سرویس تجسمی هنرآنلاین: بیست و هفتمین پرفورمنس فستیوال "سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" به اجرای سمیرا داورفرا و شقایق سیروس با عنوان "هماوایی آسمان" اختصاص داشت. در این پرفورمنس سمیرا داورفرا در گالری موزه هنرهای معاصر حضور داشت و شقایق سیروس که در آمریکا بود با او از طریق اسکایپ او را همراهی می‏‌کرد. داورفرا که در گالری شماره پنج روی زمین خوابیده بود آرزوهای مخاطبانی که هنگام ورود به گالری شماره 5 موزه هنرهای معاصر آنها را روی برگه‎هایی نوشته بودند را می‌خواند. در آن سو نیز شقایق سیروس این کار را با زبان انگلیسی انجام می‎داد هرچند هر دو هر از گاهی آروزهای خوانده شده توسط دیگری را نیز ترجمه می‎کردند.

داورفرا درباره این پرفورمنس به خبرنگار تجسمی هنرآلاین گفت: ایده ما تقسیم کردن آرزوها و ایجاد یک حلق ارتباطی میان آرزوهای دو طرف بود. ما این ایده را از زمان دوم خواب گرفتیم زمانی که بدن به آرامش رسیده و وارد رویا می‏‌شود. ما ابژه بدن را که همیشه در پرفورمنس دارای حرکت است را ساکن کردیم، به این ترتیب من در موقعیتی قرار گرفتم که خوابیده‏‌ام و مانند کسی که به آسمان نگاه می‎‏کند تصویر دوستانم در آمریکا را که روی سقف موزه ‏تابانده شده است را می‏‌بینم و آرزوهای مخاطبان ایرانی داخل موزه را برای آنها می‏‌خوانم.

وی افزود: ترجمه آرزوها روی برداشت دو دنیا از آرزوها تاثیر دارد و ممکن است ما یا آنها معنای آرزوهای یکدیگر را به شکل متفاوتی بفهمند. متاسفانه وقتی با نسل‎های جدید صحبت می‏‌کنیم این است که آنها آرزویی ندارند، ما می‏‌خواستیم در این پرفورمنس آدم‎ها ترغیب شوند و بیشتر از آرزوهای خود بگویند. ما مردم محتاطی هستیم و ممکن است آرزوها خیلی از ته دل آدم‌ها نباشد اما این رویداد در حد یک تمرین بسیار خوب بود.

این هنرمند با بیان اینکه آرزوهای نوشته توسط مخاطبان در یک گالری اینستال خواهد شد ادامه داد: آنچه در این آرزوها می‎‏شد دید این بود که آرزوهایی که از سوی مخاطب ایرانی خوانده می‏‌شد بیشتر روزمره و فردی بود و به سطح نخست زندگی آدم‎ها بازمی‎گشتد درحالی که شرکت‌کنندگان آمریکایی پرفورمنس چون دغدغه‌های اصلی زندگی‎شان برطرف شده است رویکرد اجتماعی بیشتری در این آرزوها دارند.

داورفرا با اشاره به اینکه صحبت کردن از آرزو به ما جسارت دنبال کردن آن را می‌‏دهد، درباره همکاری با شقایق سیروس نیز گفت: ما چهار سال است که در پروژه‎های مختلف با هم همکاری می‏‌کنیم. وقتی دعوت آقای راد شکل گرفت ایده‏‌ای را که بیشتر با فضای موزه هماهنگی داشت را در اینجا اجرا کردیم.

فستیوال "سیپرفورمنس، سی هنرمند، سی روز" تا 8 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر ادامه دارد.

گزارش تصویری مرتبط