به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط‌ عمومی بیست‌ و‌ چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ و نوجوان، نسا بخشی که به‌عنوان کارگردان با نمایش خیابانی "خواستن و توانستن" از همدان در بخش تئاتر خیابانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان حضور دارد، درباره داستان و شیوه اجرایی این نمایش گفت: "خواستن و توانستن" درباره یک مرغ دریایی کوچک است که قصد پرواز دارد و دوست دارد به اوج و تعالی برسد اما این مرغ دریایی در قبیله‌ای زندگی می‌کند که رییس قبیله با کار این مرغ دریایی مخالف است. علی‌رغم تلاش پدر و مادر این جوجه مرغ دریایی که می‌خواهند کاری کنند این کودک از خواسته خود صرف‌نظر کند و مطابق با میل رییس قبیله عمل کند، مرغ دریایی کوچک ما می‌تواند پرواز کند و به اوج برسد.

بخشی، هدف از نگارش نمایشنامه "خواستن و توانستن" را توجه کودکان به توانایی‌های خود دانست و گفت: کودکان باید بدانند که می‌توانند تلاش کنند تا به شکوفایی برسند. به همین منظور این وجه را در شیوه اجرایی هم لحاظ کرده‌ایم. در این نمایش سعی شده از خلاقیت کودکان بهره گرفته شود. تماشاگران به‌مثابه مرغان دریایی هستند که گاهی بازیگر آن‌ها را با ترفندهای خاصی به نمایش وارد می‌کند. در این شیوه، از انگشتان دست و بدن مخاطبان برای تصویرسازی استفاده می‌شود.

کارگردان "خواستن و توانستن" مخاطب این نمایش را تمام مردم دانست و گفت: ما یک اجرای تمرینی برگزار کردیم و در این اجرا بازخورد بسیار خوبی از مخاطبان، چه کودکان و چه بزرگ‌سالان گرفتیم. کودکان تم نمایش را دریافت کرده بودند و بزرگ‌سالان هم با اثر ارتباط برقرار کرده بودند.

این هنرمند عرصه تئاتر اجراهای نمایش‌های خیابانی را مناسبتی دانست و گفت: نمایش‌هایی که درزمینه دفاع مقدس و ... ساخته شده‌اند، به اجرای عمومی می‌رسند اما متاسفانه شاهد اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی که به کودکان‌ و نوجوانان اختصاص دارد، نیستیم. در حالی‌که تئاتر خیابانی بسیار مهم است. چون بسیاری از مردم هستند که نمی‌توانند وارد سالن‌های تئاتر شوند.

وی در ادامه افزود: اگر نمایش‌های خیابانی به اجرای عمومی برسند، مردم در خیابان می‌توانند متوجه اجرای نمایش شوند به تماشای آن بایستند. اگر نمایش‌های خیابانی را در مناطق محروم به اجرای عمومی برسانیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که مردم با هنر تئاتر آشناتر شوند. خود من تئاتر تدریس می‌کنم و بارها شاهد بودم کودکانی برای ثبت‌نام مراجعه کرده‌اند که اصلا نمی‌دانند تئاتر چیست! البته در همدان شاهد هستیم که هرسال مخاطبان تئاتر کودک تاز سال گذشته بیشتر می‌شود که این مسئله جای خوش‌حالی دارد اما با اجرای عمومی نمایش‌های خیابانی می‌توان این روند را تسریع کرد و گسترش داد.

"خواستن و توانستن" روزهای جمعه دهم آذرماه ساعت 17:45 و یک‌شنبه 13 آذر ساعت 17:45 در محوطه مجتمع فرهنگی‌سینمایی شهید آوینی شهر همدان اجرا شد.

نمایشنامه "خواستن و توانستن" را احمد بیگلریان نوشته است و نسا بخشی کارگردانی این نمایش را بر عهده دارد. ریحانه عابدی، فاطمه عباسی، هستی شهبازی، مریم یوسفی، پرتو پیرویسی و محمدعادل غلامی گروه بازیگران این اثر هستند. 

