سرویس استان‌های هنرآنلاین: در این آیین که با عنوان "چشم و چراغ کتاب" با همراهی معاونت پژوهش و کتابخانه آستان مقدس احمدی و محمدی(ع)، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می شود، یاد و خاطره زنده یاد محمدهادی سلاحی احیاگر کتابخانه آستان مقدس شاهچراغ (ع) در دهه ۴۰ زنده می شود.

در این مراسم‌ دکتر محمدجانی معاون پژوهش آستان احمدی و محمدی(ع) ، پروفسور یوسف نیری استاد دانشگاه شیراز و از یاران زنده یاد سلاحی ، روح الله منوچهری سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی فارس و علینقی سلاحی فرزند زنده یاد سلاحی سخنرانی می کنند.

نخستین مجموعه کتابخانه استان مقدس احمدی(ع) ٣٠٦ جلد کتاب بود که از این تعداد ٢٢٧ جلد کتب خطی و چاپی متعلق به شادروان سید جلال‌الدین محمد مجدالاشراف شیرازی و ٧٩ جلد کتاب اختصاصی درسی آموزشگاه ها هدیه اداره کل نگارش فرهنگ بود که با این ٣٠٦ جلد کتاب هسته اولیه کتابخانه بنیان گذاشته شد.

به برکت و همت کتابدار کتابخانه، استاد محمد هادی سلاحی پس از پنج سال در دهم تیرماه ١٣٤٨ شمار کتاب های کتابخانه به ٦٦٧٥ جلد افزایش یافت که از این بین ٤٦٣ جلد کتب خطی،٦٠٨٣ جلد کتب چاپی،١٤٨٤جلد مجله، ١٦٨جلد روزنامه، ١٠٣جلد کتب به زبان انگلیسی، ١٤ جلد کتاب به زبان فرانسه، ٩ جلد کتاب به زبان ترکی،١ جلد کتاب به زبان روسی، ٢جلد کتاب به زبان آلمانی و ١٩٦ جلد کتاب به زبان لاتین بود.

زنده یاد سلاحی افزون بر خدمات ارزنده به این کتابخانه، نویسنده رساله مرجع هدیه احمدی و از آموزگاران خوش نام دبیرستان نمازی نیز بوده است که بسیاری از مشاهیر شیراز از شاگردان وی بوده اند.

الهه بهرامی