به گزارش هنرآنلاین، رییس ستاد برگزاری این همایش در نشست خبری همایش خنیاگران جام در دفتر معاونت هنری ارشاد عنوان کرد: موسیقی و بازی‌های آیینی میراث معنوی این شهرستان هستند.

وی افزود: در سال‌های گذشته سعی کردیم که علاوه بر منابع خدادادی از منابع فرهنگی نیز استفاده شود.

نعمت الله رستمی با اشاره به فرهنگ غنی این شهرستان گفت: چهره‌های بزرگی که دم از وحدت و عرفان می‌زدند از این خاک بوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های استانی نباید خراسان را در مشهد خلاصه کنند، اضافه کرد: باید به خرده فرهنگ‌ها توجه شود و برنامه‌های شهرستانی را حمایت کنند .

فرماندار تربت جام با انتقاد از نبود مجتمع فرهنگی، هنری در این شهرستان عنوان کرد: سال گذشته بزرگذاشت عبدالرحمان جامی برگزار شد و چندین موسسه بین المللی از ١١ کشور در این همایش مقاله دادند.

وی افزود: سال گذشته ١٧ همایش در سطح استانی، ملی و بین‌المللی برگزار شد، در حالی که هنوز مجتمع فرهنگی و هنری در این شهرستان وجود ندارد. زیرساخت‌های انسانی، اجتماعی و فرهنگی تربت جام می‌تواند ایران را جوابگو باشد.

رستمی عنوان کرد: شبی نیست در تهران که گروه‌های موسیقی تربت جام اجرا نداشته باشند، ما منکر موسیقی و بازی‌های جدید نیستیم اما باید ریشه‌ها را نیز حفظ کرد.

وی با اشاره به اینکه این شهرستان پایتخت وحدت اسلامی است, تصریح کرد: این شهرستان با ٣٠٠ هزار نفر جمعیت بعد از مشهد، نیشابور و سبزوار پرجمعیت‌ترین شهر در خراسان رضوی است، با افغانستان و ترکمنستان مرز مشترک دارد و به دلیل هم‌زیستی تشیع و تسنن در کنار هم، پایتخت وحدت اسلامی است.

در بخش دیگر این نشست، نعمت الله فیاض، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تربت جام، با اشاره به اینکه هدف این همایش بزرگداشت ٥ تن از اساتید موسیقی مقامی است که به تازگی فوت کرده‌اند، عنوان کرد:  بزرگداشت اساتید عبدالله سروراحمدی، غلامعلی پورعطایی، نورمحمد درپور، ذوالفقار عسگریان و غلامعلی نینواز که شهره جهانی هستند برگزار خواهدشد.

وی افزود: استاد غفاری و تحفه‌کار و جمعی دیگر از اساتید حال حاضر تربت جام نیز تجلیل خواهند شد.

 فیاض در خصوص برنامه‌های این همایش خاطرنشان کرد: خنیاگران جام، ٢٢ و ٢٣ شهریور ماه در تربت جام برگزار خواهد شد. شب نخست جشن و اجرا در تالار جامی خواهد بود و در روز اصلی در تالار اصلی تربت جام، از ٨ صبح با سخنرانی مسئولین کشوری و ارایه ٦ مقاله، که توسط نشریه ادبی جام جهان‌بین نیز چاپ شده است، برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: بعدازظهر نیز بازدید از اماکن  تفریحی و برنامه‌های فوق برنامه و بازی‌های محلی اجرا خواهد شد. در اختتامیه نیز آقای علی مراد خانی، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سخنرانی خواهد کرد.