به گزارش هنرآنلاین، یونس تارپود در گفت‌و‌گو با ایسنا، با بیان اینکه ساز دف، یکی از سازهای ایرانی است که قبل از اسلام نواختن آن مرسوم بوده است، اظهار کرد: ساز دف دارای تقدس خاصی است که نوازندگان آن بدون وضو به این ساز دست نمی زدند. زمانی که این ساز نواخته می‌شود اگر نوازندگان بتوانند تن صدای دف را حلقه وار به یکدیگر وصل کنند به صورت هاله ای آنها را احاطه می کند و حس معنوی والایی در حالات روحی انسان به وجود می آید . 

وی ادامه داد: این ساز سنتی بیش از ۱۳ قرن در خانقاه‌های کردستان همدم درویش های کردستان شده است. از دیرباز همواره کردستان را به عنوان مهد ساز دف می‌شناسیم و مردمان این دیار در شادی‌های خود آن را می نوازند به طوری که دف یک نوع ساز کردی محسوب می‌شود، اما با این حال در بین آذربایجانی‌ها نیز نام و نشانی به خود گرفته است و استقبال زیادی از آموزش دف در آذربایجان می‌شود .

 وی با اشاره به اینکه نواختن ساز دف، باطن انسان را نورانی و انرژی منفی را دفع می‌کند، خاطرنشان کرد: از دیرباز نواختن دف در مجالس سماع و پایکوبی صوفیان در آیین‌هایی چون تدفین، تجلیل و مولود خوانی به کار برده می‌شد و در حال حاضر نیز در بسیاری از کنسرت‌های سنتی نقش بسزایی ایفا می کند . 

مدیر خانه دف تبریز با اشاره به اینکه خانه دف تبریز یکی از مراکز تخصصی سازهای کوبه ای است و از سال 91 با اخذ مجوز فعالیت از وازرت ارشاد آغاز به کار کرده است، یادآور شد: در خانه دف تبریز تدریس و نواختن سازهای کوبه ای به علاقمندان ارائه می شود و کلاس های رایگان دف به صورت گروهی در این مرکز برگزار شده و 20 درصد تخفیف برای کلاس های تخصصی ارائه می شود. بنده نیز به عنوان مدیر بخش موسیقی موسسه هنرمندان جوان، مدیر خانه دف و سرپرست گروه سماع در خانه دف تبریز فعالیت می کنم . 

 وی افزود: حدود 20 سالی است که دف نوازی می کنم و بعد از استاد گل بوستانی، از بنیانگذاران این ساز در تبریز هستم.گروه سماع در سال 77 با شش نفر تشکیل شد و در سال 88 دوره تکمیلی این گروه با 19 نفر آغاز شد و اکنون اعضای آن به 105 نفر رسیده است . 

تارپود با بیان اینکه گروه سماع یکی از بزرگ ترین گروه دف نوازان شمال غرب محسوب می شود، اظهار کرد: در سال 95 این گروه در جشنواره دف نوازی سنندج مقام سوم را کسب کرد. گروه سماع با 105 نفر عضو می‌توانند تمامی دف‌های خود را با یکدیگر هماهنگ کرده و این کار سخت را به طور گروه گسترده ای انجام دهند . 

وی با اشاره به اینکه قبلا برای فعالیت و تدریس در زمینه ی دف مشکلاتی وجود داشت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت ارشاد و حوزه هنری ما را به رسمیت شناخته است و حتی فرهنگ دف نوازی بانوان در جامعه نهادینه شده است به طوری که دیگر کسی نمی گوید بانوان برای لهو و لعب به دف نوازی روی می آورند .

گفتنی است؛خانه دف تبریز یکی از مراکز تخصصی سازهای کوبه ای است و از سال 91 با اخذ مجوز فعالیت از وازرت ارشاد آغاز به کار کرده است و در این خانه تدریس و نواختن سازهای کوبه ای به علاقمندان ارائه می‌شود . فضای سنتی زیبایی بر خانه  دف تبریز حاکم است که هر مخاطبی را به خود جذب می کند.