ایتالیایی ها دفتر خاطرات جوجه اردک زشت را مرور می کنند

"دفتر خاطرات جوجه اردک زشت" نام نمایشی است از کشور ایتالیا که در بخش مسابقه بین‌الملل بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان روی صحنه می‌رود.این نمایش نوشته اچ سی اندرسون است که با کارگردانی تونیو دی نیتو در این دوره از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

نمایش "دفتر خاطرات جوجه اردک زشت" اقتباسی از داستان تخیلی زندگی یک اردک کوچک است؛ او با درک جوانی‌اش از مراحل مختلف زندگی گذر می‌کند. خود و جایگاه خود را در زندگی می‌یابد و به این نتیجه می‌رسد که تنوع عامل باارزشی است...

عوامل اجرایی این نمایش که محصولی از کمپانی" فکتوری ترنسادریتیک/تیر دانزا" است، عبارتند از:

کارگردان: تونیو دی نیتو، نویسنده: اچ سی اندرسون، بازیگران: فابیو تینلا، ایلاریا کارلوچی، لوکا پاستور 

تکنسین: دیوید آرسنیو،  محصول کشور ایتالیا.

 

نمایش "خاطرات جوجه اردک زشت" که مدت زمان اجرای آن 50 دقیقه است، روز سه شنبه 14 آذر ماه در سه نوبت 10، 15 و 17:30 در تالار اصلی مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی به صحنه می‌رود.

نمایش "نجات مادر" برای خردسالان اجرا می‌شود

نمایش‌نامه "نجات مادر" نوشته مشترک استا کوتو و مارکو هوویکالا از کشور فنلاند توسط مهناز آقایی ترجمه و کارگردانی شده از جمله نمایش هایی بود که در سومین روز جشنواره بیست و چهارم به اجرا در آمد. 

مهناز آقایی گفت: اجرای صحنه‌ای نمایش "نجات مادر" را سال گذشته در بخش بین‌الملل جشنواره دیدم. به نظرم نمایش‌نامه پتانسیل و قابلیت اجرا به صورت عروسکی را برای خردسال داشت. با این گروه آشنا شدم و خواستم متن را ترجمه و کار کنم. 

وی ادامه داد: در اجرا یک سری دیالوگ‌ها با توجه به مخاطب خردسال و هم‌خوانی نداشتن با فرهنگ کشورمان حذف شده ولی به کلیت اثر وفادارم. 

آقایی آشنایی خردسالان با مفهوم رنگ‌ها را پیام اصلی نمایش دانست و افزود: تنالیته رنگ‌ها و طیف تیره و روشن همچنین رسیدن به شادی و خندیدن در "نجات مادر" نمایش داده می‌شود. 

وی با این توضیح که طراحی صحنه پرتابل و البته کاربردی است، تصریح کرد: با استفاده از متریال پارچه، صحنه تغییر می‌کند. همچنین در اجرا از عروسک‌های دست‌کشی، ماپت و انگشتی استفاده می‌شود.

ساختار نمایش "نجات مادر" به گونه‌ای طراحی شده که تماشاگر در اجرا مشارکت دارد. در این نمایش خنده مادری مهربان ربوده شده. فرزند در پی خنده‌های مادر از تمام مسیرهای هموار و ناهموار عبور می‌کند و سختی‌های زیادی را برای بازگرداندن لبخند مادر پشت سر می‌گذارد.

سحر حسن‌زاده و سارا محمدزاده بازیگر و عروسک‌گردان نمایش هستند. 

سیدجواد رحیم‌زاده مشاور کارگردان، مجید بخششیان و سجاد انتظاری طراحی و اجرای صحنه را به عهده دارند. 

مهناز آقایی نیز طراحی لباس و ساخت عروسک را انجام داده است.

آهنگ‌ساز نمایش "نجات مادر" محمد اسلامی محسوب می‌شود. 

