به گزارش هنرآنلاین، علی شهبازی، کارگردان تئاتر البرزی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به تعداد گروه‌های نمایش فعال درالبرز گفت: هم اکنون بیش از 30 گروه تئاتر در البرز فعالیت دارندکه همگی با مشکل کمبود پلاتو برای تمرین و اجرا مواجه هستند.

وی توضیح داد: با توجه به این‌که 90 درصدگروه‌های تئاتر استان در کرج متمرکز هستند، ضرورت افزایش تعداد سالن‌های نمایش دراین شهرستان احساس می‌شود.

وی ادامه داد: پلاتوهای البرز از لحاظ نور، سیستم‌گرمایشی و سرمایشی، موقعیت سن به تماشاچی و فضاسازی به هیچ وجه به سالن نمایش شبیه نیستند.

 شهبازی خاطرنشان کرد: اغلب این سالن‌ها ازجمله سالن سیروس صابر اداره کل ارشاد با هدف برای برگزاری همایش‌ها و جلسات ساخته شده‌اند ولی چون دارای سن هستند ازآنها به عنوان پلاتوی نمایش نیز استفاده می‌شود.

شهبازی یادآور شد: درحال حاضرگروه‌های تئاترکرج برای تمرین با مشکل کمبود سالن مواجه هستند چون اغلب تمرین‌ها در پلاتو حیاتی مهر اداره‌کل ارشاد انجام می‌شود و به دلیل تعدد گروه‌ها این سالن همیشه پراست.

حمایت مالی ارشاد ازگروه‌های تئاتر مناسب نیست

یکی دیگر از فعالان تئاتر البرز در ادامه به عدم حمایت مناسب ارشاد از گروه‌هایتئاتر اشاره کرد و گفت: تاکنون در شش دوره از جشنواره تئاتر استانی البرز شرکت کرده‌ام و در تمامی این دوره‌ها بازیگران بدون هیچ چشمداشت مالی وقت و هزینه صرف‌کرده و در نمایش حضور داشته‌اند.

ندا قربانیان ادامه داد: بسیاری از بازیگران در مرحله اول به خاطر عشق به تئاتر و در مرحله دوم به امید این‌که درجشنواره رتبه بیاروند دعوت کارگردانان را می‌پذیرند و در نمایش حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان این‌که حمایت مالی ارشاد البرز از گروه‌های تئاتر بسیارکم است، گفت: گروه‌های تئاتری‌که به جشنواره استانی راه پیدا می‌کنند یک میلیون تومان تنخواه دریافت می‌کنند ولی واقعیت این است این مبلغ حتی هزینه‌گریم بازیگران هم نمی‌شود.

چالش‌های انتخابات انجمن نمایش البرز

این کارگردان البرزی ابراز کرد: ارشاد برای حمایت بهتر از گروه‌های نمایش باید رویه منسجم‌تری را پیش بگیرد و به جای این‌که مجوز حضور 12 گروه تئاتر را در جشنواره استانی صادرکند، برای گروه‌های کمتری فرصت حضور ایجاد کند ولی به طور کامل‌آنها را حمایت کند.

قربانیان درادامه به برگزاری انتخابات انجمن نمایش استان اشاره‌ کرد و گفت: هم اکنون 12گروه نمایش در استان به ثبت رسیده‌که می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

این بازیگر البرزی ادامه داد: این‌که فقط اعضای این‌گروه‌ها امکان شرکت درانتخابات پیش رو را دارند مزایا و معایبی داردکه نباید آنها را نادیده‌گرفت.

این نمایشنامه نویس البرزی درباره مزایای امکان حضور گروه‌های نمایشی درانتخابات پیش رو توضیح داد: در انتخابات‌گذشته شاهد حضور کسانی بودیم‌که اصلا تئاتری نبودند و صرف رای دادن به‌کاندیدای خاصی‌که فامیل یا دوستشان بود در انتخابات شرکت می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: با تصویب این قانون‌که صرفا اعضای‌گروه‌های ثبت شده می‌توانند در انتخابات انجمن هنرهای نمایشی شرکت‌کنند، لااقل از این مطمئن خواهیم شد که‌ کسانی به عنوان نماینده تئاتری‌ها در این انجمن حضور پیدا می‌کنند که از جنس این هنر هستند و دغدغه فعالان این رشته را می‌دانند.

