به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نهاوند در آئین گشایش این انجمن گفت: ادبیات زبان برنده و گویایی دارد که اگر حفظ شود می‌تواند جامعه را به سمت و سوی توسعه سوق دهد.

محمود مصباح، طنز را یکی از شاخه‌های ادبیات انتقادی و اجتماعی دانست و اظهار کرد: طنز در ادبیات کهن فارسی، به عنوان نوع ادبی مستقل شناخته نشده و مرزهای مشخصی با دیگر مضمون‌های انتقادی و خنده‌آمیز چون "هجو"، "هزل" و "مطایبه" نداشته است.

وی عنوان کرد: همواره طنز به معنای مسخره کردن و طعنه زدن مورد نظر شاعران و نویسندگان بوده است اما امروزه جنبه انتقاد غیرمستقیم اجتماعی با چاشنی خنده آمیخته است و لودگی نیست.

مصباح شعر طنز را یکی از سخت‌ترین تاکتیک‌های شعر گفتن دانست و افزود: شاعران این عرصه بسیار اندک هستند؛ چرا که طنازی کار هر شخصی نیست.

وی خاطر نشان کرد: طنز و نازک‌خیالی نه تنها در زبان محاوره‌ای مردم نهاوند بلکه در میان هنرمندان، سخنگویان و شاعران حضوری قوی و فوق‌العاده دارد.

مصباح ادامه داد: هم‌اکنون تعداد زیادی از شاعران این شهرستان در سروده‌های خود چه به زبان فارسی و چه لری از مقوله طنز استفاده می‌کنند و برای بالندگی این هنر قابلیت‌های فراوانی در نهاوند وجود دارد.

وی عنوان کرد: تجربیات چند ساله در نهاوند نشان داده ظرفیت طنزسرایی به زبان لری در این شهرستان بیشتر از فارسی است و حتی در زبان محاوره‌ای هم طنز لری در لایه‌های مختلف جامعه وجود دارد.

مصباح در ادامه بیان کرد: جای طنز در ادبیات و مجامع ادبی نهاوند با وجود شاعران طنزپرداز برجسته تا کنون خالی بود و امیدواریم از این پس در مجامع ادبی استان به صورت رسمی شاهد هنر و ادبیات طنز باشیم.

وی با بیان اینکه انجمن شعر طنز از این پس به دیگر انجمن‌های شعر شهرستان اضافه می‌شود، افزود: در واقع این مراسم آغازی است برای پرداختن به شعر و هنر طنز به صورت رسمی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند این رسالت را از امروز به دوش گرفته است.

فرماندار شهرستان نهاوند هم در این مراسم گفت: شهرستان نهاوند دارای استعدادهای بسیار خوبی است که باید آنها را شناسایی کرده و به خودباوری تشویق کند.

کریم حمیدوند درباره شعر طنز اظهار کرد: طنز در حقیقت اعتراضی است بر مشکلات و نابسامانی‌هایی که در یک جامعه وجود دارد و گویی جامعه و مسئولان امر نمی‌خواهند این انتقادات را مستقیم و بی‌پرده بشنوند.

وی افزود: وجدان بیدار و ضمیر آگاه شاعران و نویسندگان با بزرگنمایی جهات زشت و منفی، عیب و نقص‌های روابط حاکم در حیات اجتماعی درصدد تذکر و اصلاح و رفع این زشتی‌ها و رفع آنها برمی‌آیند.

حمیدوند اضافه کرد: با اینکه از گذشته‌های دور در زبان لری و کوچه بازاری مردم نهاوند شعر و ضرب‌المثل‌های طنز همواره به صورت قوی حضور داشته است با این حال پیشینه رسمی و مکتوب آن زیاد نیست.

وی افزود: برای نخستین‌بار در غرب کشور فرصت افتتاح و راه‌اندازی انجمن شعر طنز را داشته‌ایم و این افتخاری برای حوزه فرهنگ و هنر و شاعران نهاوندی است؛ بنابراین می‌طلبد همه شعرا و اهالی فرهنگ و هنر از فضای مناسب پیش آمده نهایت استفاده و بهره‌مندی را ببرند.

وی تصریح کرد: امروزه در سطح کشور هنر طنز و به ویژه شعر طنز یک مقوله جدی است و در محافل شعری رونق مناسبی دارد و باید تلاش کنیم در نهاوند نیز هم پای با دیگر محافل کشوری به پیش برویم.

فرماندار نهاوند گفت: مقوله طنز همانند لبه تیزی بوده که در جایی همانند نهاوند ممکن است با حساسیت خاصی به آن نگریسته شود و به این خاطر باید دقت و ملاحظه لازم را داشته باشیم.