرامش و با فراق بال و امکانات نسبی برای اهالی فرهنگ ایجاد نماییم که تالار مرکزی شهر شیراز نیز با درایت و مسئولیت همه جانبه در استان و خواست همگانی بتوانیم به سر انجام برسانیم. عضو کمیسیون عمران مجلس و رئیس سازمان نظام مهندسی کشور در بازدید از پروژه تالار مرکزی شیراز خواستار بازنگری در طبقات ساختمان تالارهای این مجموعه شد.

کمک مجمع نمایندگان فارس به تکمیل پروژه تالار مرکزی را در اولویت قرار می‌دهیم

نماینده مردم لار در مجلس نیز در این بازدید از کمک مجمع نمایندگان استان فارس به تکمیل این پروژه خبر داد و گفت: کمک مجمع نمایندگان استان فارس به تکمیل پروژه تالار مرکزی را اولویت قرار می دهیم.

جمشید جعفرپور با بیان اینکه فرهنگ زیربنا و اساس همه چیز است، گفت: همه رفتارها، هنجارها، آداب و رسوم، سنن و ارزش‌های ما ریشه در فرهنگ دارد بنابراین مدیریت این مقوله بسیار ضروری و لازم است.

وی افزود: مهندسی و مدیریت فرهنگ به این معناست که با برنامه‌ریزی، اولویت‌بندی و اختصاص بودجه و امکانات می‌توان بین نهادها و دستگاه‌های فرهنگی هماهنگی برقرار کرد و با این کار جریان فرهنگی جامعه را به سمت و سوی مشخص هدایت کرد.

پیش از این بازدید مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیحی اجمالی به فعالیت های انجام گرفته در سال گذشته و برنامه های امسال اشاره کرد و گفت: خوشبختانه سالم ترین سیستمی که تا امروز امکان داشته به گواه مخاطبان و کارشناسان در حوزه فرهنگ و هنر استان بکار گرفته شده که نمونه آن در جریان برگزاری انتخابات انجمن ها و تشکیل نهادهای فرهنگی و هنری با حضور اهالی این بخش است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس برای به سرانجام رسیدن پروژه ملی تالار مرکزی شهر شیراز اختصاص دست کم ٤٠ میلیارد تومان بودجه را خواستار شد

تالار مرکزی شیراز و بنیاد فرهنگ فارس اولویت فرهنگ و ارشاد

بهزاد مریدی با اشاره به تشکیل ١٤ انجمن فرهنگی و هنری عنوان کرد: یکی از اولویت های این مجموعه در سال جدید کمک به تشکیل بنیاد فرهنگ و هنر فارس است که انتظار می رود با کمک دولت این بنیاد به زودی شکل رسمی بیابد.

وی با اشاره به تنگ بودن دست مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اختصاص بودجه به شهرستان ها، افزود: باور اینکه بودجه سالانه در بخش فعالیت های فرهنگی و هنری این شهرستان ها کمتر از ٨ میلیون تومان می باشد، سخت است زیرا ما باید پاسخگوی تمامی سلایق و علایق هنرمندان و فرهنگوران استان باشیم.

این مقام فرهنگی استان با تاکید بر اینکه بسیاری از هنرمندان و فرهیختگان استان ترجیح می دهند بیشتر مطالبات خود را از مجموعه فرهنگ و ارشاد دنبال کنند به ٢ خواسته کلان این بخش اشاره کرد و یادآور شد: به نمایندگی از اهالی فرهنگ و هنر فارس خواسته جدی این بخش را از مجمع نمایندگان فارس، ابتدا حمایت نمایندگان از بنیاد فرهنگ و هنر فارس می دانم چراکه اکثر اعضای انجمن های تشکیل دهنده این بنیاد هنرمندان و اهالی فرهنگ شهرستانها هستند، از این رو انتظار می رود در اختصاص بودجه ردیفی از فصل ١٠ به این کار اختصاص یابد.

وضعیت سینما در فارس بهبود یافت

مریدی با این حال وضعیت سالن های سینما در فارس را بهبود یافته عنوان کرد و افزود: به لحاظ سینمایی اکنون مشکلی دست کم در شیراز وجود ندارد و با به بهره برداری رسیدن پردیس شهر آفتاب که دارای ٧ سالن است این مشکل روبه بهبودی رفت.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس در ادامه با بیان اینکه برای ساخت بسیاری از پروژه های عمرانی حوزه فرهنگ و ارشاد تاکنون بر اساس بودجه های غیرمرتبط به سرانجام رسیده ادامه داد: اکنون برخی از تماشاخانه ها و تالارهایی که به بهره برداری رسیده و در مرحله ساخت هستند به شیوه "LSF" ساخته شده اند زیرا ناچار به اتمام آنها بوده ایم.

وی دومین خواسته کلان هنرمندان و اهالی فرهنگ فارس را سرانجام یافتن تالار مرکزی شیراز عنوان کرد و گفت: باید در نظر گرفت که این تالار نمادی از پیشرفت فرهنگ و هنر استان به شمار خواهد رفت زیرا با پایان یافتن ساخت این تالار باور کنید تا مدتها مشکلی از این باب روبه رو نخواهیم بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس برای به سرانجام رسیدن پروژه ملی تالار مرکزی شهر شیراز اختصاص دست کم ٤٠ میلیارد تومان بودجه را خواستار شد و پیرامون این پروژه اظهار کرد: این تالار که در ٣بخش به بهره برداری می رسد با ١٧ درصد پیشرفت فیزیکی در مرحله ایست که نیازمند اهتمام تمامی بخش های استان است.

اعتبار سال جاری تالار مرکزی ٩ میلیارد تومان

مریدی با اعلام اینکه در سال ٩٥ اعتباری که به این پروژه اختصاص یافت ٧میلیارد تومان بود اعتبار سال جاری تالار مرکزی شیراز را ٩ میلیارد تومان عنوان کرد و در ادامه با توجه به اینکه این تالار دارای ١٤هزار و ٥٠٠ متر زیربناست افزود: ساخت اسکلت بخش نخست تالار یادشده به پایان رسیده، بخش دوم ساختمان در مرحله فونداسیون قرار دارد و هنوز بخش سوم آن آغاز نشده است.

وی افزون بر این موارد به اختصاص ٢سالن تخصصی در مجموعه تالار مرکزی شیراز اشاره کرد و افزود: این سالن ها به موسیقی و تئاتر اختصاص دارد و افزون بر آن فضاهای نمایشگاهی و تمرین تئاتر هم دارد.