این‌کارگردان تئاتر البرزی درباره معایب شیوه برگزاری این انتخابات نیز گفت: با توجه به این‌که تنها گروه‌های ثبت شده می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند، بسیاری ازگروه‌های پیشکسوت‌که تاکنون برای ثبت اقدام نکرده اند ، از این امکان باز می‌مانند.

قربانیان ادامه داد: به هرحال هرچه سریع‌تر باید وضعیت انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان مشخص شود چون این تشکل است‌که می‌تواند به طور قانونی پیگیر مطالبات و خواسته‌های به حق هنرمندان این رشته باشد.

البرز پلاتوی استاندارد ندارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز نیز درباره وضعیت پلاتوهای نمایش استان گفت: متاسفانه البرز با جمعیت سه میلیون نفری ، هنوز یک پلاتوی استاندارد ندارد.

سید موسیحسینی‌کاشانیادامهداد: هرچند طی سال‌های‌گذشتهاقداماتی برای توسعه زیرساخت‌های تئاتر استان صورت گرفته اما محرومیت‌ها و محدودیت‌ها به قدری زیاد است‌که این اقدامات آن طورکه باید و شاید دیده نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: هم اکنون چهار پلاتوی نمایش در مرکز استان فعال است و در دیگر شهرستان‌ها نیز حداقل یک پلاتوی فعال وجود دارد.

وی توضیح داد: کمبود پلاتو در استان باعث شده‌ گروه‌های تئاتر برای تمرین و اجرای عموم با مشکلاتی مواجه شوند.

تخصیص یک میلیارد تومان برای ساخت پلاتو

این مسئول با اشاره به اعتبارات حوزه تئاتر در سال جاری ابراز کرد: برای رفع بخشی از مشکلات زیرساختی حوزه تئاتر، امسال یک میلیارد تومان  اعتبار برای ساخت پلاتوهای جدید در استان در نظر گرفته شده است‌که اگر نیمی از آن نیز تخصیص یابد وضعیت موجود تغییر محسوسی خواهد کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز یادآورشد: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به زودی شاهد کلنگ‌زنی دو پلاتوی استاندارد در اداره کل ارشاد استان خواهیم بود.

کاشانی اظهار کرد: قرار بود مراسم کلنگ زنی این دو پلاتو همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان انجام شود که به دلیل برخی مشکلات به تعویق افتاد.

وی تصریح کرد: ساخت این دو پلاتو جزء تعهدات اداره‌کل ارشاد است و در صورت تامین بودجه مناسب تا اواخر سال آینده به اتمام می‌رسد.

ساخت دو پلاتو در اداره‌ کل ارشاد

این مسئول با بیان این‌که در ساخت این دو پلاتو از نظر پیشکسوتان تئاتر استان استفاده می‌شود، اضافه کرد: پلاتوهای موجود استان از لحاظ نور، موقعیت تماشاچی به سن ، نحوه جاگذاری صندلی‌ها و ... دارای مشکلاتی هستند چون درحقیقت کاربری آنها بیشتر برای برگزاری همایش‌ها و جلسات درنظرگرفته شده و درساخت آنها کمتر به این فکر شده که قرار است در این سالن تئاتر اجرا شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد البرز توضیح داد: برای جلوگیری از ایجاد چنین مشکلاتی بنا شده در ساخت پلاتوهای جدید از نظر و پیشنهادات اهالی فن و پیشکسوتان تئاتراستفاده شود تا سالن‌های استاندارد و متناسب با نیاز مخاطبان و بازیگران در استان ایجاد شود.

وی ابراز کرد: با اتمام این پلاتوها، اداره‌کل امور هنرهای نمایشی وزارت ارشاد تامین لوازم و امکانات و تجهیز این سالن‌ها را به عهده می‌گیرد.

ساخت پلاتو در سه شهرستان البرز

حسینی کاشانی به دیگر برنامه‌های این اداره‌ کل برای توسعه زیرساخت‌های تئاتر استان اشاره‌ کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌های تئاتر تنها به مرکز استان محدود نمی‌شود و برای سایر شهرستان‌ها نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون فرایند ساخت و تکمیل سه پلاتو در ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس درحال انجام است و امیدواریم تا پایان سال به اتمام برسد.

این مسئول در ادامه به دیگر مشکلات اهالی تئاتر استان اشاره‌ کرد و افزود: اطلاع رسانی نامناسب و تبلیغات محدود باعث شده مردم آن طورکه باید و شاید از زمان و مکان تئاترهای روی صحنه استان مطلع نشوند و برای دیدن نمایش به تهران بروند.

