سرویس تجسمی هنرآنلاین: بیست و ششمین نمایشگاه استانی عکس‌های محمد خوشرو مقصدش ایلام بود؛ جایی که گالری مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی ایلام این بار میزبان عکس‌هایی از بارگاه امام علی(ع) شده بود. عکس هایی که محمد خوشورو طی سالها رفت و آمد به نجف و کربلای معلی با دقت و حساسیت از این مکان معنوی گرفته تا هم شکوه معماری در آن جلوه‌گر شود و هم فضای معنوی به مخاطب انعکاس یابد.

برای افتتاحیه خیلی‌ها آمدند از اداره کل ارشاد استان تا هنرمندان و مردم عادی و اینگونه روز گذشته نمایشگاه عکس استاد محمد خوشرو با عنوان "از بارگاه امام علی (ع )" صبح شنبه 19 دی‌ماه در سالن مجتمع فرهنگی هنری ارشاد اسلامی ایلام افتتاح شد.

محمد خوشرو عکاس این مجموعه در حاشیه این افتتاحیه گفت: در وهله اول یک هنرمند باید دغدغه داشته باشد و اصلی‌ترین دغدغه و هدف بنده، قدردانی و سپاسگزاری از تمامی افرادی بوده که در شکل‌گیری هنر و صنعت معماری حرم حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) نقش داشته‌اند.

وی به دوره شش ساله عکاسی این مجموعه اشاره کرد و افزود: عکس‌های به نمایش درآمده از سال ٨٨ تا ٩٣ عکسبرداری شده است که بیشترین مرمت و تغییرات معماری در حرم مطهر امام علی (ع) متعلق به همین دوره عکاسی است و تغییرات ایجاد شده حرم در عکاسی‌های انجام شده کاملا مشهود است.

خوشرو ادامه داد: این نمایشگاه با ٢۶ تابلو عکس از بارگاه امیرالمؤمنین علی (ع) در معرض دید عموم قرار گرفته که نخستین نمایشگاه عکاسی از حرم مطهر امام علی (ع) در ماه رمضان سال جاری در تهران دایر شد و پس از آن به پیشنهاد دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور مقرر شد این نمایشگاه در ٣١ مرکز استان دایر شود.

وی در ادامه گفت: امروز تنها در اماکن زیارتی می‌توان صنعت ساختمان‌سازی قدیمی را مشاهده کرد که امروز در خانه‌ها و منازل مسکونی دیگر جایگاهی ندارد و در واقع این اماکن حکم موزه‌های را دارد که علاوه بر انعکاس رموز هنری نشان می‌دهد که زندگی در این اماکن جاری است. ایرانیان در طول تاریخ نقش بسیار ویژه‌ای در نگهداری و بازسازی ابنیه‌ها و اماکن مقدسه داشته و دارند و بر هنرمندان واجب است که زحمات آنان را منعکس کنند.

وی خاطر نشان کرد: 22 خردادماه امسال این عکس‌ها در تهران به نمایش گذاشته شد که براساس گفته‌های دکتر جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مصوبه شورای عالی فرهنگی خواسته شد از تمرکز این عکس‌ها در تهران جلوگیری شود و در سایر استان‌ها نیز به نمایش گذاشته شود که این بار مهمان استان ایلام هستیم و این عکس‌ها تا پایان اسفندماه در سایر استان‌های باقی‌مانده به نمایش گذاشته می‌شود.

خوشرو علت عکاسی در این حوزه را علاقمندی و حس جستجوگری در هنر معماری اسلامی ایرانی عنوان کرد و افزود: تنها جایی که به ذهن بنده پاسخگو بود اماکن مقدس بود که منجر به سفر به کشور عراق و استان‌های سامرا، کاظمین، نجف و کربلا شد.

این عکاس تصریح کرد: مجموعه عکس‌های گرفته شده از حرم امام رضا (ع) در کتاب «آستان رضا» و دو کتاب در انعکاس بارگاه‌های مطهر عتبات عالیات به نام‌های «سجاده صاحب‌نظران» و «نسیم سحر» گردآوری شده‌اند.

در نمایشگاه که قدم می زنی تصاویر آویخته شده بر دیوارهای مجتمع فرهنگی هنری ارشاد ایلام معرف هنر ناب اسلامی - ایرانی است که در طول قرن‌ها توسط واقفین، صنعت‌گران و هنرمندان به یادگار مانده است. اینجا معماری اسلامی در قالب زبان مشترک جهانی یعنی عکس به نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه از ۱۹ تا ۲۴ دی ماه به مدت یک هفته از ساعت ۹ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۱۷ در ایلام خیابان پیروزی، مجتمع فرهنگی هنری ارشاد برای بازدید عموم برپا است.

انتهای پیام/

گزارش تصویری مرتبط