سرویس استان های هنرآنلاین: مهدی امید بخش اظهار داشت: آیین تجلیل از استاد حسن صفری و اهداء نشان مفاخر فارس به پاس یک عمر فعالیت در عرصه هنر موسیقی استان و کشور ساعت ١٧:٣٠ روز دوشنبه ٢٧ آذر ماه جاری و در مکان هتل بزرگ شیراز؛ با حضور بزرگان فرهنگ،ادب و هنر و به ویژه اساتید و هنرمندان موسیقی و جمعی از مدیران استانی برگزار می شود.

وی افزود: در این مراسم، بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سخن می گوید و همچنین، کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی و همایون یزدانپور به عنوان نمایندگان اهالی فرهنگ و ادب و هنر استان درباره هنرآفرینی این آهنگساز و خواننده پیشکسوت شیرازی، صحبت خواهند کرد و در ادامه نشان مفاخر فارس نیز به پاس یک عمر فعالیت در عرصه هنر موسیقی به وی اهداء می شود.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بیان داشت: همچنین فیلم مستند زندگی و آثار استاد حسن صفری که توسط پویا کنگاوری مستند ساز شهرمان ساخته شده است نمایش داده می شود و اجرای قطعاتی توسط این استاد موسیقی به گونه زنده نیز در کنار اهداء نشان مفاخر فارس از دیگر برنامه هایی است که در این آیین اجرا خواهد شد.

امید بخش گفت: استاد حسن صفری در سال ۱۳۸۸ به دعوت اداره موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به تهران دعوت شد و در تالار وحدت در بخش استادان موسیقی ایران در کنار زنده یاد جلال ذوالفنون، سعید ثابت، محمد اسماعیلی و هادی منتظری برنامه تکنوازی با تار اجرا کرد . 

ترانه شیرازی "هونونوی" باصدای حسن صفری

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ادامه داد: قطعه شاد "هونونوی" از آلبوم "خوشاشیراز" مربوط به این آهنگساز و خواننده پیشکسوت شیرازی است که کلمه "هونونوی" با گویش شیرازی به معنی هنر کردن یا کار ویژه کردن است. آهنگساز و خواننده این قطعه حسن صفری، شعر از استاد یدلله طارمی و تنظیم از سهراب پورناظری است.

گفتنی است،استادحسن صفری آهنگساز- نوازنده متولد شیراز است  و از سال ۱۳۴۲ فعالیت خود را با رادیو شیراز آغاز کرد. وی در ادامه تحصیل در انستیتو عالی هنر تهران، به تکمیل آموزش موسیقی در هنرستان موسیقی همچنین آموزش تار را در خدمت زنده یاد حبیب صالحی پی گرفت. سال ۱۳۵۰ بعد از اتمام تحصیلات به شیراز برگشت و به فعالیت در آموزش و پرورش و فرهنگ و هنر فارس پرداخت، در همین زمان، رهبری اکسترال آن اداره ی کل را بر عهده گرفت و در ادامه با ارائه ی چندین قطعه آهنگ با کلام و یک قطعه موسیقی بی کلام در بیات اصفهان با تنظیم و رهبری فرهاد فخرالدینی به فعالیت موسیقیایی در تهران ادامه داد .

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از سال ۱۳۵۸ همکاری خود را با صدا و سیمای مرکز فارس آغاز کرد و به ساخت آهنگ های انقلابی و سرودهای ملی میهنی پرداخت و در سال ۱۳۶۲ رهبری ارکستر بزرگ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را به عهده گرفت و برنامه های بسیاری در سالن های مختلف کشور به خصوص در سالن های نمایش تهران تحت عنوان "یاد شهدای جمعه خونین مکه " اجرا کرد. در سال ۱۳۷۹ از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرای برنامه ای تحت عنوان ملاقات گوته و حافظ به آلمان و شهر و ایمار ، زادگاه گوته شاعر شهیر آلمان اعزام و به مدت ۴ شب به اجرای برنامه همراه با گروه موسیقی آلمان پرداخت. در سال ۱۳۸۰ به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به دعوت سفارت ایران در قطر و دوبی به مناسبت سالروز پیروزی به اجرای موسیقی پرداخت .

الهه بهرامی