تعداد بیلبوردهای ارشاد محدود است

وی توضیح داد: ارشاد با محدودیت بیلبورد مواجه است و نمی‌تواند تمام داشته‌های خود را صرف تبلیغ تئاتر کند چون دیگر هنرمندان نیز از بیلبوردهای این اداره‌ کل سهمی دارند و می‌خواهند نمایشگاه یا برنامه هنریشان اطلاع رسانی شود.

حسینی کاشانی تصریح کرد: مذاکراتی با سازمان زیباسازی شهرداری‌کرج انجام شده تا این سازمان تعدادی از بیلبوردهای خود را برای اطلاع رسانی برنامه‌های فرهنگی و هنری استان در اختیار ارشاد قرار دهد.

این مسئول اضافه کرد: علاوه بر این باید به فکر جذب اسپانسرهای قوی برای بیلبوردهای ارشاد باشیم تا درمرحله اول بتوانیم هزینه نگهداری این جایگاه‌های تبلیغاتی را تامین و بعد از آن بدون دغدغه برنامه‌های فرهنگی و هنری استان را اطلاع رسانی‌کنیم.

30 درصد بودجه امسال صرف تئاتر شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز در ادامه به محدودیت‌های اعتباری این اداره‌کل اشاره کرد و ادامه داد: ارشاد نیز مانند سایر ادارات با مشکلات اعتباری و محدودیت‌های مالی مواجه است.

وی اظهار کرد: همه اهالی فرهنگ و هنر از اعتبار تخصیص یافته این اداره سهمی دارند و نمی‌توان یک رشته هنری را خاص تر از سایر رشته‌ها دید.

وی اضافه کرد: بدون شک اگر بخش عمده‌ای از اعتبارات این اداره صرف تئاتر شود، هنرمندان سایر رشته‎ها اعتراض می‌کنند به همین دلیل در هزینه کرد بودجه‌ها باید تعادل را رعایت کرد.

این مسئول گفت: 30 درصد اعتبار جذب شده این اداره‌کل در سال جاری صرف طرح‌ها و برنامه‌های حوزه تئاتر شده که در شرایط فعلی رقم قابل توجهی است.

حسینی کاشانی ابراز کرد: برگزاری اردیبهشت تئاتر، جشنواره تئاتر استانی و جشنواره تئاترخیابانی تنها بخشی از اقدامات صورت گرفته امسال درحوزه تئاتر است‌که همگی هزینه بر بوده‌اند.

توجه به اقتصاد تئاتر در البرز

وی گفت: تئاتر البرز ظرفیت‌های قابل توجهی داردکه با ارتقای زیرساخت‌ها و تخصیص بودجه مناسب شکوفا می‌شود.

این مسئول با تاکید بر ضرورت توجه به اقتصاد تئاتر استان ابراز کرد: هنرمندان این عرصه نیز باید برای شکوفا کردن اقتصاد تئاتر تلاش‎کرده و تنها به حمایت‌های اداره کل ارشاد تکیه نکنند چون هیچ هنرمندی بدون درآمدزایی انگیزه کافی برای فعالیت نخواهد داشت.

وی  یادآورشد: باید به مرحله‌ای برسیم‌که هنرمندان به تئاتر نه به عنوان سرگرمی و علاقه بلکه به عنوان شغل نگاه‌کنند.

تئاتر باید توسط هنرمندان این رشته مدیریت شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد البرز درادامه به انتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان اشاره‌کرد و ادامه داد: برگزاری این انتخابات راهی برای منسجم‌تر شدن تعاملات اهالی تئاتر استان است و باعث می‌شود اهداف این هنرمندان به شکل سازمان یافته تری پیگیری شود.

وی توضیح داد: باید به سمتی پیش برویم‌که تئاتر استان توسط فعالان این عرصه مدیریت شود و ارشاد تنها جنبه نظارت برکیفیت وکمیت این فعالیت‌ها را داشته باشد.

حسینی کاشانی گفت: اعضای گروه‌های نمایشی ثبت شده می‌توانند درانتخابات انجمن هنرهای نمایشی استان شرکت کرده و به افراد منتخب خود رای دهند.

این مسئول در پایان یادآورشد: بدون شک کسانی به عنوان اعضای این انجمن انتخاب می‌شوندکه هم از تجربه و هم تخصص کافی در حیطه تئاتر برخوردارند و دغدغه‌ها و مطالبات هنرمندان این رشته را دغدغه خود دانسته و برای رفع آنها تلاش می‌کنند.