سرویس استان های هنرآنلاین: بهزاد مریدی در گفت‌وگوی ویژه ای از برگزاری انتخابات انجمن هنرهای نمایشی کشور همراه با انتخابات استانی انجمن اهل قلم، انجمن فیلم ،عکس و پویانمایی و انجمن هنرهای سنتی در هفته نخست اسفند ماه خبر داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در خصوص انجمن های فرهنگی و هنری اظهار داشت: انجمن ها برای ما یکی مهم ترین بخش هایی هستند که می‌توانند فاصله میان نهادهای نظارتی و اداری و بخش های خصوصی را ساماندهی کنند  و برای رسیدن به دموکراسی و استفاده از عموم نظرات راهی به جز توجه به انجمن ها و تشکل ها وجود ندارد.

وی افزود : دستگاه دولتی نمی توانند تولید گفتمان کنند اما نهاد های مردمی می‌توانند و تولید گفتمان هم بی تردید به پویایی همه جانبه و اقتصادی یک جریان می انجامد.

این مدیر فرهنگی گفت: بسیار خرسندم که در سال های گذشته انجمن های فرهنگی و هنری گوناگونی راه اندازی شده که جایگاه خود را به خوبی نشان داده اند که ثمره آن را می توان در برگزاری نهمین جشنواره موسیقی و برگزاری نمایشگاه کتاب فارس و جشنواره های چند سال اخیر تئاتر استانی مشاهده کرد.

مریدی در پاسخ به عنوان واگذاری فرهنگ و هنر به اهالی آن خاطر نشان کرد: تصور و اعتقاد قلبی من بر این است که هیچکس به جز اهالی فرهنگ و هنر نمی توانند این بخش ها را مدیریت و برنامه ریزی کنند چرا که این بخش ها کاملا تخصصی هستند و بنا هم نیست مجموعه ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام زمینه ها صاحب تخصص باشند.

وی افزود : همچنین اعتقاد دارم که نمی توان به عنوان یک دستگاه نظارتی همه اختیارات را به یک انجمن سپرد و بر این پافشاری کرد که تنها باید یک انجمن مدیریت تمام آن بخش فرهنگی یا هنری را به عهده بگیرد.

وی با اشاره به آسیب های موجود در این نگاه، افزود : با هر مفهوم یکپارچه سازی و یا وحدت بدون کثرت موافق نیستیم چرا که این نگاه خلاقیت را از بین می برد و خسرانی عظیم در پی خواهد داشت.

دکتر مریدی خاطر نشان کرد: یکپارچه سازی و یکسان سازی اینچنینی تفاوتی با همان شکل قبلی ندارد؛ تنها تمام اختیارات نهاد دولتی به انجمن داده شده  که در نهایت به این می انجامد که انجمنی تشکیل شود و بگوییم هرکسی قصد فعالیت دارد باید در این زیر مجموعه فعالیت کند و سایر دیدگاه ها و سلیقه ها نادیده گرفته شود.

به همین دلیل از تاسیس خانه تئاتر خوشحال شدم چرا که کار درستی صورت گرفته و معتقدم باید انجمن هنرهای نمایشی کشور شعبه فارس تشکیل شود ، خانه تئاتر داشته باشیم و انجمن نمایش فارس هم در کنار آنها فعالیت کند، در طی این دو دوره برگزاری شورای سیاست گذاری و انجمن نمایش فارس تجربیات ارزنده ای پدید آمده است و وقت آن رسیده در دوران تازه از تغییر نهراسیم و به دیدگاه های مختلف و همچنین روش های نوین اعتماد کنیم.

مریدی در پاسخ به اینکه چرا انتخابات انجمن هنرهای نمایشی کشور در شیراز برگزار نشده و زمان برگزاری اسفندماه تعیین شده است، گفت: ما به عنوان استان فارس و شیراز به عنوان یکی از قطب های اصلی و با قدمت طولانی در تئاتر کشور چند پرسش بنیادی در خصوص آیین نامه انجمن هنرهای نمایشی کشور مطرح کردیم.

مدیر کل ارشاد فارس افزود: نخستین پرسش این  بود که چرا در تمام استان ها برای انتخاب رییس انجمن استان باید انتخابات برگزار شود اما رییس انجمن کشور به صورت انتصابی منصوب می‌شود ؟ چرا روسای انجمن های استانها از میان خود یکی را به عنوان مدیر انجمن نمایش کشور انتخاب نکنند. دوم اینکه چرا تهران به عنوان یک استان کاملا از این چرخه حذف شده و تنها استانها باید انجمن نمایش داشته باشند

وی گفت: تصور کنید انتخابات شوراهای شهر را برگزار کنیم ولی در نهایت رییس شورا را از خارج از بدنه انتخاب منصوب کنیم پس نفس این انتخاب و شورایی بودن چه می شود ؟

بهزاد مریدی در ادامه با اشاره به روابط خوب این مجموعه با انجمن هنرهای نمایشی کشور، افزود: با توجه به همکاری های خوبی که در برگزاری جشنواره و سایر برنامه ها صورت گرفته است ما این موارد را در فضایی به دور از تشنج و مناقشه دنبال کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که با توجه به ثبت بیش از ٦٠ گروه نمایشی در استان انتخابات انجمن هنرهای نمایشی کشور همزمان با برگزاری انتخابات سه انجمن فرهنگی و هنری دیگر در استان برگزار شود.

وی در تشریح فعالیت های نمایشی گفت : با اعتقاد به اصل تکثرگرایی ، ضمن تشکیل انجمن هنرهای نمایشی کشور در فارس ، انجمن فعلی استانی نمایش که در طی این دو دوره به صورت مویرگی در تمام استان و همه شهرستانها مشغول فعالیت بوده به عنوان مرکز توسعه تئاتر فارس می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پاسخ به اینکه حضور دو انجمن با رویکردی مشابه ممکن است منجر به ناهماهنگی ها یا هم پوشانی شود، گفت: در حال حاضر ۱۲۰ انجمن ادبی در حال فعالیت هستند که هرکدام برنامه ها و طرح های خود را دنبال می کنند. 

مریدی در خصوص این پیشنهاد که شورای سیاست گذاری تئاتر فارس به عنوان یک نهاد مشورتی در بحث برنامه ریزی و ارائه طرح های کلان جایگزین انجمن نمایش استان قرار بگیرد و به  فعالیت ادامه دهد  و این طرح ها در اختیار انجمن هنرهای نمایشی کشور در فارس جهت اولویت بندی و اجرا قرار بگیرد، گفت: قرار نیست سازوکارها را از قبل تعیین و ابلاغ کنیم، هرچند که این شکل و یا شکل فعلی انجمن به خوبی می تواند در راستای اهداف خود فعالیت کند ، در ادامه مسیر برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف و ارتقای سطح کمی و کیفی تئاتر استان ، قدرتمند تر از پیش از تشکل انجمن نمایش استان ، انجمن هنرهای نمایشی کشور شعبه فارس و خانه تئاتر و هر تشکلی که به این تکثرگرایی یاری رساند حمایت می کنیم.

گفتنی است؛ بر اساس برنامه زمان بندی شده و اعلام شده از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس انتخابات انجمن هنرهای نمایشی کشور در فارس، انجمن اهل قلم، انجمن هنرهای سنتی و انجمن فیلم، عکس و پویانمایی در هفته نخست اسفند ماه سال جاری در استان فارس برگزار می شود.