به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، مراسم تجلیل از استاد مرادیان گروسی از مفاخر فرهنگی گیلان، روز یکشنبه ٢٤ بهمن ماه با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر استان در مرکز گیلان شناسی دانشگاه گیلان برگزار شد.

فیروز فاضلی در این مراسم، ضمن تقدیر از علی اکبر مرادیان گروسی که هشتاد و هشتمین سالگشت زندگی خود را تجربه می کند؛ وجود چنین جلساتی را مبتنی بر تبیین دو مفهوم "ابداع و نوآوری" و "روش مندی" دانست.

وی اذعان داشت: مفاخر ما با در نظر گرفتن زمان و مکان با دو بال ابداع و روشمندی مطرح شدند و می توانند الگویی برای حال و آینده ما باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در ادامه به تبیین خدمات استاد گروسی به زبان و شعر گیلکی و فارسی از جمله پیوند ادبیات فولکلوریک با غزلیات گیلی، شعر نو و هساشعر  پرداخت.

فاضلی با قرائت نمونه هایی از اشعار استاد، در مورد ایجاز، نماد خلاقانه، نوستالژیک و پیوند عاطفه و طبیعت در اشعار مرادیان گروسی سخن گفت و تعجب خود را از ٦٠٠ شعر گیلکی و فشردگی زبان شعر گیلکی به خصوص "هساشعر" (شعر اکنون) ابراز داشت.

وی؛ بومی گرایی و پناه بردن به دامن طبیعت و تجربه شهودی شاعرانه مرادیان گروسی را ستود.

در ادامه جلسه؛ دکتر سید هاشم موسوی، مهران برزگر، محسن آریاپاد، شکری، تقی پور و کیوان محمدی با خواندن شعر به تبیین زوایای شخصیتی استاد مرادیان گروسی پرداختند.