به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در مراسم اختتامیه نخستین جایزه ادبی داستان جنوب با اشاره به اهمیت اجرای برنامه های ادبی گفت: خداوند متعال در قرآن کریم به قلم و هرآنچه که به وسیله آن نگاشته می شود سوگند یاد کرده است.

وی با اشاره به اهمیت داستان اذعان داشت: داستان در ادیان، مذاهب و کتب مقدس دارای جایگاه ویژه ای است و در واقع داستان در تمام هنرها از جمله تئاتر، سینما، هنرهای تجسمی و... ریشه دارد، به طوری که اگر این عنصر را از هنر خارج کنیم عملا چیزی از آن باقی نخواهد ماند.

جوروند با بیان اینکه تاکنون در حوزه فرهنگ و هنر آنگونه که شایسته بوده به ادبیات داستانی پرداخته نشده، تصریح کرد: ادبیات داستانی مغفول و مظلوم مانده و ضعیف ترین انجمن های هنری انجمن های داستان هستند چرا که از این حوزه پشتیبانی و حمایت های لازم صورت نگرفته است.

وی به جایگاه استان خوزستان در حوزه داستان نویسی اشاره کرد و ادامه داد: استان در این حوزه از جایگاه ممتازی برخوردار است و ادبیات داستانی در این استان دارای جریانی تاریخمند و فربه است که برای رشد نیازمند توجه و حمایت بیشتر است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با تاکید بر اینکه در سال ٩٦ به حوزه ادبیات داستانی استان توجه بیشتری خواهد شد، اضافه کرد: ظرفیت های بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد به ویژه در شهرستان ها که باید با حمایت زمینه ارتقای آنها فراهم شود.

وی به برگزاری نخستین جایزه ادبی داستان جنوب اشاره کرد و گفت: این جایزه ادبی در دو بخش ادبیات داستانی شامل داستان کوتاه با موضوع آزاد و ویژه و نقد ادبی و مقاله برگزار شد که آثار دریافتی با توجه به تعداد زیاد و کمیت بالا هشداری به متولیان حوزه فرهنگ برای جدی گرفتن این بخش از هنر و توجه بیشتر به آن است.

جوروند خاطر نشان کرد: در مجموع ٩٠٠ اثر دریافتی در بخش آزاد، ویژه و نقد ادبی توسط هیات داوران در دو مرحله داوری شدند که در مرحله اول ٨٥٠ اثر قابل خوانش و در مرحله دوم سه اثر در سه بخش برگزیده پذیرفته شد.

 وی اذعان داشت: داوران نهایی در بخش داستان کوتاه با موضوع آزاد شامل غلامرضا رضایی، کوروش اسدی و آرش آذرپناه، در بخش داستان کوتاه با موضوع ویژه شامل ابوتراب خسروی، محمد کشاورز و محمدرضا صفدری و در بخش پژوهش و مقاله شامل حسن میرعابدینی، شاپور بهیان و مسعود پاکدل بودند.

نخستین جایزه ادبی داستان جنوب با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان خوزستان برگزار شد.

رشد و اعتلای خلاقیت‌ها و آفرینش‌های ادبی داستان‌نویسان ایران، بازشناسی جایگاه ادبیات جنوب و نقش ارزنده‌ نویسندگان آن مکتب، کمک به خلق آثاری علمی و پژوهشی و انعکاس فعالیت‌های ادبی و فرهنگی نویسندگان جوان و پیشکسوت حوزه‌ داستان‌نویسی اهداف برگزاری نخستین جایزه ادبی داستان جنوب در استان خوزستان است.