سرویس استان های هنرآنلاین: معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نکات مورد اشاره و تاکید روسای انجمن های فرهنگی و هنری استان فارس راهگشا است، گفت: دستگاه هایی مانند فرهنگ و ارشاد اسلامی از دو منظر اداره می شوند، یکی از منظر کاملا دولتی و دیگری با نگاه کاملا بیرونی که بالاخره از عناصر خارج از مجموعه محسوب می شوند.

سید هادی حسینی افزود: در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع تغییر قوانین آغاز شده و کلیه قوانین مشابه به کمک مجلس شورای اسلامی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری جلسات مختلفی داشتیم و گروه هایی تشکیل دادیم که این موارد اصلاح شود تا قوانین روشنی در دستور قرار گیرد و اصلاح کمبودهای قانونی را از مجلس بخواهیم.

وی با توجه به آیین نامه ها و دستورالعملها هم تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از اینها قدیمی و کهنه هستند و شاید متضاد آنچه امروز در جامعه اداره می شود، وجود دارد، در حال اصلاح تک به تک اینها هستیم.

معاون حقوقی وزارت ارشاد تشکیلات انجمن ها را در استان فارس موثر ارزیابی کرد و گفت: خروجی این تشکیلات زمانی است که در حین کار خود را نشان دهد یعنی برنامه ها در شهرستان ها عملیاتی شود؛ همین که این جریان راه بیفتد خود به خود اتفاقات خوشایندی در پی خواهد داشت.

حسینی در عین حال خواستار این شد که در تمامی انجمن ها افزون بر کمیته ها و کارگروه هایی که دارند یک کمیته را به امور اقتصادی اختصاص دهند تا دیگر کمیته ها از این موضوع کمک بگیرند زیرا انجمن ها صرفا با کمک دولتی وزارت فرهنگ و ارشاد توانایی اداره خود ندارند.

وی همچنین با تاکید بر قرار گرفتن انجمن ها بر اساس قوانین و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: کار انجمن ها بر پایه فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد و در عین حالی که از مجموعه های دیگر کمک می گیرد تمامی ظرفیتها را نمی شود از کمک های اقتصادی فرهنگ و ارشاد انتظار داشت.

حسینی گفت: مشکلات دولت با پی گیری و سماجت انجمنهاحل خواهد شد؛ مطبوعات باید در حوزه اشکالاتی که وجود دارد قلم بزنند و اگر بنیاد سعدی در شیراز سهمی ندارد، باید صاحبان اندیشه، فکر و سخن در این باره قلم بزنند و مطالبه کنند؛ مطالبه شما در حوزه های مختلف بیرونی که منجر به فشار اجتماعی می شود، می تواند کمک کند به اینکه ما این مطالبه را داشته باشیم.

معاون حقوقی، امور مجلس و استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه از اختصاص مبلغ ١٠ ملیون تومان به عنوان هدیه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به هر یک از انجمنهای فارس خبر داد و گفت: به طور حتم شیراز و شهرستان های فارس ظرفیت های فراوانی دارند که می توانند در حوزه اقتصادی به یاری انجمن ها بیایند از این رو باید با شناسایی عناصر اقتصادی و فعالان این حوزه آنان را به حوزه فرهنگ و هنر علاقه مند سازیم.

وی تاکید کرد: امروز همه متوجه شدند که حوزه فرهنگ هم مانند مدرسه سازی، مسجدسازی، و مشارکت در دیگر امور نیک مهم است، لذا رویکرد به حوزه فرهنگ شروع شده بنابر این باید از این امکان استفاده کرد.

در این نشست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در توضیحی اجمالی به بیان ابعاد سفر معاون حقوقی و امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت و گفت: در این سفر اتفاقات و شرایط قابل توجهی روی داد که  برای مجموعه فرهنگی و هنری استان امیدوارکننده است.

بهزاد مریدی با ابراز خرسندی از اینکه تاکید دکتر هادی حسینی خروج از تصدی گری فرهنگ و ارشاد است، افزود: با توجه به اینکه عده ای از سویی پذیرای انجمنها نبودند و تمامیت خواهی را پیشه کرده بودند و از ایجاد انجمن ها به عنوان حلقه واسط ممانعت می کردند؛ بنا شد تا از سال ١٣٩٣ روند شکل گیری انجمنها آغاز شود و اکنون ١٢ انجمن استانی داریم و بنیاد حامی فرهنگ و هنر به عنوان انجمن سیزدهم در حال شکل گیری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، فرایند تشکیل انجمن ها در تمامی شهرستان ها را بر مبنای ضوابط با برگزاری انتخابات عنوان کرد و افزود: پیشکسوتان و متخصصان هر حوزه به عنوان ناظر این فرایند قرار گرفتند و پس از رای گیری نفراتی به مرکز استان اعزام شدند و در شیراز مجامع عمومی و هیئت مدیره ها به طور کاملا خودمختار مدیرعامل را انتخاب کردند.

مریدی در عین حال ادامه داد: بخشی نیز هنوز به طور هیئت امنایی هستند، اما به زودی انتخابات درون آنها برگزار خواهد شد در حالیکه دفاترشان در شهرستانها به صورت انتصابی فعال است که ٦ ماه تا یکسال فرصت داده شده سریعا پروسه انتخابات را طی کنند.

این مدیر فرهنگی در استان بر استقلال برخی از انجمن ها در میان انجمنهای ١٣ گانه تاکید کرد و گفت: انجمن سینمای جوان، انجمن صنفی کانونهای تبلیغاتی و بسیاری از انجمنها ممکن است در این وادی حضور نداشته باشند؛مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس از حضور ١٢٢ انجمن ادبی ثبت شده در فارس خبر  داد.

در ادامه روسای انجمن های فرهنگی و هنری استان فارس به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات و نیازهای خود پرداختند.

در طی سفر معاون حقوقی و امور مجلس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فعالیتهایی فرهنگی هنری اعم از رونمایی از چندین جشنواره هنری و افتتاح نگارخانه و نشست هایی با اصحاب فرهنگ و ادب و هنر در شهرهای فارس و شیراز برپار شد که از آن جمله می توان به افتتاح "سرای زرنگار" خانه فرهنگ اوز لارستان، نشست با اهالی فرهنگ و هنر لار، گراش، اوز، جهرم، قطب آباد و خفر، رونمای از پوستر دوسالانه‌ داستان کوتاه نارنج، اشاره کرد.

الهه بهرامی