سرویس استان‌های هنرآنلاین: عنایت‌الله رحیمی سه‌شنبه پنجم اسفندماه در آیین اهدای نمادین هنرکارت به هنرمندان عنوان کرد: توجه به مقوله هنر در صور مختلف از ضروریات هر جامعه است؛ به ویژه در استان فارس و شهر شیراز که در سطح ملی و بین‌المللی به داشتن هنر زبانزد است.

وی ابراز داشت: زبان هنر زبانی اثرگذار و ماندگار است و وجود مفاخر وابسته به هنر است که موجب غنای روح و روان انسان است و امیدواریم هنرمندان در این دوران نشاط بخش باشند؛ چراکه با توجه به معضلات جامعه به هنر نیاز داریم.

رحیمی با اشاره به اینکه باید به فرصت‌های شیوع کرونا همزمان با تهدیدها نگریست، ابراز داشت: به علت همه‌گیری بیماری تجمعات و فعالیت‌ها کاهش یافت و درنتیجه هنرمندان که فعالیت‌های آنان به اجتماعات وابسته بود، دچار آسیب‌های فراوان شدند.

حوزه‌های گردشگری و فرهنگی بیشترین آسیب را از کرونا دیدند

وی بیان داشت: حوزه گردشگری و فرهنگی و هنری از بخش‌هایی بوده‌اند که طی یک سال گذشته بیشترین آسیب را از این بحران جهانی متحمل شدند. 

استاندار فارس در زمینه حمایت‌های صورت گرفته از هنرمندان به کمک‌های معیشتی موردی به ۳۰۲ نفر، پرداخت حق بیمه سه ماه اول سال جاری برای ۱۱۶۵ نفر،  کمک‌ به ۳۵ گروه نمایشی و دیگر کمک‌ها برای درمان بیماران اشاره کرد.

رحیمی افزود:  تسهیلات سامانه کارا تاکنون به ۱۳۴۲ نفر و با اعتبار ۱۹۴ میلیارد ریال و نیز تسهیلات کارآفرینی تحفه به ۳۷۵ نفر با اعتبار ۷۴ هزار و ۳۰۰ میلیون ، ارایه شده است.

وی بیان داشت: افزون بر این، تاکنون ۶۳ مجوز مشاغل خانگی مستقل به میزان ۲۳۰۰ میلیون ریال، مشاغل خانگی پشتیبان به تعداد ۹ مورد با مبلغ تسهیلات ۴۰۰۰ میلیون ریال پرداخت شده است.

استاندار فارس همچنین گفت:‌تمام این حمایت‌ها به مثابه مسکّن است و نه درمان؛ اما در وضعیتی که تهدیدی عمومی پیش آمده است، تلاش بر کاهش فشار است.

رحیمی همچنین بر ضرورت حمایت از خبرنگاران و عکاسان خبری و رسانه‌های فعال تاکید کرد.

فارس در رشته‌های فرهنگی و هنری سرآمد است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیز در این آیین نمادین عنوان کرد: از ۱۶۶۰ هنرکارت ثبت‌شده تاکنون ۶۳۰ عنوان به هنرمندان و اصحاب رسانه تقدیم شده است.

صابر سهرابی با بیان اینکه با شیوع کرونا هنرمندان، خبرنگاران و روزنامه‌نگاران متحمل خسارت‌های جبران ناپذیری در حوزه هنرهای نمایشی، موسیقی، سینما شده‌اند، گفت: همه‌گیری این بیماری تمام برنامه‌های فرهنگی و هنری استان را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری را به تعطیلی کشاند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی فارس افزود: از همین رو، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نخستین روزهای بحران، بارها در هیات دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا بر ضرورت اعطای کمک‌ها به هنرمندان تاکید کرده است؛ چراکه منبع درآمد این قشر از بین رفت و بخشی از خسارت‌ها هرچند اندک باید جبران می‌شد.

سهرابی با اشاره به اینکه هنرمندان و اصحاب رسانه فارس در یکسال گذشته در حوزه‌های مختلف تولید محتوا و اطلاع‌رسانی به جد همکاری کرده‌اند، بیان داشت: فارس در رشته‌های فرهنگی و هنری سرآمد است و در مقایسه با دیگر استان‌ها در جبران خسارات ویژه‌تر دیده شده است.

سهرابی بیان کرد:با وجود تدابیر اندیشیده شده، بخشی از خسارت‌ها جبران ناپذیر است؛ به‌ویژه در آموزشگاه‌های آزاد هنری، سینماها، سالن‌های نمایش، تئاترهای خیابانی و حوزه کتاب.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس بیان داشت: اهدای هنر کارت باعث شد نشاط در جامعه هنرمندان ایجاد شود و بدانند دولت به فکر آن‌هاست و تلاش می‌کند مشکلاتشان را رفع کند.

مزایای هنرکارت برای هنرمندان شایسته‌ توجه است

سهرابی درباره مزایای هنرکارت گفت: کمک‌های بلاعوض و تسهیلات کم بهره با باز پرداخت پنج ساله و تنفس ۶ماهه از ۱۰۰ میلیون تا چند میلیارد براساس برآوردها تقدیم جامعه هنری می‌شود.

وی عنوان کرد: همچنین مبلغ ۵۰ میلیون ریال بلاعوض به هنرمندان دارای درجه یک هنری و ۱۵ میلیون ریال به سایر هنرمندان اهدا می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از تسهیلات یادشده تا قبل از پایان سال پرداخت می‌شود، گفت: این روند تا پرداخت به بنگاه‌های مختلف تداوم می‌یابد.

در این مراسم نمادین چهار هنر کارت به هنرمندان رشته‌های مختلف اهدا شد.