سرویس استان‌های هنرآنلاین: نهمین جشنواره موسیقی فارس در دو بخش رقابتی و غیررقابتی برگزار می‌شود و هنرمندان در بخش رقابتی، آثار خود در موسیقی کلاسیک ایرانی (دستگاهی)، موسیقی پاپ، کوبه‌ای، کلاسیک جهانی، محلی و مقامی را ارائه می‌کنند و مورد داوری قرار می‌گیرند. در بخش غیررقابتی نیز موسیقی کودک و آواز جمعی اجرا خواهد شد.

در همین ارتباط قائم‌مقام دبیر نهمین جشنواره موسیقی استان فارس (گروه نوازی) گفت: انجمن موسیقی فارس نیازمند حمایت هنرمندان است و رفع مشکلات تنها با همت تمامی هنرمندان امکان‌پذیر است.

کیوان فرزین اظهار داشت: انجمن موسیقی فارس نسبت به گذشته تفاوت‌های زیادی پیداکرده است و همه هنرمندان موسیقی باید پشتوانه ای باشند برای این انجمن که به‌صورت شورایی و با دادن اختیارات بیشتر به اهالی موسیقی اداره می‌شود، تا بتوان خواسته‌ها را تحقق داد.

استاد احمد پژمان موسیقی دان و سازنده آثار ماندگار موسیقی سینمای ایران به عنوان دبیر جشنواره در سخنان کوتاهی به آسیب شناسی مشکلات آهنگسازان کشور پرداخت و گفت: در جریان برگزاری برنامه ها و کارگاه های آموزشی جشنواره امسال مباحث مختلفی در زمینه آهنگسازی برای علاقه مندان مطرح خواهد شد، چراکه تجربه نشان داده آهنگسازان امروز نسبت به یک تا دو دهه پیش در زمینه جمله سازی با مشکلاتی مواجه هستند.

بر اساس اعلام مسئولان برگزار کنننده؛ صبح روز گذشته تالار احسان از ساعت ١٠ تا ١٥ میزبان گروه های موسیقی محلی در بخش رقابتی بود؛ همچنین بعدازظهر این روز، در همین تالار از ساعت ١٧ تا ٢٢ بخش غیررقابتی موسیقی کودک برگزار شد.

میزگرد پژوهشی آسیب‌شناسی موسیقی بومی در عصر رسانه یکی از برنامه‌های جنبی جشنواره است که با حضور هوشنگ جاوید، احمد صدری و بهمن کاظمی برگزار می‌شود. یکشنبه و در دومین روز جشنواره نیز در بخش رقابتی موسیقی مقامی، تالار احسان از ساعت ١٠ تا ١٥ و ١٧ تا ٢٢ میزبان علاقه مندان خواهد بود.

روز دوشنبه نیز کارگاه آموزشی تنبور با حضور حیدر کاکی از ساعت ١١ تا ١٥ در تالار حافظ برگزار می شود و در بعدازظهر همین روز از ساعت ١٦ تا ٢٠ بخش رقابتی موسیقی پاپ و از ٢٠تا ٢٢ بخش غیررقابتی برگزار می شود.

روز سه شنبه نیز از ساعت ١١ تا ١٥ کارگاه آهنگسازی احمد پژمان پذیرای علاقه مندان خواهد بود. همچین بعدازظهر همین روز نشست پژوهشی موسیقی دستگاهی توسط اسماعیل تهرانی از ساعت  ١٨ تا ٢١ برگزار می شود.

از دیگر برنامه هایی که در روز سه شنبه اجرا خواهد شد بخش رقابتی سازهای کوبه ای از ساعت ١٧ تا ٢٢ است. در روز پنجم جشنواره موسیقی فارس کارگاه آموزشی دف از ساعت ١٠ تا ١٥ توسط مسعود حبیبی برپا می شود. همچنین در این روز ز ساعت ١٠ تا ١٥ و ١٧ تا ٢٢ بخش رقابتی موسیقی دستگاهی در تالار احسان برگزار می شود.

روز پنجشنبه از ساعت ١١ تا ١٥ دومین کارگاه آهنگسازی احمد پژمان پذیرای علاقه مندان خواهد بود. در این روز همچنین از ١٧ تا ٢١ بخش رقابتی موسیقی کلاسیک اجرا خواهد شد. از ساعت ١٨ تا ٢١ همین روز هم نشست پژوهشی مرور تاریخ تحول نگرش گروه‌نوازی ایرانی توسط محمدرضا فیاض در تالار حافظ برگزار می‌شود.

روز جمعه و در آخرین روز جشنواره هم از ساعت ١٠ تا ١٥ کارگاه آموزشی پیانو توسط رافائل میناسکانیان در سالن غزل  و مراسم اختامیه ساعت ١٨ در تالار حافظ اداره کل ارشاد فارس برگزار می‌شود.

به گفته مسوولان جشنواره؛ گروه های برتر در این جشنواره، برای اجرا به جشنواره موسیقی فجر معرفی می شوند.

گفتنی است که جشنواره موسیقی استان فارس از ١١ تا ١٧ آذرماه برگزار می‌شود.

الهه بهرامی