به گزارش هنرآنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام، صبح روز  دوشنبه 27 شهریورماه با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و تعدادی از مسئولین و هنرمندان حوزه تئاتر  اختتامیه سی و یکمین جشنواره تئاتر ایلام برگزار شد. 

مهدی شفیعی در آیین اختتامیه سی و یکمین جشنواره استانی تئاتر ایلام، با اعلام خبر برنامه ریزی برای ساخت سالن اختصاصی اجرای نمایش هنرمندان تئاتر  استان ایلام ،گفت: برای ساخت این سالن پلاتو ٣٠٠ میلیون ریال اعتبار اولیه در نظر گرفته شده تا پس از ساخت در اختیار انجمن هنرهای نمایش استان ایلام قرار گیرد.

وی از آمادگی این وزارتخانه برای توسعه سالن های نمایش در شهرهای مختلف کشور با مشارکت استانداری ها و شهرداری ها در قالب تفاهم نامه برای توسعه هنر تئاتر خبر داد تا کمبودهای زیرساختی این هنر در کشور رفع شود. 

مدیرکل امور هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جایگاه تئاتر در نظام جمهوری اسلامی ایران تثبیت شده است، گفت: هنر تئاتر در قوانین بالادستی به عنوان مقوم فرهنگ بوده و وجود ٦٠ دانشکده تخصصی تئاتر در کشور بیانگر ضرورت وجود این هنر در جامعه است. 

شفیعی گفت: یکی از معیارهایی که فرهنگ هر کشور با آن سنجیده می شود تعداد صندلی های تئاتر است و توسعه فضاهای این هنر نمایشی برای احیا این هنر در دستور کار قرار دارد. 

وی با یاداوری اینکه هنرمندان تئاتر باید آثار خود را متناسب با ضرورت های جامعه تولید و اجرا کنند  تاکید کرد: یکی از این موراد تقویت هنر، تئاتر خیابانی است، ما مدیران موظفیم شرایط لازم را برای فعالیت هنرمندان فراهم کنیم تا با جلوگیری از تمرکز زدایی فعالیت ها از مهاجرت هنرمندان از استان های محل سکونتشان جلوگیری شود. 

وی با تاکید بر احترام و تکریم از هنرمندان حوزه تئاتر به عنوان افرادی نجیب و مسئولیت پذیر، گفت: قانونگذار نظارت بر این هنر نمایشی را به شورای تئاتر متشکل از متخصصان این رشته واگذار کرده که آگاه به مسایل سیاسی، دینی و آگاه به خصوصیات این رشته باشند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان ایلام یکی از استان‌های شاخص در زمینه تئاتر خیابانی در کشور به شمار می‌رود و دارای ظرفیت‌ها و استعدادهای درخشانی در این حوزه است.

مهدی شفیعی همچنین اظهار کرد:جایگاه تئاتر در نظام جمهوری اسلامی یک جایگاه تثبیت‌شده و روبه‌جلو است.

 شفیعی، با تأکید بر فراهم کردن شرایط لازم برای توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز تئاتر، گفت: هنرمندان عرصه تئاتر نیز باید در آثار نمایشی حتماً به جهان اسلامی، انسان و سرزمین ایران اسلامی نگاه ویژه‌ای داشته باشند و سعی کنند آثار نمایشی به‌گونه‌ای باشد که مخاطب ایلامی، دغدغه‌های خودش را در صحنه تئاتر بیابد.

 وی با بیان اینکه هنر تئاتر باید به‌عنوان یک ضرورت اجتماعی با تلاش هنرمندان این رشته در سطح جامعه شکل بگیرد، ابراز کرد: مسیر هنرمندان تئاتر باید به‌ گونه‌ای باشد که مخاطب این ضرورت را احساس کند و  باید گفت در استان ایلام بخش تئاتر خیابانی به این واقعیت نزدیک شده است.

 شفیعی با اشاره به تشکیل انجمن هنرهای نمایشی از میان هیئت‌مدیره گروه‌های نمایشی در مراکز استان‌های کشور، تصریح کرد: تشکیل انجمن‌ها در راستای واگذاری امور به هنرمندان این عرصه بوده و در استان ایلام ١٣ گروه ثبت‌شده عضو انجمن هنرهای نمایشی استان هستند.

