به گزارش هنرآنلاین به نقل از ایسنا، وحید لک در خصوص جایگاه استان، به ویژه شهر تبریز در رشته تئاتر و هنرهای نمایشی، اظهار کرد: در بین 31 استانی که در حوزه نمایش کار می‌کنند، آذربایجان‌شرقی و به ویژه شهرهای تبریز، مرند و مراغه فعال‌تر هستند و حضوری پر رنگ در نمایش کشور دارند و از این بابت آذربایجان‌شرقی جزء 10 استان برتر در عرصه تئاتر است. 

وی ادامه داد: خوشبختانه هنرمندان نمایش آذربایجان‌شرقی در بخش‌های نمایش عروسکی و میدانی صاحب سبک بوده و آثار ارزنده‌ای تا به حال تولید کرده‌اند . 

 وی در ادامه با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی پتانسیل‌های خوبی برای تولید نمایش‌های برتر دارد، افزود: این استان دارای فرهنگ بومی خاصی است و این فرهنگ ریشه‌های کهنی دارد که هنرمندان عرصه نمایش باید به آن توجه کنند و در تولید نمایش از این ریشه‌ها استفاده کنند. 

 لک با بیان این که آذربایجان‌شرقی روزگاری جشنواره تئاتر وحدت را داشته است، گفت: خوشبختانه رشد تئاتر در شهرستان‌های این استان از رونق خوبی برخوردار بوده و نسل‌های خوبی تربیت شده است که امیدواریم خون‌های تازه‌ای در رگ هنرهای نمایشی استان تزریق شود . 

مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور در ادامه گفت: متاسفانه قصه‌های کهن و مبارزات مردم تبریز در تئاتر کشور حضور ندارد، اگر این موضوع نیز به نمایش این استان اضافه شود، هویت فرهنگی کهن شهر تبریز احیا شده و از این ‌رو تبریز به سبک ویژه‌ خود دست می‌یابد همانند اتفاقی که در موسیقی (موسیقی عاشیقی) این شهر رخ داده است . 

 لک تشریح کرد: در آذربایجان‌شرقی ظرفیت‌های بالقوه‌ای وجود داشته و قدم‌های بالفعل خوبی نیز برداشته شده است تا به نقطه مطلوب برسد، این استان می‌تواند در سطح کشور و بین المللی مسئولیت پذیر بوده و نقش موثری ایفا کند . 

 وی با بیان اینکه متاسفانه با شرایط ایده آل و شایسته‌ شهر تبریز فاصله زیادی داریم، بیان کرد: آذربایجان‌شرقی و شهرستان‌های این استان در عرصه تئاتر به خوبی وارد شده و نشان داده‌اند که می‌توانند نقش موثری در این عرصه داشته باشند . 

 لک با تاکید بر جایگاه آموزش در تئاتر شهرستان‌ها، گفت: آموزش تئاتر در تبریز باید از اولویت‌های کاری مسئولان فرهنگی کشور و استان باشد، چرا که تبریز در تاریخچه نمایش، پیشتاز بوده و این شهر اولین نمایش‌ها را به خود دید، بنابراین تبریز می‌تواند در کنار پایتخت، مرکز خوبی برای رشد تئاتر باشد . 

 وی تشریح کرد: باید به صورت کوتاه مدت و درازمدت نیازهای آموزشی و جایگاه واقعی هنرمندان تئاتر شهرستان را بسنجیم، چرا که بخش اعظم سرمایه‌های تئاتر کشور که اکنون در رده اول و در تهران به فعالیت مشغول‌اند، شهرستانی هستند. 

 وی خاطرنشان کرد: این نشان می‌دهد که هنرمندان تئاتر شهرستانی از استعداد و پتانسیل  ویژه‌ای برخوردارند و در صورت آموزش صحیح و فعالیت مستمر می‌توانند تئاتر محل زندگی خودشان را نیز در حد تئاتر حرفه‌ای بالا ببرند. تفاوت تئاتر پایتخت و شهرستان‌ها نیز همین گونه است و در تئاتر پایتخت هنرمندان از اساتید درجه اول در قالب دانشکده‌های هنری یا آموزشگاه‌ها به طور مستمر بهره‌مند می‌شوند و از سرمایه مهمی به نام تماشاگر حرفه‌ای برخوردارند. 

 مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور تاکید کرد: جشنواره فجر و حضور نمایش‌های خارجی در پایتخت، کلاس درس بزرگی است که فعالان عرصه‌ تئاتر را به راحتی با تئاتر روز دنیا پیوند می‌دهد اما این اتفاقات در تئاتر استان‌ها رخ نمی‌دهد و در نتیجه تقسیم‌بندی تئاتر حرفه‌ای تهران و تئاتر آماتوری شهرستان بیش از پیش خود را نشان می‌دهد، از طرف دیگر در شهرستان‌ها فضاهای نمایشی درخوری نداریم و این مسئله هم هنرمندان عرصه تئاتر را رنج می‌دهد . 

وحید لک مشاور مدیرکل هنرهای نمایشی کشور به همراه محمدرضا آزاد و رضا صمدپور از هنرمندان عرصه نمایش برای بازبینی نمایش‌های راه یافته به جشنواره تئاتر سوره ماه در تبریز حضور یافتند.