سرویس استان های هنرآنلاین: هدایت رضایی با اعلام اینکه در این دوره از جشنواره نوای فجر، سه تالار به اجراها اختصاص یافته افزود: از آنجا که به دنبال بردن موسیقی به دیگر نقاط شیراز هستیم، امسال در سیزدهمین جشنواره موسیقی نوای فجر به طور همزمان ۳ تالار شهر درگیر اجراها خواهند بود.

وی با اعلام اینکه امسال تنوع برنامه های موسیقی نوای فجر بیشتر شده، عنوان کرد: در این دوره از جشنواره گروههای موسیقی پاپ، سنتی، مقامی در تالارهای حافظ فرهنگ و ارشاد فارس، احسان و باشگاه دانشگاه شیراز به طور همزمان اجرا خواهند داشت.

رئیس انجمن موسیقی فارس تمرکز بر گروه های موسیقی بومی و مقامی را نقطه عطف این دوره از جشنواره نوای فجر استان فارس عنوان کرد و افزود: در کنار این، کارگاههای آموزشی با دعوت از اساتید فن موسیقی کشور میزبان علاقه مندان به این هنر است.

دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نوای فجر فارس با اعلام اینکه امسال جشنواره دارای آیین گشایش و پایانی نیست، گفت: از آنجا که خاستگاه جشنواره بین المللی موسیقی فجر تهران است، امسال در شهرستان ها شیوه اجرای برنامه ها به نحوی است که شکل رقابتی ندارد.

وی به دیگر برنامه های جنبی سیزدهمین جشنواره موسیقی نوای فجر فارس اشاره کرد و افزود: تجلیل از پیشکسوتان موسیقی استان فارس از جمله برنامه هایی است که در این رویداد می گنجد و در کنار آن نمایشگاهی از نقاشی چهره مشاهیر موسیقی فارس که توسط مسعود غفور کشیده شده اند در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس به علاقه مندان ارایه می شود.

رضایی ادامه داد: شنیده میشود به فاصله کمی از جشنواره موسیقی نوای فجر، جشنواره موسیقی "سرنای وحدت" به میزبانی شیراز برگزار خواهد شد که جشنواره موسیقی نوای فجر متفاوت از سرنای وحدت است و ارتباطی با انجمن موسیقی فارس ندارد و پی گیری های آن توسط آرش اوستا و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس انجام می گیرد.

دبیر جشنواره موسیقی نوای فجر فارس در پاسخ به خبرنگاران در خصوص علت حضور گروه های موسیقی که دارای آلبوم رسمی نیستند در این جشنواره، عنوان کرد: برخی گروه های موسیقی که دارای آلبوم نیستند به این علت در سیزدهمین جشنواره موسیقی نوای فجر حضور دارند که با وجود آنان اجراهای بومی ممکن شده اند.

وی تصریح کرد: افزون بر این، حمایت این گروه ها موجب می شود کارگاه های تخصصی در این جشنواره برگزار شوند. 

رئیس انجمن موسیقی فارس خروج از انحصار را از دیگر تفاوت های جشنواره موسیقی نوای فجر عنوان کرد و افزود: سال گذشته جشنواره با مشارکت ۴ موسسه موسیقی به اجرا در آمد درحالیکه امسال برای قوت بخشیدن به عدم انحصار در این حوزه ۷ موسسه به یاری انجمن موسیقی فارس آمده اند از سویی در سال های گذشته بیشترین تکیه جشنواره به موسیقی پاپ بود که امسال تعداد گروه های موسیقی پاپ در مقایسه با موسیقی مقامی و بومی به توازن رسیده است.

وی همچنین سه چشم انداز برای موسیقی فارس ترسیم کرد و گفت: انتظار داریم با یاری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بار دیگر هنرستان موسیقی شیراز فعال شود تا نیروهای با استعداد و جوان بتوانند به آسانی از آموزش های علمی موسیقی بهره مند شوند.

رضایی چشم انداز دیگر انجمن موسیقی فارس را حمایت معنوی و مالی وزارتخانه از جشنواره های گروه نوازی، فجر و ... در استان فارس دانست و افزود: تاکنون هیچ هزینه ای درخصوص این جشنواره ها به فارس اختصاص نیافته و انتظار می رود ردیف بودجه ای برای این جشنواره ها و انجمن ها در نظر گرفته شود.

