به گزارش هنرآنلاین، به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در "اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی" اظهار کرد: حقوق شهروندی در نسبت بین انسان و جامعه تعریف می‌شود. در واقع انسان در جامعه هم حقوقی دارد و هم مسئولیتی بر عهده‌اش است.

وی با بیان اینکه حق دسترسی آزاد به اطلاعات و امکانات زیرساخت‌های فرهنگی را برای افراد جامعه در نظر گرفته‌ایم، گفت: در  وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را در سامانه‌ای پیگیری کرده‌ایم و تاکنون بیش از ١٠٠ دستگاه دولتی و غیردولتی در این سامانه به پاسخگویی پرداخته‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه مجوزهای ١١٧گانه این وزارتخانه را به منظور آسایش مراجعه‌کنندگان به ٥٤ مجوز کاهش دادیم، اضافه کرد: با الکترونیکی کردن سامانه‌ها مراجعات مردمی را به لحاظ هزینه‌ای و زمانی کاهش داده‌ایم.

صالحی گفت: تصویب لایحه حقوق مالکیت ادبی و هنری در دولت و پیگیری آن در مجلس،  همچنین تصویب چند لایحه در راستای حقوق روزنامه‌نگاری و مطبوعات را  در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیری کرده‌ایم.

وی اظهار کرد: نظام دسترسی آزاد به اطلاعات، ایفای نقشی برای کمک و توانمندسازی نظام‌های صنفی فرهنگ و هنر، حمایت از تولیدات فرهنگی و هنری اقوام ایرانی و آگاهی شهروندان به حقوق شهروندی است.

صالحی گفت: تسهیل در تحقق حقوق شهروندی از یک سو به آگاهی شهروندان و از سوی دیگر به بسترسازی دولت نیازمند است و برقراری این رابطه دو سویه نقطه عطف حقوق شهروندی خواهد بود.