سرویس موسیقی هنرآنلاین: یکشنبه 10 اردیبهشت ماه دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران شاهد حضور رِناتا آرلُوتی هنرمند گیتاریست ایتالیایی بود که رسیتالی را بر اساس رپرتوار موسیقی معاصر اجرا کرد. این برنامه در بخش اجراهای محیطی و در طبقه دوم تالار وحدت برگزار شد.

رِناتا آرلُوتی تحصیلات موسیقی خود را در رشته گیتار کلاسیک انجام داده و با بالاترین درجه فارغ التحصیل شده است. او در دوران تحصیل خود اجراهای فراوانی را به عنوان سولیست در ایتالیا، انگلیس، سوئیس، آلمان و اسپانیا برگزار کرده و سال 2016 رتبه نخست مسابقات نوازندگان جوان که زیرنظر بنیاد بین‌المللی نوازندگان گیتار برگزار می شود را کسب کرد.

نخستین بخش برنامه به اجرای قطعه‌ای بسیار کوتاه از شاهرخ خواجه نوری اختصاص داشت. پس از آن قطعه‌ای از Goffredo Petrassi اجرا شد که در فضایی آرام نواخته شد و گهگاه کندن سیم‌ها یا ضربه زدن روی ساز، صداهایی متنوع در آن ایجاد می‌کرد.

دومین فستیوال بین المللی موسیقی معاصر تهران / اجرای رسیتال گیتار،

اجرای قطعه دیگری از یک آهنگساز ایرانی بخش بعدی برنامه بود. La chute اثر اردوان وثوقی شروعی پر قدرت با اجرای سریع نت‌های پی در پی داشت که در ادامه به فضایی آرام با سکوت‌های طولانی رسید و این تغییرات در ادامه قطعه تکرار شد.

قطعه Equinox  اثر Toru Takemitsu آهنگساز ژاپنی یکی از قطعات جذاب این برنامه بود که ضمن تعلق داشتن به موسیقی معاصر، نشانه‌هایی از موسیقی سنتی ژاپن در آن وجود داشت و به ویژه در زمان اجرای گلیساندوها مخاطب کاملا به منشاء این قطعه موسیقی پی می‌برد.

این برنامه با اجرای چند قطعه دیگر به پایان رسید و اجرای بسیار با احساس و تکنیک قوی آرلُوتی مورد تشویق تماشاگران و همچنین دو آهنگساز ایرانی شاهرخ خواجه نوری و اردوان وثوقی، که در سالن حضور داشتند قرار گرفت.

دومین دوره فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران با مدیریت هنری نوید گوهری و مدیریت اجرایی احسان تارخ تا 15 اردیبهشت ماه ادامه دارد.

مریم درویش