سرویس سینمایی هنرآنلاین: روز گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه رضا میرکریمی، کمال تبریزی، فریدون حسن‌پور، رضا عطاران، برزو نیک نژاد، حسین فرح‌بخش و مصطفی کیایی از جمله کارگردانانی هستند که به واسطه پخش تیزر فیلم‌هایشان در شبکه جم به دستور مقامات قضایی ممنوع‌الفعالیت شده‌اند.

این در حالی است که دادستان تهران امروز ادعای برخی رسانه‌ها مبنی بر ممنوع‌الفعالیت شدن هنرمندان و تهیه‌کنندگان سینما را تکذیب کرده و اعلام کرد، حسب دستور قضایی بازپرس پرونده، مکاتبه اعلامی با ریاست سازمان امور سینمایی کشور صرفاً ناظر به شرکت‌های پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی بوده و هیچ‌گونه ارتباطی با منع فعالیت هنرمندان و تهیه‌کنندگان فیلم‌های سینمایی ندارد.

ماجرای پخش تیزر فیلم‌های در حال اکران چند ماه است تبدیل به گره کوری شده است که ظاهراً قرار نیست به این سادگی‌ها باز شود و انگار باید با دندان آن را باز کرد. شبکه جم این بار سینمای ایران را به گونه‌ای دیگر مورد هدف قرار داده است. درست زمانی که بسیاری از بازیگران و هنرمندان داخلی در پی بیکاری و کم‌کاری در داخل کشور اقدام به مهاجرت به خارج از کشور کرده و برای زندگی و ادامه راه به شبکه جم پیوسته‌اند، این بار خبر از موضوعی دیگر است و بدنه اصلی سینما مورد هدف این شبکه قرار گرفته است.

درحالی که تلویزیون ملی ایران به پخش دست‌چین شده و سلیقه‌ای فیلم‌های در حال اکران می‌پردازد، شبکه جم که پیش از این با سریال‌هایی که پخش می‌کرد توانست به راحتی وارد فضای خانوادگی ایرانی‌ها شود، اقدام به پخش تیزر فیلم‌های سینمایی در حال اکران در داخل کشور کرد که در زمان خود موجب شد تا فروش سینمای ایران که بدون تبلیغ در حال ضربه خوردن بود، رونقی دوباره بگیرد.

مقامات قضایی در مرحله اول چند تن از کارگردانان سینما را که تیزر فیلم‌هایشان از شبکه جم در حال پخش بود به دادگاه فراخواندند و حتی در موردی فیلم در حال اکران را از پرده سینما پایین کشیدند و چند روزی اجازه اکران به آن را ندادند. کارگردانان و تهیه‌کنندگان هم با ابراز بی‌علاقگی به این موضوع و همچنین ابراز بی‌اطلاعی از این اقدام شبکه جم، طی رایزنی‌هایی که صورت گرفت مسئله را ختم به خیر کردند.

در ادامه حدود یک ماهی تبلیغات فیلم‌های سینمایی از شبکه جم حذف شد و بعد از مدتی دوباره کم‌کم پخش تبلیغاتی فیلم‌ها از این شبکه آغاز شد، که قاعدتاً آن مدت زمانی هم که دست نگه داشته بودند، به این دلیل بود که فیلم تازه‌ای در سینماهای ایران اکران نشده بود.

بعد از اکران فیلم‌های جدید جم دوباره وارد گردونه رقابت شد و شروع به تبلیغ فیلم‌های سینمایی کرد و این بار کارگردانان را به طور کامل به دردسر انداخت.

حال مسئله این است آیا بهتر نیست مقامات قضایی به جای ممنوع‌الفعالیت کردن هنرمندان و شرکت‌های پخش‌کننده فیلم‌های سینمایی، به دنبال مقصر اصلی باشند تا نهال جوان فروش سینماهای داخلی که تازه جان گرفته است از ریشه کنده نشود؟ آیا بهتر نیست مقامات به دنبال این باشند تا با رایزنی مدیران، تلویزیون را مجبور به پخش تیزر فیلم‌های در حال اکران بدون در نظر گرفتن سلیقه‌های شخصی کنند؟ و آیا بهتر نیست درصدد رایزنی با مدیران تلویزیون باشند تا شرایطی را برای کارگردانان و تهیه‌کنندگان فراهم کنند که از پس هزینه‌های سرسام‌آور تبلیغات در تلویزیون برآیند؟

موضوع امروز سینمای ایران و ممنوع‌الفعالیت شدن هنرمندان درست مصداق عبارت "پیدا کنید پرتقال فروش را" است. آقایان لطفاً به جای حل کردن موضوع، صورت مسئله را پاک نکنید!

سمیرا افتخاری