 وی بیان کرد: این آمادگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وجود دارد که در صورت مشارکت دستگاه‌های اجرایی استان در راستای ساخت و احداث زیرساخت لازم برای پلاتو همکاری و تعامل لازم و انعقاد تفاهم‌نامه اقدام شود که از این طریق کمبودهایی که در این عرصه وجود دارد تا حدودی جبران شود.

 شفیعی، بابیان اینکه برگزاری جشنواره تئاتر "شرهانی" مورد حمایت قرار خواهد گرفت، گفت: با تلاش هنرمندان عرصه تئاتر استان درصدد تقویت جشنواره "شرهانی" در استان و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در استان خواهیم بود.

علی‌محمد نیاکان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام نیز در این مراسم اظهار کرد: استان ایلام دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های زیادی در حوزه تئاتر ازجمله نیروهای هنرمند فعال در این رشته است.

وی با بیان اینکه زمینی برای اصحاب هنر و فرهنگ شهرستان دهلران به مساحت 14 هزار مترمربع در نظر گرفته‌شده است، گفت: این زمین برای ساخت مجتمع بزرگ فرهنگی و هنری اختصاص‌یافته که به‌طورقطع ساخت پلاتوی تخصصی برای علاقه‌مندان و هنرمندان رشته هنرهای نمایشی در این شهرستان از اولویت‌های اصلی خواهد بود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام با تأکید بر اینکه شهرستان دهلران یکی از قطب‌های مهم نمایش و تئاتر در استان ایلام است، ابراز کرد: در مرکز استان نیز کتابخانه مرکزی استان وجود دارد که به اختصاص به سینما دارد و می‌توان از آن نیز برای تئاتر استفاده کرد.

محمد نیاکان با اشاره به اینکه باید به همه ابعاد رشته‌های هنری مختلف در راستای توسعه هنری و فرهنگی نگاه ویژه‌ای داشت، ابراز کرد: تلاش می‌شود که با توان و ظرفیتی که وجود دارد زمینه رشد و اعتلای فرهنگ و هنر استان با نگاه و حمایت ویژه مسئولان استانی و کشوری ایجاد کرد.

وی کمک به فراهم کردن زمینه‌های آموزشی به‌ویژه کارگاه تخصصی رشته تئاتر و نمایش را یکی از اولویت‌های مهم عنوان کرد و افزود: جشنواره "شرهانی" نیز برای دومین سال پیاپی در سال جاری برگزار خواهد که نیازمند اختصاص اعتبارات مناسب است و باید گفت این جشنواره نقش مهمی در توسعه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در پایان از ساخت پلاتوی تخصصی در مرکز استان برای هنرمندان رشته تئاتر خبر داد.

سعید خیرالهی، دبیر برگزاری سی و یکمین جشنواره تئاتر استان ایلام، نیز گفت: در سال جاری انجمن نمایش با بضاعتی اندکی که داشت توانست در حاشیه برگزاری این جشنواره، اجراهای عمومی گروه‌های مختلف نمایشی را ایجاد کند و گیشه تئاتر استان تقویت شود.

وی بابیان اینکه اجراهای عمومی برای اولین بار با استقبال خوب و مناسب مردم و اقشار و علاقه‌مندان به این رشته در استان مواجه شده است، افزود: تلاش شده است که جشنواره سی و یکم به‌صورت منظم برگزارشده و به تمام قول‌هایی که به هنرمندان این عرصه داد شده بود جامه عمل پوشانده شود.

وی در پایان بابیان اینکه مشکل عمده هنرمندان حوزه تئاتر استان نبود زیرساخت لازم و سالن استاندارد و تخصصی است، خاطرنشان کرد: از مسئولان انتظار می‌رود که زمینه‌های لازم را برای ساخت یک پلاتوی تخصصی در مرکز استان و برای انجمن نمایش استان فراهم کنند.

در ادامه این مراسم جوایز بخش ویژه شهید حججی و دیگر بخش‌های جشنواره اهدا شد.