"حکایت موشی که شیر شد"، "لولوی آوازه‌خوان"، "قلقلک"، "مترسک" و "درخت بخشنده" از آثاری است که توسط آقایی کارگردانی شده است. 

وی در بیست ودومین دوره جشنواره برای طراحی لباس نمایش "راه طولانی سلام" در بخش نوجوان تقدیر شد.

رقابتی شدن بخش بین الملل باعث ایجاد هیجان و جذابیت شده است

کارگردان نمایش "پنجه طلا" گفت: رقابتی شدن در بخش بین الملل باعث ایجاد هیجان و جذابیت در بین گروه های نمایشی و تماشاگران شده است.

محسن پور قاسمی که با نمایش " پنجه طلا" از همدان در بخش بین الملل  جشنواره حضور دارد، بیان کرد: سطح نمایش هایی که در این دوره از جشنواره به روی صحنه می رود نسبت به سال های قبل بهتر شده است.

وی با بیان اینکه رقابتی شدن در بخش بین الملل باعث ایجاد هیجان و جذابیت در بین گروه های نمایشی و تماشاگران شده است، ابراز کرد: استقبال از نمایش ها بسیار گسترده است.

این کارگردان عرصه تئاتر با بیان اینکه تبلیغات محیطی امسال نسبت به قبل بسیار پر رنگ تر است، بیان کرد: بنده به عنوان کارشناس به کشور آلمان دعوت شدم و امسال با نمایش "پنجه طلا" در جشنواره شرکت کردم.

پور قاسمی با بیان اینکه این نمایش قدر دانی از نعمت ها را به نمایش در می آورد، بیان داشت: نمایش پنجه طلا مبتنی بر ادبیات عامه است و در دهه 40 اتفاق می افتد.

وی  اظهار داشت: آنچه در این نمایش به تماشاگر القا می شود قدر دانی از نعمت ها است.

کریستوف تیبالت: دوباره در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت می کنم

کریستوف تیبالت کارگردان نمایش "مینیاتور" گفت: تماشاگران ارتباط خوبی با نمایش برقرار کردند و دوباره در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت می کنم.

کریستوف تیبالت خاطرنشان کرد: این نمایش بیانگر یک اسطوره یونانی از ترکیب انسان و گاو است که برای آنکه زنده بماند یک جوان را به خورد آن می دهند.

وی افزود: در این نمایش پسر قصه می خواهد قهرمان باشد اما از ترس کشته شدن در برابر آن اسطوره از جنگ خودداری می کند و در نهایت موفق به کشته شدن مایناتور می شود.

وی تصریح کرد: از اینکه در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت کردم خوشحالم چرا که مردم همدان بسیار خونگرم و مهمانواز هستند.

تیبالت ابراز داشت: در سال گذشته نمایش " میناتور" به طور خلاصه به اجرا در آمد و امسال به طور کامل به روی صحنه رفت.

استقبال مخاطبان از نمایش "سفر شادی"

محمدعلی حسینعلی پور بازیگر نمایش "سفر شادی" گفت: امید، شجاعت و لبخند ارمغان نمایش "سفر شادی" برای کودکان سرطانی است که آنها را به زندگی امیدوار می کند.

این بازیگر گفت: این نمایش نوشته سحر صبا است که روایت‌گر داستان دختری به نام شادی و مبتلا به بیماری سرطان است.

وی اظهار کرد: شادی دختر شادی است چون توانست همه را بخنداند؛ شادی دختر امیدواری است چون حالا یک نهال کوچک دارد که می خواهد زیر نور خورشید رشد کند و بزرگ بشود . 

وی با بیان اینکه در این نمایش نقش دکتر را برعهده دارم که سعی می کند شادی را که از بیماری رنج می برد خوشحال کند، افزود: همچنین در نقش باغبان و رئیس سیرک نیز در قسمت های مختلف به ایفای نقش می پردازم.

