به گزارش هنرآنلاین، محمد محمدپور اظهار داشت: برگزاری کنگره سراسری بزرگداشت استاد باریشماز در واقع تلاشی در راستای پاسداشت و ارج نهادن به مقام والای اندیشه و قلم و تلاش های ایشان در راستای ادبیات فولکلور و مذهبی و آشنایی بیش از پیش محققین و اصحاب فرهنگ با دستاوردهای فرهنگی و ادبی ایشان است.

وی افزود: استاد حیدر عباسی بخشی از تاریخ فرهنگ آذربایجان و ایران است و معرفی این شخصیت فاخر به نسل های فعلی و آینده یک ضرورت فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: برگزاری آیین های تجلیل از مفاخر و بزرگان در واقع بر این اصل استوار است که فکر و اندیشه و قلم در جامعه اسلامی دارای قدر و منزلت است.

وی تاکید کرد: مردم با تعامل و همراهی در برگزاری کنگره بزرگداشت استاد عباسی و سایر شخصیت های برجسته علمی و فرهنگی، زمینه حمایت معنوی از شخصیت های بزرگ فرهنگی خطه بزرگ آذربایجان را فراهم ساخته و دین خود را در قبال تلاش های خستگی ناپذیر فرهیختگان ادا می کنند.

محمدپور گفت: سیری در بیش از نیم قرن پژوهش و فعالیت فرهنگی، ادبی و عرفانی استاد عباسی و ایجاد زمینه  برای مشارکت مردمی در تجلیل و تکریم این شخصیت علمی و فکری از ضروزیات برگزاری این کنگره محسوب می شود.

وی تاکید کرد: انتقال این پیام مهم به نوجوانان و جوانان و نسل های آتی که بزرگان قلم و اندیشه و شایستگان در منظر مردم دارای منزلت و جایگاه رفیعی هستند، از دیگر اهداف و ضرورت های برگزاری چنین همایش ها و کنگره هایی است.

در این نششت همچنین احمد دادرس فیاض رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه طی سخنانی به ارائه گزارشی از روند تشکیل ستاد برگزاری کنگره پرداخت.

وی گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده توسط اساتید و صاحب نظران شعر و ادب منطقه، کنگره بزرگداشت استاد حیدر عباسی در آذرماه سال جاری برگزار می شود.

فیاض افزود: این کنگره در قالب همایش دو روزه علمی و فرهنگی با حضور صاحب نظران شعر و ادب استانی و کشوری به میزبانی مراغه برگزار می شود.

وی ادامه داد: ارائه آثار و مقالات علمی توسط شرکت کنندگان، برگزاری مراسم نکوداشت ، کارگاه های تخصصی شعر و هنرهای تجسمی، برپایی نمایشگاه آثار استاد و نمایش فیلم کوتاه مستند درباره شخصیت این استاد فرهنگ و ادب از برنامه های این کنگره است.

وی اضافه کرد: دبیرخانه این همایش در فرمانداری مراغه تشکیل شده و پس از اعلام فراخوان این کنگره، آماده دریافت آثار و مقالات شرکت کنندگان در این همایش فرهنگ خواهد بود.

حیدر عباسی در سال ١٣٢٢ شمسی در شهر مراغه چشم به جهان گشود؛ تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در این شهر و تحصیلات عالی را در دانشگاه تبریز با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.

ترجمه و تفسیر کتاب های نهج البلاغه و مثنوی معنوی (شرح الانوار) به زبان ترکی آذری با تلاش حیدر عباسی شاعر مشهور مراغه در مدت ٤٢ سال انجام شده است.

ترجمه و تفسیر کتاب نهج البلاغه وی هم اکنون توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به زبان ترکی آذربایجانی و با خط لاتین جهت توزیع و فروش در کشور جمهوری آذربایجان در حال انجام است.

ترجمه و تفسیر نهج البلاغه در سه جلد و مثنوی معنوی نیز در ٦ جلد چاپ شده است و نویسنده آن علاوه بر ترجمه متون کتاب به زبان ترکی آذری، تفسیر و شرح آن را نیز به همین زبان آورده است.

این شاعر مراغه ای علاوه بر انگلیسی به زبان های عربی و فرانسه تسلط کامل دارد و بیشتر آثارش را به دو زبان ترکی آذری و فارسی نوشته و متخلص به باریشماز است.

"ن‍غ‍م‍ه داغ‍ی و اس‍ت‍ع‍م‍ار"، "ک‍ع‍ب‍ه و ق‍ان‍ل‍ی اذان"، "ی‍ار و ن‍ار"، "گ‍ول‍ن‍ده ه‍رزام‍ان"، "م‍ش‍اع‍ی‍ر و ش‍ی‍طان"، "س‍س" ، "دووارلار"، "اودوم‍ل‍و دی‍ره ک"، "نغمه داغی"، "چ‍اغ‍ی‍ری‍ل‍م‍ام‍ی‍ش ق‍ون‍اق‍لار"، "م‍خ‍ن‍ث ل‍ر"، "وال‍ع‍ص‍ر"، "دارت‍ی‍ل‍م‍ام‍ی‍ش دن‍ل‍ر"(ح‍ی‍ک‍ای‍ه ل‍ر) از آثار شعر این شاعر به زبان ترکی آذری بوده و "تبت یدا و نمی ازیم" ترجمه و شرح دعای صباح علی (ع) از دیگر کتاب های او است.