وی حمایت از شوراهای موسیقی و انجمن های استانی را از انتظارات هنرمندان ذکر کرد و گفت: اطلس گردشگری موسیقی جزو برنامه های انجمن موسیقی فارس است که انتظار داریم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص شناسایی مکان ها و بزرگان آن با ما همکاری کند.

دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نوای فجر فارس در ادامه به تشریح اجراهای موسیقی در شیراز پرداخت و گفت: شنبه ۲۵ دی ماه جاری نقطه آغاز جشنواره بود که در این روز افزون بر برگزاری کارگاه "سبک شناسی موسیقی کلاسیک" که توسط استاد آذین موحد از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در سالن غزل تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برگزار شد، باشگاه دانشگاه شیراز در ساعت ۱۸ میزبان "تریو رمبرانت" از هلند و احسان اینانلو بود. این درحالیست که "رسیتال پیانو" کریستوف بوکودجیان از فرانسه در ساعت ۲۱ در این باشگاه برگزار شد. همچنین در بخش موسیقی بومی، گروه مقام در تالار احسان ساعت ۲۰ اجرا داشت.

وی  در خصوص برنامه های یکشنبه ۲۶ دی گفت: اجرای مازیار فلاحی خواننده پاپ در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس در دوسانس ۱۸ و ۲۱، کارگاه آموزش پیانو و درامز از ساعت ۱۴ تا ۱۷ توسط رمبرانت فردریش و وینسنت پلنجر و کنسرت اشکان خطیبی با عنوان "قلم را بچرخان" در این روز برگزار می شوند.

رضایی در ادامه، اظهار کرد: دوشنبه ۲۷ دی جاری کنسرت شهرام شکوهی در سانسهای ۱۸ و ۲۱ در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برگزار می شود و در ادامه اجرای بخش بومی جشنواره به گروه "همنوازان ایران" اختصاص دارد. همچنین کارگاه "صدا، ماهیت ضبط و مفاهیم ایرانی" از ساعت ۱۴ تا ۱۷ توسط رضا عسکر زاده، ریموند موسیسیان و رامین مظاهری در تالار غزل فرهنگ و ارشاد فارس برگزار خواهد شد.

وی به برنامه های روز سه شنبه ۲۸ دی هم اشاره کرد و افزود: سانس های ساعت ۱۸ و ۲۱ تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس در این روز به اجراهای فرزاد فرزین اختصاص دارد و همزمان با آن تالار احسان میزبان علاقه مندان به کنسرت محمد زندوکیلی در ساعت های ۱۸ و ۲۱ است. این درحالیست که چهارشنبه ۲۹دی جاری کنسرت پاپ سیامک عباسی در دو نوبت ساعت های ۱۸ و ۲۱ در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس برگزار می شود.

رضایی از برپایی کارگاه "آیین موسیقی های مناطق ایران" توسط مریم فرسو از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در سالن غزل تالار حافظ خبر داد و گفت: پنجشنبه ۳۰ دی گروه موسیقی "کاکوبند" میهمان شیرازی هاست که در ساعت های ۱۸ و ۲۱ در تالار حافظ به هنرنمایی می پردازند. همچنین در این روز از ساعت ۱۴ تا ۱۷ کارگاه "هنر آهنگسازی موسیقی فیلم" توسط امین هنرمند در تالار غزل برگزار می شود. این درحالیست که در ادامه باشگاه دانشگاه شیراز در ساعت ۲۱ به استقبال گروه موسیقی "دنگ شو" می رود.

دبیر جشنواره موسیقی نوای فجر از اجرای گروه موسیقی "دال" در ساعت ۲۱ جمعه اول بهمن ماه خبر داد و افزود: شنبه ۲ بهمن ماه گروه موسیقی بومی و مقامی "رستاک" دو نوبت اجرا در ساعت های ۱۸ و ۲۱ تالار حافظ  فرهنگ و ارشاد فارس دارند و در این بخش، "گروه نو" هم در تالار حافظ فرهنگ و ارشاد فارس ساعت ۲۰ اجرا خواهد داشت.

وی پایان بخش سیزدهمین جشنواره موسیقی نوای فجر فارس را به اجراهای گروه رستاک در دو نوبت عنوان کرد و گفت: این گروه در ساعت های ۱۸ و ۲۱باردیگر به اجرا می پردازند.

434816_orig

سیزدهمین جشنواره موسیقی نوای فجر فارس به میزبانی شیراز شنبه ۲۵ دی ماه جاری آغاز و یکشنبه ۳ بهمن به کار خود پایان می دهد.