وی با بیان اینکه امید، شجاعت و لبخند سه رکن اصلی برای پشت سر گذاشتن بیماری سرطان است، تصریح کرد: این نمایش حاوی پیام برای افرادی دارای بیماری خاص است که اگر به این سه رکن اصلی مجهز شوند، می توانند آن را شکست دهند.

حسینعلی پور خاطرنشان کرد: خوشبختانه مخاطبان با نمایش ارتباط خوبی برقرار کردند که ویژه کودکان چهار سال به بالا است.

بازیگر نمایش سفر شادی در خصوص ویژگی تئاترکودک، ابراز داشت: زمانی که برای یک کودک نمایشی به اجرا در می آید باید آن تئاتر از ظرافت خاصی همراه با صداقت برخوردار باشد. 

وی گفت: دو سال پیش با کار "پری ماه" در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شرکت کردم و این در حالی است که تجهیزات سالن و حمایت از هنرمندان در این دوره از جشنواره قابل تأمل شده است.

دورهمی هنرمندان در جشنواره با حضور رضا فیاضی

شب گذشته 12 آذرماه با حضور رضا فیاضی دورهمی هنرمندان حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان همدان برگزار شد.

افیاضی از خاطرات برگزاری دورهمی در سا‌ل‌های گذشته گفت و اینکه چقدر این دورهمی ها برای ایجاد صمیمیت و ارتباط بهتر میان هنرمندان گروه های نماشی در تمام کشور تأثیر گذار بوده است.

در ادامه نشست هنرمندان گروه های نمایشی، موسیقی سنتی اجرا کردند و هنرمندان گروه جمهوری آذربایجان بر روی سن حضور یافته و موسیقی سنتی کشورشان را اجرا کردند.

برنامه بعدی مشاعره بین دختر پنج ساله و هنرمندان حاضر در سالن بود که باعث شگفتی حاضرین بود.

اجرای سرود نمایش "عقل صورتی" به کارگردانی مهدی فرشیدی سپهر هم از دیگر برنامه های این دورهمی بود.

هنرنمایی تئاتر ایتالیا و آذربایجان در آخرین روز از جشنواره 

در پنجمین و آخرین روز جشنواره نمایش "دفتر خاطرات جوجه اردک زشت" نوشته هانس کریستین آندرسن و کارگردانی تونیو دی نیتتو از ایتالیا در بخش مسابقه تئاتر بین الملل به مدت 50 دقیقه در سالن اصلی آوینی اجرا می شود.

 ر این روز پلاتوی تئاترشهر پذیرای هنرمندان نمایش "خانه ای وجود نداشت" اثری مشترک از اشرفیان و فدایی از اصفهان است و در سالن پلاتوی بوعلی نیز نمایش "دیواکولا" به نویسندگی عماد نصرآبادی به مدت 65 دقیقه به روی صحنه می رود که کارگردانی این کار بر عهده محمد جهان پا از مشهد است.

"بز بازیگوش" به کارگردانی بهرام عثمانوف و نوشته پروین نورالیوا از کشور آذربایجان در تالار فجر و  نمایش "قیچی که دنبال کار می گشت" به کارگردانی سعید زین العابدینی از تهران که در پلاتوی استاد عبادی اجرا می شود،  از دیگر نمایش های روز آخر هستند.

" یک میهمانی ساده " از مهدی حبیبی ، " افسانه دیگ و کدو " به کارگردانی هوشیاری و اسدی مرام و "سبز سبز " اثری از مهدی صالحیار نام سه نمایش خیابانی روز آخر جشنواره بیست و چهارم است که همچون روزهای گذشته در  محوطه مجتمع شهید آوینی اجرا خواهد شد.

گفتنی است؛ کارگاه آموزشی "تناسب افق نمایشگری نمایشگران و افق تماشاگری مخاطبان در تئاتر کودک و نوجوان" با تدریس دکتر سعید اسدی در این روز از ساعت 9 تا 12 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان، واقع در میدان آرامگاه باباطاهر برگزار خواهد شد.

بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان 10 تا 15 آذر با دبیری مریم کاظمی در همدان برگزار خواهدشد.